|
RENAULT
*Paris, 24 decembrie 1898. Afara ninge linistit. Un tinar in virsta de 21 de ani
are intilnire cu citiva prieteni, la un restaurant de pe strada Helder, pentru a-si petrece revelionul. Insotit de catre unul din fratii sai, in sfirsit, a sosit - spre
surpriza tuturor - in micul sau automobil, conceput si construit de el. Tinarul
se numeste Louis Renault. Tatal sau, Alfred Renault, si mama sa, Berthe,
aveau un magazin de stofe si nasturi in Piata Victoriilor din Paris. Totodata,
aveau si o casuta la Billancourt, o mica asezare in zona pariziana, pe malul
Senei. In liceu, Louis era departe de a fi un elev model, in dauna studiilor,
marea parte a timpului o sacrifica mecanicii, mesterind zi de zi in micul sau
atelier, amenajat in curtea din Billancourt. Inca adolescent, a construit o
ambarcatiune cu motor cu abur, apoi a inventat un generator de vapori.
Renuntind la cursurile Scolii Centrale, de unde ar fi iesit inginer, s-a angajat
ca simplu desenator la Delaunay-Belleville unde a ramas pina la satisfacerea
stagiului militar. Dupa ce a fost infanterist un an de zile, in septembrie 1898
s-a apucat sa modifice triciclul De Dion-Bouton intr-o trasurica mai comoda. In
afara de motor, a refacut totul dupa planurile si imaginatia lui, masina
rezultata, numita Renault tip A, avind urmatoarele caracteristici: cadru-sasiu
din tuburi de otel, motor monocilindru in 4 timpi de 270 cmc si 1,25 CP, viteza
maxima 50 km/h. Aceasta trasurica a lui Renault ar fi trebuit sa ramina
unicat. Nesansa lui a fost ca a venit la revelion cu ea unde toti prietenii, dupa
ce au probat-o, l-au rugat sa le vinda un exemplar identic. In euforia serii,
Louis a inregistrat odata cu aceste comenzi ideea de a construi si de a vinde.
*Louis a avut doua surori si doi frati, Fernand si Marcel, care au jucat un rol
important in debutul mezinului familiei in viata industriala. Dupa decesul tatalui
lor, in 1892, succesorii, Fernand si Marcel, au preluat conducerea
intreprinderii familiale 'Societe Renault Fils et Cie boutons et tissus' care, in
februarie 1899 a devenit 'Societe Renault Freres' - 'societatea fratilor Renault,
pentru construirea si vinzarea de vehicule automobile, motoare si accesorii,
care fac parte din aceasta industrie. Interesant este faptul ca in aceasta
societate de automobile noua, in care numarul 1 era Louis, ce care, in sfirsit,
putea sa-si puna in aplicare toate visele, nu era decit un simplu angajat. Fratii
sai erau patroni si totodata giranti ai intregii averi detinind fiecare cite o
jumatate din capital. La inceput au fost angajate 6 persoane, iar micul atelier
a fost mutat din str. Point du Jour nr. 139, tot la Billancourt. Trasurica Renault
a fost prezentata la Expozitia de automobile din gradina Tuilleries in iunie
1899. La 27 august, Marcel si Louis participa pe ruta Paris-Trouville la 'Cupa
soferilor amatori' unde ocupa primele 2 locuri. A urmat o serie de victorii, fratii
Renault participind la curse pina cind Marcel si-a pierdut viata in cursa
Paris-Madrid-Paris. Din 1899 pina in 1939, Renault a fabricat 290 de modele,
producind peste un milion de automobile, inclusiv utilitare. Louis Renault, care
a fost un solitar, a decedat in octombrie 1944, in conditii necunoscute. Lui i
se recunosc un numar mare de inventii sau ameliorari fundamentale, printre
care: bujiile demontabile, priza directa de la cutia de viteze, amortizoarele
hidraulice.
