|
VOLKSWAGEN
*Cunoscut de mai toata lumea automobilistica, mai ales sportiva, profesorul
Porsche, de origine austriaca, a creionat un automobil care a avut o cariera de
exceptie. Studiata mai bine de trei ani, in cadrul unei intreprinderi noi, create in
anul 1937, Gesellschaft zur Vorbereitung des Volkswagen, care avea un capital
de 48.000 de marci, masina a fost pina la urma construita de catre Porsche,
intr-un mic atelier din Zuffenhause, undeva linga Stuttgart. Pentru a-i verifica
rezistenta pieselor si organelor componente, Porsche a construit mai intii doua
berline si o masina decapotabila si ulterior, in premiera mondiala, un lot de 30 de
prototipuri, care au rulat intensiv 20 de milioane km. Intre timp, capitalul s-a marit
la 150 milioane DM. Porsche a mai realizat alte 30 de prototipuri in uzinele
Mercedes din Unterturkheim care, de asemenea, au rulat intensiv si au permis
definitivarea proiectului 'tip 1' (1941-1945), care avea, printre altele, urmatoarele
caracteristici tehnice: motor boxer cu 4 cilindri opusi, 1131 cmc si 25 CP.
Carburatorul era de tip Solex 26 VFJ, cutia de viteze si frinele mecanice tip
Porsche, viteza maxima 80 km/h iar consumul 8,5%. Fabrica s-a construit la
Wolfsburg unde Ferdinand Porsche n-a fost decit un simplu conducator tehnic,
deoarece nu prezenta incredere din punct de vedere politic. Dupa razboiul al
doilea mondial s-a pus problema refolosirii instalatiilor uzinei. In martie 1948 a
sosit Henry Ford II la Köln, unde, in prezenta presedintilor firmelor Ford Anglia si
Ford Germania, precum si a colonelului C.R. Radclyffe, care reprezenta guvernul
britanic, s-a analizat posibilitatea preluarii ramasitelor fostei uzine, care arata
jalnic: masinile erau in apa iar zidurile erau darimate. Mai intii a refuzat Ford
Anglia. Apoi, Ernest Breech, consilier al lui Henry Ford II, intrebat, i-a raspuns
acestuia printr-o fraza devenita istorica: 'ceea ce ni se ofera nu face doi bani'. In
aceste conditii, uzina Volkswagen a fost preluata de Heinz Nordhoff, fost
presedinte la Opel. Nimeni, insa, nu a crezut in succesul acestei uzine si mai
ales a unui tip de masina care parea a fi demodata. Contrar previziunilor
expertilor englezi si americani, Volkswagen a avut un succes deosebit: 10.000 in
1947, 8.897 in 1948, 19.244 in 1949. S-a fabricat in zeci de milioane si se mai
fabrica si astazi in Mexic.
*Intre 1945-1979 s-au produs 127 de versiuni ale acestei masini, avind caroserii
diferite: limuzina, coupe, sanitara, cabriolet, lucrate de carosierii Ghia si Karman.
Masinile Volkswagen, poreclite Kafer, Coccinelle, broasca, carabus, Bug, au fost
dotate cu 5 tipuri de motoare: 1.131, 1.192, 1285, 1.493 si 1.584, ce au permis
cresterea vitezei maxime de la 105 la 140 km/h. Recordul de productie al
Ford-ului T de 15.007.033 exemplare a fost depasit la Wolfsburg in ziua de
17.02.1972, cu care ocazie, conducerea uzinei a livrat clientilor fideli o serie
speciala de 15.000 autoturisme cu caroseria vopsita 'galben Saturn', care au avut
in dotare, gratuit, opt echipamente optionale. Succesul european al 'broscutei' a
avut un ecou permanent si pe piata americana unde, timp de 16 ani, pina in
1975, a detinut locul 1 pina la aparitia masinilor japoneze. Aceasta masina a
detinut mai multe recorduri in materie 5.800 de automobile fabricate intr-o zi, un
milion de masini fabricate anual (1961) dintre care a exportat 53%, doua milioane
de masini fabricate anual, din care a exportat 68%. Pentru inceputul mileniului III,
Volkswagen a pregatit lansarea urmasului 'broscutei', primele prototipuri avind
trasaturi ce amintesc de vechea masina.
