VOLKSWAGEN

*Cunoscut de mai toata lumea automobilistica, mai ales sportiva, profesorul Porsche, de origine austriaca, a creionat un automobil care a avut o cariera de exceptie. Studiata mai bine de trei ani, in cadrul unei intreprinderi noi, create in anul 1937, Gesellschaft zur Vorbereitung des Volkswagen, care avea un capital de 48.000 de marci, masina a fost pina la urma construita de catre Porsche, intr-un mic atelier din Zuffenhause, undeva linga Stuttgart. Pentru a-i verifica rezistenta pieselor si organelor componente, Porsche a construit mai intii doua berline si o masina decapotabila si ulterior, in premiera mondiala, un lot de 30 de prototipuri, care au rulat intensiv 20 de milioane km. Intre timp, capitalul s-a marit la 150 milioane DM. Porsche a mai realizat alte 30 de prototipuri in uzinele Mercedes din Unterturkheim care, de asemenea, au rulat intensiv si au permis definitivarea proiectului 'tip 1' (1941-1945), care avea, printre altele, urmatoarele caracteristici tehnice: motor boxer cu 4 cilindri opusi, 1131 cmc si 25 CP. Carburatorul era de tip Solex 26 VFJ, cutia de viteze si frinele mecanice tip Porsche, viteza maxima 80 km/h iar consumul 8,5%. Fabrica s-a construit la Wolfsburg unde Ferdinand Porsche n-a fost decit un simplu conducator tehnic, deoarece nu prezenta incredere din punct de vedere politic. Dupa razboiul al doilea mondial s-a pus problema refolosirii instalatiilor uzinei. In martie 1948 a sosit Henry Ford II la Köln, unde, in prezenta presedintilor firmelor Ford Anglia si Ford Germania, precum si a colonelului C.R. Radclyffe, care reprezenta guvernul britanic, s-a analizat posibilitatea preluarii ramasitelor fostei uzine, care arata jalnic: masinile erau in apa iar zidurile erau darimate. Mai intii a refuzat Ford Anglia. Apoi, Ernest Breech, consilier al lui Henry Ford II, intrebat, i-a raspuns acestuia printr-o fraza devenita istorica: 'ceea ce ni se ofera nu face doi bani'. In aceste conditii, uzina Volkswagen a fost preluata de Heinz Nordhoff, fost presedinte la Opel. Nimeni, insa, nu a crezut in succesul acestei uzine si mai ales a unui tip de masina care parea a fi demodata. Contrar previziunilor expertilor englezi si americani, Volkswagen a avut un succes deosebit: 10.000 in 1947, 8.897 in 1948, 19.244 in 1949. S-a fabricat in zeci de milioane si se mai fabrica si astazi in Mexic.
*Intre 1945-1979 s-au produs 127 de versiuni ale acestei masini, avind caroserii diferite: limuzina, coupe, sanitara, cabriolet, lucrate de carosierii Ghia si Karman. Masinile Volkswagen, poreclite Kafer, Coccinelle, broasca, carabus, Bug, au fost dotate cu 5 tipuri de motoare: 1.131, 1.192, 1285, 1.493 si 1.584, ce au permis cresterea vitezei maxime de la 105 la 140 km/h. Recordul de productie al Ford-ului T de 15.007.033 exemplare a fost depasit la Wolfsburg in ziua de 17.02.1972, cu care ocazie, conducerea uzinei a livrat clientilor fideli o serie speciala de 15.000 autoturisme cu caroseria vopsita 'galben Saturn', care au avut in dotare, gratuit, opt echipamente optionale. Succesul european al 'broscutei' a avut un ecou permanent si pe piata americana unde, timp de 16 ani, pina in 1975, a detinut locul 1 pina la aparitia masinilor japoneze. Aceasta masina a detinut mai multe recorduri in materie 5.800 de automobile fabricate intr-o zi, un milion de masini fabricate anual (1961) dintre care a exportat 53%, doua milioane de masini fabricate anual, din care a exportat 68%. Pentru inceputul mileniului III, Volkswagen a pregatit lansarea urmasului 'broscutei', primele prototipuri avind trasaturi ce amintesc de vechea masina.
*La inceputul anilor '70 piata masinilor de clasa mica era dominata de cele fabricate in Italia: Fiat 127, Autobianchi sau Innocenti. In 1967, Volkswagen primise de la Porsche planurile proiectului EA 266, a carui inrudire cu 'broasca' era evidenta: motorul, racit cu apa, era plasat sub bancheta din spate, tractiunea fiind pe puntea posterioara. Cautind sa imbunatateasca din punct de vedere functional aceasta configuratie, specialistii firmei inaltasera bancheta, pentru ca motorul sa aibe loc sub ea si sa nu mai ocupe din spatiul portbagajului. Dar, din aceasta cauza, temperatura habitaclului crestea peste limitele acceptabile. In plus, in habitaclu se simtea mirosul de benzina si ulei. O alta incercare, purtind indicativul EA 276, avea motorul racit cu aer, amplasat in spate si tractiunea pe rotile din fata, dar acest prototip avea un comportament rutier slab si oferea un spatiu mic pentru portbagaj. Prototipurile au fost casate si munca reluata de la capat. Rezultatul s-a concretizat intr-un mic automobil cu motorul si tractiunea pe fata, capabil sa transporte 5 persoane si oferea un spatiu pentru bagaje convenabil, accesul facindu-se prin hayon. Masina, desenata de Giorgio Giugiaro, s-a numit Golf. Golf era o masina compacta, fara a fi prea ingusta si propunea un nivel de finisare ce putea fi comparat cu cel al clasei medii. Motorizarea era de 1,1 litri si 50 CP sau 1,5 litri si 70 CP. Caroseria era cu 2 sau 4 usi si hayon. Pe baza lui Golf a fost lansata si berlina in trei volume, denumita Jetta. In 1976, a fost lansat Golf GTI, de 110 CP. Acesta propunea o noutate interesanta si atractiva: renuntarea la carburator, care a fost inlocuit cu injectia de benzina. Tot in 1976, Golf a facut un pas inainte si a lansat modelul Diesel. Mai tirziu, Golf a fost propus si sub forma de cabriolet, masina ce s-a bucurat de un mare succes, mai ales in America.
*Cea de a doua generatie Golf a fost lansata in 1982. Dimensiunile sint vizibil mai generoase, design-ul facind apel la linii indulcite, dind masinii o sugestie de soliditate. Aceasta masina a fost fabricata doar cu 2 sau 4 usi, varianta cabrio bazindu-se in continuare pe vechiul model. Versiunea in trei volume, denumita Jetta II a completat gama oferita de Volkswagen. In 1986, Golf a fost dotat cu ABS, iar catalizatorul era prezent inca din 1984 pe modelele de 1,8 litri. Varianta sportiva, denumita G40 si aparuta in 1988, era dotata cu motorul de 1,8 litri si supraalimentata cu compresorul volumetric G ce furniza o putere de 160 CP. In 1990 a fost fabricat Golf Country, un 4x4 de agrement, unic in categoria sa. Un eveniment aniversar in acelasi an: au fost produse 12 milioane de Golf.
*In 1991 a fost prezentata a treia generatie de Golf. Din nou se remarca o crestere sensibila a dimensiunilor exterioare, insotita de o marire a spatiului interior si de diversificarea tipurilor de caroserie: break, berlina (denumita Vento) si cabriolet.
* A patra generatie vine cu o platforma multinationala: este folosita si de Skoda, si de Seat.
Adresa: Volkswagen AG, Berliner Ring 2, 38440 Wolfsburg Deutschland