*Dupa eliberarea Frantei, in 1944, Renault a devenit Regie Nationale, adica
proprietate de stat. O buna perioada de timp s-a incercat sa se produca un
automobil 4 CV, cit de cit accesibil (acesta a fost studiat, mai mult sau mai
putin clandestin, de catre Louis Renault), in 1946 s-a trecut la fabricatia in
serie a automobilelor, odata cu sosirea lui Pierre Lefacheaux la conducerea
firmei Renault. In trei ani, 1900-1903 s-au inregistrat atitea modele cit literele
alfabetului. Dupa decesul lui Marcel Renault, la 31 de ani, pe data de 26 mai
1903, Louis a renuntat pentru totdeauna la curse, devenind coproprietar alaturi
de Fernand Renault si, apoi, proprietar, cu doua luni inainte de decesul fratelui
sau Fernand, la 44 de ani, pe data de 29.01.1909. Primul sef al biroului de
studii Renault a fost desenatorul Charles Serre care, alaturi de motoristul Viet
(fugit de la De Dion), au pus bazele fabricatiei in serie, fiind construita cea mai
moderna uzina din Europa, in insula Seguin, pe Sena. Automobilul 40CV,
devenit tipul DT, cu motor cu 6 cilindri, in 1914 a fost 'automobilul anului', dar
adevarata vedeta a fost celebrul 'Taxi de la Marne', cerut de generalul Gallieni
pentru transportul trupelor sale. 40CV a ocupat un loc aparte in istoria firmei
Renault. Construit dupa mai multi ani de incercari, a fost carosat, de
asemenea, de citiva specialisti in domeniu: Binder, Lavocat si Marsaud, fiind
un automobil impozant, gratie lungimii lui si a capotei lungi, care i-au asigurat
succesul la public. Masina 40CV avea un motor de 6 cilindri, 9.121 cmc, 140
CP si a reusit sa cistige cursa de 24 de ore de la Le Mans.
*Dupa 1934, Renault a scos alte tipuri de masini prevazute cu motoare cu 4
cilindri: Celtaquatre, Monaquatre, Primaquatre, Vivaquatre, avind caroseriile
bazate pe rezultatele cercetarilor privind caroseria aerodinamica. In 1945, la
conducerea lui Renault a fost numit Pierre Lefaucheaux, fiind hotarita
inceperea productiei modelului 4CV, ultimul model studiat de Louis Renault.
Aceasta masina, echipata cu un motor de 760 cmc si 19 CP, a cistigat intre
1949-1951 raliurile Monte Carlo, Le Mans si al Alpilor. La 6 iulie 1961,
automobilul 4CV si-a terminat cariera, dupa 1.105.543 exemplare produse.
Dupa 1950, Renault produce un automobil de exceptie, Fregatte, cu motor de
2 litri si 65 CP.
*Dupa decesul lui Lefaucheaux, la conducerea firmei Renault a urmat Pierre
Dreyfus, care in noua uzina de la Flins, la 40 km de Paris, a inceput
producerea in serie a unui automobil de succes, Dauphine, cu motorul plasat
in spate, de 845 cmc si 30 CP, masina ce s-a construit pina in 1966 in
aproape 2 milioane de exemplare. Gama Renault, cu motoare amplasate in
spate s-a imbogatit apoi cu Renault 10 si Renault 8. Renault 8 a fost construit
in mai multe variante: cu cutie automata, 8S, 8Major. La Salonul de la Paris
din 1964 s-a prezentat tipul R8 Gordini, care a obtinut numeroase victorii, mai
ales in raliuri. R8 Gordini avea motorul de 1108 cmc si 90 CP. In acelasi an,
un Alpine Renault a cistigat celebra cursa de la Le Mans, cu viteza medie de
163 km/h.