*La inceputul anilor '70 piata masinilor de clasa mica era dominata de cele
fabricate in Italia: Fiat 127, Autobianchi sau Innocenti. In 1967, Volkswagen
primise de la Porsche planurile proiectului EA 266, a carui inrudire cu 'broasca'
era evidenta: motorul, racit cu apa, era plasat sub bancheta din spate, tractiunea
fiind pe puntea posterioara. Cautind sa imbunatateasca din punct de vedere
functional aceasta configuratie, specialistii firmei inaltasera bancheta, pentru ca
motorul sa aibe loc sub ea si sa nu mai ocupe din spatiul portbagajului. Dar, din
aceasta cauza, temperatura habitaclului crestea peste limitele acceptabile. In
plus, in habitaclu se simtea mirosul de benzina si ulei. O alta incercare, purtind
indicativul EA 276, avea motorul racit cu aer, amplasat in spate si tractiunea pe
rotile din fata, dar acest prototip avea un comportament rutier slab si oferea un
spatiu mic pentru portbagaj. Prototipurile au fost casate si munca reluata de la
capat. Rezultatul s-a concretizat intr-un mic automobil cu motorul si tractiunea
pe fata, capabil sa transporte 5 persoane si oferea un spatiu pentru bagaje
convenabil, accesul facindu-se prin hayon. Masina, desenata de Giorgio
Giugiaro, s-a numit Golf. Golf era o masina compacta, fara a fi prea ingusta si
propunea un nivel de finisare ce putea fi comparat cu cel al clasei medii.
Motorizarea era de 1,1 litri si 50 CP sau 1,5 litri si 70 CP. Caroseria era cu 2 sau
4 usi si hayon. Pe baza lui Golf a fost lansata si berlina in trei volume, denumita
Jetta. In 1976, a fost lansat Golf GTI, de 110 CP. Acesta propunea o noutate
interesanta si atractiva: renuntarea la carburator, care a fost inlocuit cu injectia
de benzina. Tot in 1976, Golf a facut un pas inainte si a lansat modelul Diesel.
Mai tirziu, Golf a fost propus si sub forma de cabriolet, masina ce s-a bucurat de
un mare succes, mai ales in America.
*Cea de a doua generatie Golf a fost lansata in 1982. Dimensiunile sint vizibil mai
generoase, design-ul facind apel la linii indulcite, dind masinii o sugestie de
soliditate. Aceasta masina a fost fabricata doar cu 2 sau 4 usi, varianta cabrio
bazindu-se in continuare pe vechiul model. Versiunea in trei volume, denumita
Jetta II a completat gama oferita de Volkswagen. In 1986, Golf a fost dotat cu
ABS, iar catalizatorul era prezent inca din 1984 pe modelele de 1,8 litri. Varianta
sportiva, denumita G40 si aparuta in 1988, era dotata cu motorul de 1,8 litri si
supraalimentata cu compresorul volumetric G ce furniza o putere de 160 CP. In
1990 a fost fabricat Golf Country, un 4x4 de agrement, unic in categoria sa. Un
eveniment aniversar in acelasi an: au fost produse 12 milioane de Golf.
*In 1991 a fost prezentata a treia generatie de Golf. Din nou se remarca o
crestere sensibila a dimensiunilor exterioare, insotita de o marire a spatiului
interior si de diversificarea tipurilor de caroserie: break, berlina (denumita Vento)
si cabriolet.
* A patra generatie vine cu o platforma multinationala: este folosita si de Skoda, si de Seat.
Adresa: Volkswagen AG, Berliner Ring 2, 38440 Wolfsburg Deutschland
|
|