|
WARTBURG
*Fahrzeugfabrik Eisenach AG a fost infiintata in 1896 de catre Heinrich Ehrhardt,
al doilea producator de tunuri din Germania, dupa firma Krupp. Firma a inceput sa
fabrice biciclete, primul 'autocar' fiind prezentat la tirgul de la Dosseldorf din 1898.
Aici, Ehrhard ajunge la un acord cu francezul Decauville, in urma caruia noua firma
se numea Wartburg. Aceasta colaborare a durat pina in anul 1904, Ehrhard
nemaiavind bani sa continue, firma fiind preluata de catre BMW si denumita Dixi.
Dupa al doilea razboi mondial, uzina din Eisenach a fost preluata de catre Armata
Rusa. Numele companiei s-a schimbat in Sowjetische AG Maschinenbau
Autowelo, Werk BMW Eisenach. Productia se baza in continuare pe modelele
BMW din perioada interbelica: 321, 326 si 327. In 1949 a aparut o versiune
imbunatatita a lui 326, numita 340. BMW era nemultumita de faptul ca vehiculele
produse la Eisenach purtau inca numele BMW. Astfel, in 1952, numele firmei s-a
schimbat in EMW, iar emblema, identica cu cea a lui BMW, a schimbat culoarea
bleu-alb cu rosu-alb. In 1956, pe portile uzinei iese un nou model denumit
Wartburg 311. Noua masina se baza pe modelul DKW F9, avind o serie de
imbunatatiri: interior reamenajat, zgomot redus, patru usi ce se deschideau in
acelasi sens. Masina a fost construita in mai multe variante: De Luxe, cabriolet de
2 locuri, station-wagon, masina de politie si o versiune de curse. Motorul, in doi
timpi, avea 900 cmc si o putere de 37 CP. In 1958, cutia cu doua viteze
sincronizate a fost inlocuita cu una cu patru viteze. In 1963, productia a atins cifra
de 30.000 de unitati.
*In iulie 1964, cu acordul Partidului Comunist, a inceput proiectarea unui nou
sasiu, in iulie 1966 fiind prezentat noul model 353. Acest model a ramas in
productie timp de 20 de ani, pina la desfiintarea uzinei. Masina era o berlina cu
patru usi sau station-wagon (denumit Tourist). In 1974, la Tirgul de toamna de la
Leipzig, a fost prezentata versiunea imbunatatita, denumita 353W. Aceasta avea
motorul de 50 CP si caroseria restilizata. In 1985, Wartburg a atins cifra de 1
milion de automobile produse. Intre 1988 si 1991 lui 353 i s-a introdus motorul de
la VW de 1,3 litri, in patru timpi. Dupa caderea Zidului, uzina din Eisenach a trecut
sub controlul lui Opel.
|
|