*In 1961, a fost prezentat modelul Renault 4, masina ce s-a produs pina la
sfirsitul anilor '80. In 1966, Renault monteaza modelul 8 in Bulgaria, sub
denumirea de Bulgarrenault. In 1967, masinile Renault se asamblau pe fiecare
continent: 5 uzine in Europa (fara cea din Franta), una in Canada, noua in
America Latina, 5 in Africa, una in Australia si una in Asia. In 1968 a fost
prezentat modelul Renault 6, o masina ce se situa intre Renault 4 si Renault
16. In 1969, peste 1 milion de autoturisme au fost construite. La Salonul de la
Paris a fost prezentat Proiectul 117, adica Renault 12. Aceasta masina,
echipata cu motorul de 1300 cmc, a fost produsa in colaborare cu Romania,
fiind denumita Dacia 1300 sau in Brazilia Corcel. In 1970, a fost prezentata
versiunea de curse, Renault 12 Gordini, masina ce inlocuia 'cel mai iubit
Renault', modelul R8 Gordini. In octombrie 1971 este lansata seria Renault
15/17, coupe-uri ce aveau mecanica lui R12. In 1972 a aparut cel mai vindut
Renault, modelul R5. Acesta, preparat de Alpine, a participat cu succes in
raliuri, in ultima perioada a sa fiindu-i montat central motorul Turbo. Renault 5
Turbo avea motorul de 1400 cmc si dezvolta o putere de 250 CP. In 1974,
R17TS isi schimba denumirea in R17 Gordini. Era ultima data cind o masina
Renault purta numele lui Gordini. In acelasi an, apare modelul R30, echipat cu
primul motor V6 realizat de Renault dupa razboi. Varianta lui R30, R20, era
echipata cu motorul in 4 cilindri, de 2 litri. Aceasta masina a fost asamblata in
serie restrinsa si in Romania, sub denumirea de Dacia 2000. In 1976 au fost
lansate R18 si R14. In 1980 a fost lansat urmasul seriei 15/17, Renault
Fuego. In 1981 a fost lansat Renault 9, autoturism ce a cistigat titlul de
'masina anului', fiind urmat in 1983 de varianta coupe, R11. In 1984 au fost
lansate doua modele de succes: Renault 25 si Espace. Anul urmator a fost
inlocuit R5 cu Supercinq, o masina ce pastra in general liniile vechiului model.
In 1986, R18 a fost inlocuit cu R21. In 1988 este lansat R19 iar in 1991
inlocuitorul lui Supercinq: Renault Clio ce a cistigat concursul de 'masina
anului'. Pe 5 octombrie 1992, proiectul R2, conceput cu foarte multi ani in
urma, isi vede, in sfirsit, visul: Twingo se naste. In acelasi an, R25 este
inlocuit cu Safrane. In 1994, R21 este inlocuit cu Laguna, iar in 1995 R19 cu
Megane. In 1996, Renault prezinta prototipul Fiftie, o masina cu designul
inspirat din vechiul 4CV si prototipul Initiale, o limuzina cu un design
nonconformist si motorul de F1.
Renault a avut succes si in Formula 1, prin Alain Prost - cu masiniile proprii,
sau cu Nigel Mansell, Alain Prost, Michael Schumacher, Damon HillI - cu
motorul de F1. Acest motor a fost montat de Renault si pe modelul Espace,
rezultind un monovolum capabil sa atinga viteze de peste 250 km/h. Istoria
continua....
Alpine. In perioada destul de subreda, din punct de vedere financiar si economic, ce
a urmat dupa cel de-al doilea razboi mondial, fiul unui modest garajist din
Dieppe visa, ca orice tinar inoculat cu microbul curselor automobilistice, sa
participe la cea mai dificila cursa de anduranta, ce se desfasura in Italia, Mille
Miglia. Din nefericire, sau poate din fericire, tinarul Jean Redele nu dispunea
decit de un automobil de serie, nu tocmai nou, Renault 4CV. In urma unui
studiu amanuntit, ajunge la concluzia ca, din punct de vedere tehnic, masina
corespundea scopului sau, dar trebuia reproiectata caroseria. In vara lui 1950
face o vizita in patria lui Dante, unde il intilneste pe tinarul carosier Michelotti.
