VOLVO

*In Goteborg, pe Coasta de Vest a Suediei, primul autoturism Volvo paraseste linia de montaj in dimineata zilei de 14 aprilie 1927. Iakob a fost porecla data primului autoturism Volvo. Aceasta a fost creatia a doi oameni: Assar Gabrielsson si Gustaf Larsson. Ei au condus neintrerupt grupul de companii Volvo pe o perioada de 30 de ani. In aceasta perioada, Volvo si-a diversificat gama de produse. In 1928 a fost produs primul camion, construit pe un sasiu de autoturism. Odata cu trecerea anilor, sint produse noi modele destinate transportului motorizat, Volvo incepe sa exporte. Totusi, anul 1950 este anul de incepere a adevaratei cresteri economice a firmei. Seriile de autoturisme PV 444, PV 544 si P 121/122 au fost cele care au plasat marca Volvo odata pentru totdeauna printre constructorii de automobile recunoscuti pe plan mondial.
Iakob, primul model Volvo, a fost produs in peste 200 de exemplare. Caroseria era descoperita, iar sasiul era confectionat din lemn de frasin si de fag rosu, imbracat in metal. Primul motor cu 4 cilindri dezvolta nu mai putin de 28 CP, imprimind masinii o viteza maxima de 60 km/h. Masina era bine conceputa si echipata pentru calatoriile pe drumuri rele, dar caroseria deschisa nu era favorabila climatului nordic. O versiune acoperita - PV4 - a fost introdusa in fabricatie citeva luni mai tirziu. Volvo a investit mult, inca de la inceput, pentru calitatea si siguranta produselor sale. Compania gasea foarte oportuna demonstarea calitatii autoturismelor produse. Un PV4 a luat parte in 1928 la competitia combinata de 'viteza-economie-calitate' - Moscova-Leningrad-Moscova si, spre surpriza multora, a cistigat clasa la care a participat.
In anul 1944 a fost lansat modelul PV444. Caroseria era in intregime din metal. Avea un motor economic cu patru cilindri in linie. Puterea maxima era de 40 CP. Suspensia fata era independenta. Masina avea amortizoare telescopice la toate rotile, ceea ce conferea autoturismului o buna tinuta de drum si confort. Un important factor de siguranta pasiva il constituia parbrizul de tip duplex. La o expozitie de autoturisme din Heidelberg, PV444 a cistigat concursul de eleganta. Prima versiune avea chiar si o vaza de flori imprimata ca model ornamental pe aparatorile de noroi in culorile verde si alb-ivorie. Autoturismul PV444 a fost primul Volvo produs cu adevarat pe o perioada lunga. Cind a fost scos din productie, in 1965, peste 440.000 de exemplare parasisera uzina. In timpul celor 21 de ani de productie, masina a fost modificata treptat, astfel incit modelul 1944 si modelul 1965 mai aveau foarte putine lucruri in comun. Cu PV444, Volvo a intrat pe piata mondiala, incepind cu tarile nordice si continuind cu Europa si SUA.
Intr-o perioada in care producatorii de autoturisme desenau masini cu aripi proeminente si grile de radiator somptuoase si cu mult crom, Volvo a introdus un model cu un aspect mult mai sobru, nepretentios. Acesta era Volvo 121/122S sau, asa cum a fost cunoscut in Scandinavia, Volvo Amazon. Era in anul 1956, acelasi an in care directorul companiei de la infiintare, Assar Gabrielsson, s-a retras din activitate, fiind inlocuit de Gunnar Engellan. Aceste doua evenimente au marcat o noua era in istoria lui Volvo. Noua masina reprezenta o noua si avansata directie de gindire in domeniul securitatii in constructia de autoturisme. Trei ani mai tirziu, Amazon erau primele masini din lume care aveau montate in serie centuri de siguranta cu prinderea in trei puncte. In 1962 s-au produs primele fotolii fata model Volvo, care au devenit dupa aceea, timp de multi ani, standardul si pentru ceilalti constructori de autoturisme din lume. Acestea au fost realizate in colaborare cu experti in domeniul medical, iar forma obtinuta a fost corectata din punct de vedere ergonomic. Au fost primele scaune care dispuneau de suport lombar reglabil.
*In domeniul competitiilor sportive, Volvo 121/122S a incununat performantele de mari campioni ale unor piloti de raliuri ca Gunnar Andersson, Sylvia Osteberg, Tom Trana, Evy Rosqvist. In perioada anilor 1958-1964, acestia au devenit campioni ai Europei la raliuri concurind pe autoturisme Volvo.
Adresa: AB Volvo, 40508 Göteborg, Suedia