TATRA

*In anul 1918, Imperiul Austro-Ungar se dizolva. In anii urmatori, masinile Tatra incep sa apara in tara nou creata, Cehoslovacia. Orasul Nesseldorf isi schimba denumirea in Koprivnice, iar uzina Nesseldorf Wagenbau devine Koprivnicka Vozovka a.s. Numele de Tatra l-a inlocuit pe cel de Nesseldorfer, numele fiind imprumutat de la Muntii Tatra. In anul 1923, constructia noii uzine era gata, iar noua masina Tatra T11 a fost prezentata la Salonul de la Praga. Desenata de Hans Ledwinka, T11era o masina populara, cu motorul in 2 cilindri de 1 litru ce dezvolta o putere maxima de 12 CP. T11 a cucerit numeroase concursuri, printre care si locul 1 la clasa 1100 in faimoasa cursa Targa Florio. Pina in 1926 au fost produse 3500 de exemplare, fiind inlocuita cu varianta imbunatatita T12. In 1926 apare o masina cu dimensiuni mai mari, T17. Aceasta era o masina de lux, cu suspensii independente pe toate rotile si avea motorul de 1900 cmc ce ii permitea sa atinga o viteza de 120 km/h. In 1927 numele uzinei s-a schimbat in Zavody Tatra. In 1920 este introdus in productie modelul T52. Aceasta era echipata cu motorul de 1,9 litri ce dezvolta o putere de 30 CP si o viteza de 90km/h. Dar, noutatea anului era modelul luxos T70, menit sa il inlocuiasca pe T17. Motorul era de 3,4 litri si avea o putere de 70 CP. Pe 5 martie 1934 a fost lansata noua Tatra 77, fiind prima masina de serie cu caroserie aerodinamica. Motorul plasat in spate, era un V8 de 3 litri ce imprima masinii o viteza maxima de 140 km/h. In 1935 a fost prezentata versiunea imbunatatita, 77a. Aceasta avea montat un al treilea far, ce se misca odata cu volanul. Capacitatea motorului a fost crescuta la 3,4 litri si 75 CP, viteza maxima fiind de 150 km/h. T77 si T77a au fost realizate in serie restrinsa, de 105 respectiv 150 de exemplare. Fiecare masina era construita manual, neexistind modele identice. In 1936, numele companiei se schimba din nou. Baronul Hans von Ringhoffer, proprietarul companiei din 1923 a decis sa combine uzina Tatra cu uzina Prague-Smichov, in urma acestei fuziuni rezultind concernul Ringhoffer-Tatra. In 1938, Cehoslovacia fiind anexata Germaniei, Tatra a fost fortata sa produca automobile militare. A fost interzisa productia lui T97 datorita asemanarii sale cu automobilul popular Volkswagen, fiind realizate doar 508 de exemplare.
*In 1946 compania a fost nationalizata, devenind Tatra Narodni Podnik. In 1948 este introdus in productie modelul T600, echipat cu un motor de 2 litri si 50 CP, denumita si Tatraplan. Din acest model a derivat T601 Monte Carlo, un coupe de 2 locuri ce atingea o viteza maxima de 180 km/h. In 1949, masinile Tatraplan au cistigat primele 4 locuri la cursa Alpine Trials in Austria. In 1951, productia de serie a autoturismelor a incetat, indicatiile guvernului indreptindu-se catre productia de autocamioane. In 1957 a fost reluata productia de autoturisme, uzina mutindu-se de la Koprivnice la Pribor, primul model fiind T603, o masina cu forme rotunde si traditionalele trei faruri. Masina avea o capacitate de 6 persoane, un motor V8 de 2,5 litri si atingea viteza maxima de 160 km/h. Dupa ce s-au produs 5.992 exemplare, T603 a fost inlocuita in 1964 cu T2-603, masina ce era dotata, printre altele, cu 4 faruri.
*La sfirsitul lui 1979 este prezentata noua T613, desenata de Vignale. Capabila sa atinga 200 km/h, aceasta masina de lux era propulsata de un motor V8 de 3,5 litri si 166 CP, plasat in spate. Masinile T613 erau destinate in special pentru sectorul de stat. A fost realizat si prototipul unui coupe, dar acesta nu a intrat in productia de serie. In 1976, T613 a fost inlocuita cu T613S. In 1986 a fost introdusa versiunea T613-3, model ce s-a produs pina la inceputul anilor '90, cind a fost introdus modelul T700, ce avea injectie de benzina, catalizator si puterea crescuta la 200 CP. A fost propusa si o versiune cabriolet ce putea fi realizata la comanda.
In 1993, dupa despartirea Cehoslovaciei, compania ceha Tatra a prezentat prototipul unei masini de curse, denumita Tatra MTX-01(Metalex). Masina, un coupe de 2 locuri, avea motorul V8 de 220 CP si atingea 250 km/h.
Adresa: Tatra Pribor, Mistecka 1111, 74258 Pribor - Cehia