Astfel, se naste, in 1952, in micul sau garaj de la Dieppe, prima masina
Alpine, cu o caroserie proiectata de Michelotti si cu mecanica lui Renault
4CV. Aceasta masina cistiga primele locuri la clasa sa in editiile 1952, 1953
si 1954 ale cursei la care Jean visase mult timp: Mille Miglia. Colosalul
succes al micutei Alpine genereaza o adevarata avalansa de solicitari pe piata
franceza, ceea ce il determina pe Redele sa continue asamblarea a unei
foarte reduse serii de 'berlinette'. Caroseria, desenata de Michelotti, a fost
realizata in intregime din plastic, la Paris, in atelierele fratilor Chappes si
astfel prima serie, denumita Alpine A-106 Mille Miglia, a fost pusa la
dispozitia sportivilor francezi. Incepind cu 1957, placut impresionata de
palmaresul firmei Alpine, Renault incheie cu Redele un contract substantial,
fiind infiintata societatea mixta Alpine-Renault. Mecanica este inlocuita cu cea
a modelului Dauphine, motorul fiind modificat la 998 cmc. Cu aceasta solutie,
berlinettele Alpine se remarca pregnant si statornic in cele mai importante
raliuri europene. In 1957 apare si versiunea A-108 spider, transformat mai
tirziu in coupe. In 1960, productia depaseste 100 de bucati anual, iar in 1961
debuteaza un nou model important pentru Alpine-Renault, denumit Tour de
France, masina ce va sta la baza viitoarelor berlinette. Doi ani mai tirziu, in
1963, modelul Tour de France, versiunea A-108, este inlocuit cu A-110, avind
mecanica imprumutata de la Renault 8. Motorul este expediat uzinei din
Dieppe in mai multe versiuni: 956, 993, 1108, 1296 si 1600 cmc, ultimul
provenit de la R16. Urmeaza perioada de glorie a berlinettelor Alpine, acestea
obtinind locuri fruntase in toate raliurile celebre prin Vinatier, Andruet,
Andersson. In 1971, berlinettele Alpine au un inlocuitor: A 310, lansat la
salonul de la Geneva si echipat cu motorul de 1605 cmc si 125 CP. Aceasta
masina a cistigat Raliul Monte Carlo si Campionatul european al marcilor in
1971. In 1977, ca urmare a problemelor financiare, uzina din Dieppe nu mai
poate functiona in regim de societate mixta si este afiliata la Renault,
denumirea schimbindu-se in Renault-Alpine. A 310 a fost restilizat, ultimul
model ce a purtat numele de Alpine fiind A 610. In prezent, in uzina din
Dieppe se fabrica modelul Renault Spider.
Gordini
Numele lui Amedee Gordini si-a facut loc pe prima pagina a ziarelor de sport
in toamna anului 1945, cu prilejul primei competitii auto organizata in Franta
de dupa razboi. In acea toamna, pe un traseu din Bois de Boulogne (Paris)
s-a organizat un concurs in memoria marelui campion francez Robert Benoist,
care luptase in Rezistenta si murise intr-un lagar hitlerist. Primul loc in
aceasta cursa i-a revenit lui Gordini, ce participa pe o Simca de 1500 cmc.
Italian de origine, Gordini se ocupase inca din 1938 de pregatirea unor masini
de curse. Cu un an mai tirziu, trei Simca-Fiat preparate de Gordini si echipate
cu motorul Balilla de 1500 cmc au ocupat locurile 4,5 si 6 in MP al Frantei.
Absorbit cu totul de problemele mecanice, Gordini a preferat sa se dedice mai
putin pilotajului sportiv, si sa se ocupe de pregatirea motoarelor si masinilor
de curse. Multa vreme, Gordini a lucrat la Nantere, in slujba firmei Simca,
obtinind succese cu masinile Simca-Gordini, conduse de piloti celebri, ca
Maurice Trintignant, Raymond Sommer si chiar Juan Manuel Fangio. Din
1952, Gordini a construit masini de Formula 2 si apoi de F1. Cu cinci ani mai
tirziu, constrins de lipsuri materiale, a renuntat sa mai lucreze pe cont propriu
si s-a angajat in slujba Regiei Renault. Dupa acesta data au inceput sa apara
masinile de competitii echipate cu motoarele Gordini. Dintre acestea, cea mai
reusita a fost R8 Gordini, succese obtinind si Renault 12 Gordini sau R17
Gordini.
Adresa: Renault S.A., 34 quai du Point-du-Jour, F-92109 Boulogne
Billancourt, France
|
|