SKODA

* In 1905, uzinele Laurin si Klement din Mlada Boleslav construiesc un automobil cu doua locuri, actionat de un motor cu doi cilindri. El este urmarea succesului pe care atelierul librarului Vaclav Klement si mecanicul Vaclav Laurin il repurtase cu bicicletele cu motor fabricate inca din 1898 si cu micul automobil realizat in 1901 cu piese de motocicleta.
*In 1907, uzinele Laurin si Klement construiesc primul lor automobil cu un motor de opt cilindri in linie. Laurin si Clement fac cu el o cursa de propaganda Praga-Paris si inapoi si participa cu succes la diferite intreceri internationale de la Paris si Londra.
*In 1925, uzinele LK fuzioneaza cu grupul Skoda din Pilzen. Ele se dezvolta si in curind se naste Skoda 1100, urmata de modelele populare Rapid si Favorit.
*In afara intreprinderii principale de la Mlada Boleslav, uzinele Skoda au doua sucursale pentru fabricarea de caroserii. Una din aceste fabrici este situata in orasul Kvasiny, in Boemia Orientala si produce coupe-uri Skoda. In anii de dinaintea razboiului, aceasta fabrica facea parte din grupul Jawa si realiza caroserii pentru autoturismele Jawa Minor, echipate cu motoare in doi cilindri, doi timpi. Cealalta sucursala pentru caroserii este amplasata in orasul Vrchlabi. Au trecut trei sferturi de secol de cind in atelierele Fabricii de caroserii Th Petera din Vrchlabi a fost realizat primul autoturism cu caroseria construita de muncitorii locali, pe un sasiu RAF, furnizat de uzina de automobile din Liberec. In acest interval, unitatea din Vrchlabi a devenit o veritabila fabrica de caroserii pentru automobile. Dupa primul razboi mondial, fabrica isi orienteaza productia spre exemplarele de comanda. Carosierii din Vrchlabi devin celebri, datorita inaltei calitati a produselor. Intre anii 1930-1935, cea mai mare parte a caroseriilor sint cabrioletele de conceptie originala, gratie inspiratiei carosierului Cenek Kouba. Masinile sint echipate cu cufar de bagaje, acoperis pliant, scaune transformabile in cusete si, de asemenea, cu remorci bine profilate pentru transportul bagajelor suplimentare. Dupa al doilea razboi mondial, intreprinderea, care numara 600 de salariati, se indreapta spre fabricarea tuturor versiunilor utilitare Skoda. Intre anii 1948-1950 au fost construite 300 de autoturisme sport Skoda 1100 roadster-cabriolet. In total, intreprinderea a fabricat 11.000 de bucati Skoda, in diferite versiuni. Caroseriile tuturor acestor versiuni constau dintr-o osatura de lemn imbracat cu elemente de tabla din otel, ceea ce reprezenta continuarea conceptiei de dinainte de razboi.
*In 1952 a fost introdus in fabricatie primul model Skoda 1200, cu caroseria in intregime metalica. Intreprinderea din Vrchlabi a inregistrat un mare succes cu fabricarea modelului Skoda 1202, care era o Skoda 1201 modernizata. In decursul a sapte ani de productie, mai mult de 50.000 de autoturisme si mai mult de 15.000 de caroserii au parasit halele de montaj. Din 1982, fabricarea de caroserii utilitare Skoda inceteaza definitiv la uzina din Vrchlabi. Indeminarea artizanala in fabricarea si echiparea de caroserii se indreapta spre constructia autoturismelor Skoda 120 GLS si, putin mai tirziu, spre Skoda 105 GL. Mai mult de trei sferturi din productie este destinata pietelor straine. Datorita unor exigente ridicate de codul rutier din diverse tari, cele doua modele sint fabricate in 40 de versiuni.
*Anul 1964 aduce firmei Skoda o noua uzina, la Mlada Boleslav, cu o suprafata de 800.000 m.p., la Tirgul intrernational de la Brno fiind expus noul model Skoda: 1000 MB (Mlada Boleslav). De constructie clasica, cu o caroserie autoportanta din otel care asigura un spatiu confortabil si o mecanica robusta, noua Skoda a devenit cunoscuta pe drumurile Europei. Acestei versiuni i s-au adaugat 1000 MBT si 1000 MB Lux.
*In 1969 apare modelul S100, o masina ce pastreaza caracteristicile lui 1000 MB, cu o caroserie modernizata. Motorul are 4 cilindri in 4 timpi, 1107 cmc, 49 CP, 125 km/h. Ca noutati, sint prezentate frina hidraulica cu doua circuite separate, bara stabilizatoare pentru trenul din fata, cutie de viteze sincronizata cu 4 trepte de mers inainte, cu schimbatorul la podea, stergator de parbriz cu 4 viteze. In functie de echipare, erau oferite urmatoarele variante: S100, S100L, S110L. Din acest model a derivat si coupe-ul cu doua usi. Acest model a fost inlocuit cu S120, cu o caroserie noua ce avea radiatorul montat in fata. Din acest model a derivat si coupe-ul numit Skoda Rapid. Apoi, a fost realizat modelul Favorit, prima Skoda cu motor in fata realizat in perioada comunista. Aceasta masina a avut succes in raliurile automobilistice, fiind campiona europeana. Skoda a fost preocupata intotdeauna de cursele automobilistice, in prezent, evoluind in raliuri cu modelul Felicia Kit Car
*Dupa caderea Cortinei de Fier, firma Skoda a fost preluata de concernul german Volkswagen, uzina fiind puternic modernizata.
Adresa: CS Skoda Automobilova a.s., Vaclava Klementa, CZ-293 60 Mlada Boleslav