WARTBURG

*Fahrzeugfabrik Eisenach AG a fost infiintata in 1896 de catre Heinrich Ehrhardt, al doilea producator de tunuri din Germania, dupa firma Krupp. Firma a inceput sa fabrice biciclete, primul 'autocar' fiind prezentat la tirgul de la Dosseldorf din 1898. Aici, Ehrhard ajunge la un acord cu francezul Decauville, in urma caruia noua firma se numea Wartburg. Aceasta colaborare a durat pina in anul 1904, Ehrhard nemaiavind bani sa continue, firma fiind preluata de catre BMW si denumita Dixi. Dupa al doilea razboi mondial, uzina din Eisenach a fost preluata de catre Armata Rusa. Numele companiei s-a schimbat in Sowjetische AG Maschinenbau Autowelo, Werk BMW Eisenach. Productia se baza in continuare pe modelele BMW din perioada interbelica: 321, 326 si 327. In 1949 a aparut o versiune imbunatatita a lui 326, numita 340. BMW era nemultumita de faptul ca vehiculele produse la Eisenach purtau inca numele BMW. Astfel, in 1952, numele firmei s-a schimbat in EMW, iar emblema, identica cu cea a lui BMW, a schimbat culoarea bleu-alb cu rosu-alb. In 1956, pe portile uzinei iese un nou model denumit Wartburg 311. Noua masina se baza pe modelul DKW F9, avind o serie de imbunatatiri: interior reamenajat, zgomot redus, patru usi ce se deschideau in acelasi sens. Masina a fost construita in mai multe variante: De Luxe, cabriolet de 2 locuri, station-wagon, masina de politie si o versiune de curse. Motorul, in doi timpi, avea 900 cmc si o putere de 37 CP. In 1958, cutia cu doua viteze sincronizate a fost inlocuita cu una cu patru viteze. In 1963, productia a atins cifra de 30.000 de unitati.
*In iulie 1964, cu acordul Partidului Comunist, a inceput proiectarea unui nou sasiu, in iulie 1966 fiind prezentat noul model 353. Acest model a ramas in productie timp de 20 de ani, pina la desfiintarea uzinei. Masina era o berlina cu patru usi sau station-wagon (denumit Tourist). In 1974, la Tirgul de toamna de la Leipzig, a fost prezentata versiunea imbunatatita, denumita 353W. Aceasta avea motorul de 50 CP si caroseria restilizata. In 1985, Wartburg a atins cifra de 1 milion de automobile produse. Intre 1988 si 1991 lui 353 i s-a introdus motorul de la VW de 1,3 litri, in patru timpi. Dupa caderea Zidului, uzina din Eisenach a trecut sub controlul lui Opel.