REVISTA AUTOTURISM DUPA 34 DE ANI



In vara anului 1968, cabinetul primului ministru din acea vreme, Ion Gheorghe Maurer, remitea aprobarea de infiintare a revistei AUTOTURISM. Era, evident, o aprobare 'speciala', rezultat mai degraba bunelor relatii dintre viitorul secretar general executiv al ACR, Vasile Iordachescu si premierul Maurer, ambii originari din Sighisoara.
Imediat dupa obtinerea aprobarilor, un grup de automobilisti de notorietate publica (atrasi de mirajul proaspat reinfiintatului ACR) s-au apucat sa schiteze 'arhitectura' viitoarei reviste. Si au facut-o cu pasiune, cu patima chiar. Din pacate lipsea un 'model'; erau inexistente sursele de informatii externe si fondurile valutare pentru a lua contact cu evenimentele automobilistice majore, iar logistica necesara desfasurarii unei redactii de acest fel, era derizorie. In aceste conditii de 'campanie' s-a constituit colectivul redactional, in ultima luna a acelui an, iar in februarie 1969 a iesit pe piata primul numar al revistei. In ciuda unor stangacii inevitabile oricarui inceput, AUTOTURISM a fost, totusi, foarte bine primit de automobilistii romani. Cei varstnici au privit-o cu optimism, ca pe o continuatoare a REVISTEI AUTOMOBILE editata de ACR multi ani, in perioada interbelica, cei tineri, ca pe o noutate de mult asteptata in peisajul sters si anost al presei socialiste.
De la inceput, revista a avut sansa unui colectiv redactional in componenta caruia au intrat doua personalitati prestigioase in domeniu: Petre Cristea, fostul mare pilot, castigator al Raliului Monte Carlo - cel mai complet jurnalist si scriitor in domeniul automobilismului - si Gh. Epuran - ziaristul care a inaugurat, in presa romaneasca, genul reportajului turistic rutier si care a publicat unicul 'Ghid turistic auto-moto' din Romania. Acestora li s-au alaturat, in timp, ziaristi sportivi exceptionali, cum au fost Florin Popescu - o adevarata enciclopedie ambulanta in domeniul sportului automobilistic mondial, Dumitru Lazar, comentator erudit al fenomenului automobilistic autohton, Victor Beda, specialistul de elita al domeniului securitatii rutiere si numerosi profesori universitari de specialitate, cum au fost C. Arama, A. Negrus, D. Taraza, I. Draghici si altii de aceeasi talie stiintifica.
Cu timpul, revista AUTOTURISM si-a permanentizat rubrici de informatie si educatie tehnica, de tipul 'ABC auto', 'Mecanicul amator', si 'Dacia service', care, alaturi de rubricile de educatie rutiera, de initiere in tehnica conducerii si de prezentare a culiselor universului curselor de automobile, au influentat generatii intregi de tineri in alegerea profesiei sau a pasiunilor sportive. De asemenea, revista AUTOTURISM a gazduit periodic comentariile rafinate ale unor literati ilustri ca E. Barbu, R. Tudoran, A. Paunescu, I. Baiesu, I. Grigorescu, care, intre ramele rubricii 'Automobilul vazut de...' au asigurat pata de culoare si distinctie a publicatiei noastre.
O alta performanta de unicitate in presa romaneasca a constituit-o fundamentarea pe criterii europene a unor rubrici deosebite de turism automobilistic, AUTOTURISM devenind,astfel, un autentic catalizator si pol de interes al iubitorilor turismului rutier. Dupa parcurgerea traseelor descrise de noi, cititorii si apropiatii revistei s-au constituit intr-un select club de turism auto, in care se schimbau idei, se realizau diapozitive sau schite cartografice, cu localizarea exacta a tuturor monumentelor de arhitectura romaneasca veche si a monumentelor naturale, toate devenind subiecte de studiu si completari intre revista si membrii clubului.
In sfarsit, vom consemna existenta acestei publicatii si in ipostaza sa de 'cronicar' constant al activitatii Asociatiei automobilistilor romani, in toate etapele dezvoltarii ACR: frumoasa perioada romantica a reorganizarii, a doua etapa, caracterizata de pragmatism, cand a fost edificata o baza materiala moderna si solida, apoi 'era neagra'(cu o durata de cinci ani) marcata de 'suspendarea' mascata a ACR, ca urmare a materializarii uneia dintre manifestarile de paranoism.
Chiar si in perioada celor cinci 'ani negri', revista si-a continuat fara intrerupere aparitia, straduindu-se sa perpetueze ideea si unitatea de manifestare a asociatiei, ca si cand suspendarea ACR-ului nu ar fi existat! Influenta revistei AUTOTURISM era foarte marem avand in vedere faptul ca tirajul lunar al publicatiei era de 110.000 de exemplare, aproape o treime dintre cititori fiind abonati consecventi, multi inca de la primul numar!
Suntem onorati sa subliniem ca in cele peste 3 decenii de la aparitia primului numar, AUTOTURISM a editat 25 de milioane, de reviste, dar si peste 10 editii anuale ale ALMANAHULUI AUTO, o publicatie la acea vreme deosebit de apreciata, vanduta, la fiecare sfarsit de an, in peste 100.000 de exemplare. Azi, revista noastra, care se difuzeaza, incepand din ianuarie 1998, la domiciliul tuturor membrilor ACR, are din nou peste 100.000 de cititori, daca tinem seama ca in familiile aceristilor este citita de cel putin doi membri de familie.
Incepand din 15 mai 2000, revista 'Autoturism' are website-ul propriu, ce poate fi accesat din orice colt al lumii, de orice persoana. Aici veti gasi informatii necesare oricarui automobilist ce doreste sa viziteze Romania, si multe date inedite legate de istoria automobilismului, in general, si din Romania, in special, aparute, de-a lungul timpului, atat in 'Revista automobila', cat si in paginile revistei 'Autoturism'.