ROLLS-ROYCE

- Sir Rolls, va prezint pe domnul Royce...
Fara aceasta mica formula de politete, pronuntata de catre Henry Edmunds la 4 mai 1904, in holul restaurantului hotelului Midland din Manchester, 'cel mai bun automobil din lume' poate ca niciodata n-ar fi existat.
Charles Steward Rolls(1877-1910) era fiul unui baron, pasionat dupa cursele de automobile, care de-abia incepusera a intra in viata publica. A fost primul elev din Cambridge care a condus un automobil (Peugeot), primul englez care a zburat cu un avion aproape o mila, dupa care a traversat Canalul Minecii si, din nefericire, unul dintre primii piloti englezi care si-a pierdut viata intr-un accident de avion (12 iulie 1910). Pilot exceptional, a reusit sa ocupe locurile cele mai bune in raliurile de pe atunci.
Frederick Henry Royce(1863-1933), fiu de morar, inginer in electricitate, dirija o intreprindere de echipamente electrice. Trebuie mentionat ca Royce era un desenator foarte bun si a avut dintotdeauna o mare slabiciune: mecanica. A pretins colaboratorilor sai precizie in tot ceea ce fac. Din acest motiv, era tare nemultumit de ultima sa achizitie, un Decauville, care nu vroia in ruptul capului sa porneasca. Inginer fiind, si-a propus si a reusit sa construiasca primul sau automobil 10CV Royce, dotat cu un motor cu 2 cilindri, care sa nu-i mai creeze probleme.
*La 4 mai 1904, lordul Rolls, curios si atras de tot ceea ce se misca pe roti, a sosit la Manchester tocmai pentru a testa masinaria lui Royce. De fapt, Rolls era deja o personalitate in domeniul automobilului:dupa ce a cistigat cursa Miles de L'automobile Club de Grande Bretagne 1900 la volanului unui Panhard, devenise reprezentantul firmei Panhard in Anglia. Entuziasmat de prototipul lui Royce, omul de afaceri Rolls s-a angajat sa se ocupe si de desfacerea acestui automobil, colaborare ce a pus bazele viitoarei firme Rolls-Royce, ce a luat fiinta la sfirsitul aceluiasi an, 1906, cu un capital de 60.000 de lire sterline.
*Primele 19 automobile tip 10CV au fost puse in fabricatie si ornate cu un voluminos si, totodata, grosier radiator care, finisindu-se ulterior, a devenit o stralucita imagine de marca, care a asigurat astfel gloria firmei. In 1906, odata cu infiintarea firmei, un Rolls-Royce 20HP, pilotat de Charles Rolls, a cistigat o importanta cursa: Tourist Trophy. Fara a diminua meritele celor doi R, istoria a mentionat o figura aparte, un magician al cifrelor, pe directorul comercial Claude Goodman Johnson (1864-1926), cel care cu geniul sau comercial a reusit sa frineze exuberantele patronilor sai, si se sa consacre cu trup si suflet gestiunii firmei si realizarii unei publicitati corespunzatoare, de succes.
*In 1911, Johnson a comandat unui celebru sculptor la moda, pe nume Charles Skyes, o statueta botezata Spirit of Ecstasy (spiritul extazului), ce a montat-o pe busonul radiatorului. Tot el a avut ideea de a pregati in 1907, pentru Salonul de la Londra, sasiul 40/50, de culoare argintie, pe care l-a numit Silver Ghost, o prima masina de exceptie, fabricata pina in 1925. Cu acest automobil s-a confirmat utilitatea motorului cu sase cilindri in linie, prevazut cu sistem de ungere sub presiune si o finisare de lux. Cu toate aceste noutati, este de remarcat faptul ca, in stilul casei Rolls-Royce, orice noutate introdusa era un mister, un secret. La altii, toate noutatile ar fi devenit inventii, iar Royce, nici macar odata nu s-a proclamat inventator. Tipul Ghost s-a produs in 19 serii (6.173 exemplare), motorul evoluind pina la cilindreea de 7.428 cmc. A urmat apoi tipul RR-20, botezat de public Baby Rolls, anuntat in 1922 si aparut in 1929. S-au fabricat doar 2.940 bucati, dupa care a urmat Phantom I, produs in 2.212 exemplare. A urmat Phantom II, construit in 1.767 exemplare si Phantom III, realizat in 710 exemplare, prevazut cu motor V12 de 7.340 cmc. Absorbind firma Bentley in 1931, Rolls-Royce i-a dat motorul de 25 CP, montat pe o caroserie mai sportiva.
*Tot lui Johnson i se datoreaza si solutia finala de radiator, deoarece a reusit sa-l convinga pe Royce ca forma aerodinamica, mai putin reusita, este compensata de grilele argintate, care sint si vor ramine 'stampila' firmei, ducind in timp renumele si imaginea de marca Rolls-Royce.
*Masinile Rolls-Royce sint construite dupa standarde inalte: astfel, absolut toate motoarele sint supuse bancului de probe - 10 ore de mers la turatia maxima, fara intrerupere si supuse unui control cu inregistrari grafice. Daca ceva nu este in regula, motorul defect este demontat in bucatele, impreuna cu cele 5 motoare care l-au precedat in productie. In fiecare an, doi experti in silvicultura se deplaseaza in Italia pentru a alege lemnul necesar interiorului caroseriilor. Lemnul de nuc se extrage numai din arbori batrini de peste 100 de ani. Faimoasele radiatoare, de forma templelor antice grecesti, sint efectuate 100% manual, din tabla de otel inoxidabil, de catre o echipa speciala compusa din 12 oameni. Fiecare lamela este marcata cu un semn discret propriu lucratorului care a facut-o. Pentru fiecare masina se construiesc doua tablouri de bord (din radacina de nuc), dintre care unul ramine in uzina de rezerva. Pielea destinata tapiteriei (24 metri patrati pentru fiecare masina) este de cea mai buna calitate, folosita de cei mai mari manufacturieri de lux din Anglia. O data pe an, un inspector este trimis de uzina in fiecare tara unde examineaza si face o proba cu toate Rolls-urile aflate acolo. Instalatia de climatizare costa circa 5000$, respectiv cam cit o masina noua de marime mica. Un Rolls este compus din 80.000 de piese, in timp ce o masina normala are circa 12.000 de piese componente. Celebra statueta Spirit of Ecstasy a ramas aceeasi din anul 1911, cind a fost creata si este turnata dintr-un aliaj secret, care nu-si schimba niciodata aspectul si stralucirea. Contactele comutatoarelor pentru aerul conditionat ca si pentru reglajele automate ale scaunelor din fata sint argintate.
Adresa: Rolls-Royce Motor Cars Ltd., Crewe, Chesire C W11 3PL UK