|
SKODA
* In 1905, uzinele Laurin si Klement din Mlada Boleslav construiesc un
automobil cu doua locuri, actionat de un motor cu doi cilindri. El este urmarea
succesului pe care atelierul librarului Vaclav Klement si mecanicul Vaclav
Laurin il repurtase cu bicicletele cu motor fabricate inca din 1898 si cu micul
automobil realizat in 1901 cu piese de motocicleta.
*In 1907, uzinele Laurin si Klement construiesc primul lor automobil cu un
motor de opt cilindri in linie. Laurin si Clement fac cu el o cursa de
propaganda Praga-Paris si inapoi si participa cu succes la diferite intreceri
internationale de la Paris si Londra.
*In 1925, uzinele LK fuzioneaza cu grupul Skoda din Pilzen. Ele se dezvolta si
in curind se naste Skoda 1100, urmata de modelele populare Rapid si Favorit.
*In afara intreprinderii principale de la Mlada Boleslav, uzinele Skoda au doua
sucursale pentru fabricarea de caroserii. Una din aceste fabrici este situata in
orasul Kvasiny, in Boemia Orientala si produce coupe-uri Skoda. In anii de
dinaintea razboiului, aceasta fabrica facea parte din grupul Jawa si realiza
caroserii pentru autoturismele Jawa Minor, echipate cu motoare in doi cilindri,
doi timpi. Cealalta sucursala pentru caroserii este amplasata in orasul
Vrchlabi. Au trecut trei sferturi de secol de cind in atelierele Fabricii de
caroserii Th Petera din Vrchlabi a fost realizat primul autoturism cu caroseria
construita de muncitorii locali, pe un sasiu RAF, furnizat de uzina de
automobile din Liberec. In acest interval, unitatea din Vrchlabi a devenit o
veritabila fabrica de caroserii pentru automobile. Dupa primul razboi mondial,
fabrica isi orienteaza productia spre exemplarele de comanda. Carosierii din
Vrchlabi devin celebri, datorita inaltei calitati a produselor. Intre anii
1930-1935, cea mai mare parte a caroseriilor sint cabrioletele de conceptie
originala, gratie inspiratiei carosierului Cenek Kouba. Masinile sint echipate cu
cufar de bagaje, acoperis pliant, scaune transformabile in cusete si, de
asemenea, cu remorci bine profilate pentru transportul bagajelor suplimentare.
Dupa al doilea razboi mondial, intreprinderea, care numara 600 de salariati, se
indreapta spre fabricarea tuturor versiunilor utilitare Skoda. Intre anii
1948-1950 au fost construite 300 de autoturisme sport Skoda 1100
roadster-cabriolet. In total, intreprinderea a fabricat 11.000 de bucati Skoda, in
diferite versiuni. Caroseriile tuturor acestor versiuni constau dintr-o osatura de
lemn imbracat cu elemente de tabla din otel, ceea ce reprezenta continuarea
conceptiei de dinainte de razboi.
*In 1952 a fost introdus in fabricatie primul model Skoda 1200, cu caroseria in
intregime metalica. Intreprinderea din Vrchlabi a inregistrat un mare succes cu
fabricarea modelului Skoda 1202, care era o Skoda 1201 modernizata. In
decursul a sapte ani de productie, mai mult de 50.000 de autoturisme si mai
mult de 15.000 de caroserii au parasit halele de montaj. Din 1982, fabricarea
de caroserii utilitare Skoda inceteaza definitiv la uzina din Vrchlabi.
Indeminarea artizanala in fabricarea si echiparea de caroserii se indreapta
spre constructia autoturismelor Skoda 120 GLS si, putin mai tirziu, spre
Skoda 105 GL. Mai mult de trei sferturi din productie este destinata pietelor
straine. Datorita unor exigente ridicate de codul rutier din diverse tari, cele
doua modele sint fabricate in 40 de versiuni.
*Anul 1964 aduce firmei Skoda o noua uzina, la Mlada Boleslav, cu o
suprafata de 800.000 m.p., la Tirgul intrernational de la Brno fiind expus noul
model Skoda: 1000 MB (Mlada Boleslav). De constructie clasica, cu o
caroserie autoportanta din otel care asigura un spatiu confortabil si o
mecanica robusta, noua Skoda a devenit cunoscuta pe drumurile Europei.
Acestei versiuni i s-au adaugat 1000 MBT si 1000 MB Lux.
*In 1969 apare modelul S100, o masina ce pastreaza caracteristicile lui 1000
MB, cu o caroserie modernizata. Motorul are 4 cilindri in 4 timpi, 1107 cmc,
49 CP, 125 km/h. Ca noutati, sint prezentate frina hidraulica cu doua circuite
separate, bara stabilizatoare pentru trenul din fata, cutie de viteze sincronizata
cu 4 trepte de mers inainte, cu schimbatorul la podea, stergator de parbriz cu
4 viteze. In functie de echipare, erau oferite urmatoarele variante: S100,
S100L, S110L. Din acest model a derivat si coupe-ul cu doua usi. Acest
model a fost inlocuit cu S120, cu o caroserie noua ce avea radiatorul montat
in fata. Din acest model a derivat si coupe-ul numit Skoda Rapid. Apoi, a fost
realizat modelul Favorit, prima Skoda cu motor in fata realizat in perioada
comunista. Aceasta masina a avut succes in raliurile automobilistice, fiind
campiona europeana. Skoda a fost preocupata intotdeauna de cursele
automobilistice, in prezent, evoluind in raliuri cu modelul Felicia Kit Car
*Dupa caderea Cortinei de Fier, firma Skoda a fost preluata de concernul
german Volkswagen, uzina fiind puternic modernizata.
Adresa: CS Skoda Automobilova a.s., Vaclava Klementa, CZ-293 60 Mlada
Boleslav
|
|