NISSAN

*Decanul de virsta al constructorilor japonezi de automobile, Datsun a implinit peste 80 de ani de existenta. In acest lung interval de timp, Datsun a trecut prin 12 fuziuni si reorganizari, sediile sociale si principalele sale uzine aflindu-se la Tokyo, Osaka si Yokohama. La inceput, in 1914, firma s-a numit Dat, o imbinare a initialelor celor trei creatori ai sai: K. Dean, R. Aoyama si A. Takeuchi. In 1931, numele se modifica in Datson, iar cu un an mai tirziu in Datsun. In 1934, compania Datsun si-a creat o noua filiala la Yokohama, careia i-a dat numele de Nissan. Dupa cel de al doilea razboi mondial, aceasta filiala s-a dezvoltat vertiginos devenind un mare concern care si-a inghitit propria mama: Datsun. Numele de Datsun a ramas numai pentru produsele comercializate in Japonia, pe pietele externe, masinile figurind cu numele de Nissan.
*Primul model, experimental, Datsun a fost realizat in 1912, la Tokyo, de catre fabrica Kwaishinsha Motor Co., pe temeliile careia a luat nastere firma celor trei asociati mentionati. Dupa doua decenii in care a construit autoturisme de mic litraj, precum si autocamioane, Datsun a lansat pe piata modelul 91, in variantele sedan, phaeton. Phaeton-ul, comercializat in 1931, avea doua locuri si era propulsat de un motor de 10 CP, care imprima masinii o viteza maxima de 45 mph. Varianta sedan, aparuta cu cinci ani mai tirziu, dispunea de un motor de 15 CP, ce permitea masinii sa atinga 50 mph. Mecanica masinilor Datsun din acei ani purta marca Austin Seven, obtinuta sub licenta.
*Dupa cel de al doilea razboi mondial, Datsun continua sa utilizeze mecanica Austin, iar pentru realizarea caroseriilor se inspira dupa modelul american Crosley. Se utilizeaza motoare de 988 si 1189 cmc, si o cutie de viteze cu trei trepte. O varianta sport a acestui model avea caroseria din fibra de sticla.
*In 1960, Datsun renunta la licenta Austin si trece la fabricarea unor modele originale, concepute de proiectantii casei. In ordine cronologica, automobilele lansate dupa aceasta data poarta numele de Cedric (4 cilindri, 1,5 si 2 litri), Fairlady (sport, 71 CP, frine disc), Bluebird (1600cmc, 91 CP, cutie de viteze cu 4 trepte sincronizate). Tot in anii '60, Datsun realizeaza o varianta Diesel de 2200 cmc a modelului Cedric si monteaza pe unele variante o cutie de viteze automatica. Modelul de prestigiu al acestor ani a fost The President, o limuzina scumpa, echipata fie cu un motor al firmei (6 cilindri, 3000 cmc), fie cu unul american V8 de 4 litri.
*In 1970, concernul Nissan-Datsun (in care, intre timp, fusese inglobata si firma de vehicule electrice Prince Motors Ltd.) ajunsese la o productie anuala de aproape 900.000 de automobile. De la fuziunea celor doua firma, petrecuta in anii '30, si pina in 1970, se construisera 5 milioane de autovehicule. Cu zece ani mai tirziu, Nissan-Datsun devenise deja al doilea constructor japonez de automobile (dupa Toyota), doua dintre modelele sale (Cherry si Sunny) fabrindu-se sub licenta in Taiwan. Concenul Nissan s-a implantat in Europa incepind cu anul 1966, construind citeva centre de asamblare a unora din modelele sale. In Anglia, firma japoneza dispune de o uzina la Sunderland si de un mare centru tehnologic la Cranfield. La Sunderland se fabrica modelele Primera si Micra, ale caror componente sint realizate in proportie de 80% in Europa.
*Ca si celelalte firme japoneze (Mazda, Toyota, Honda), concernul Nissan-Datsun s-a lansat inca din 1966 in competitiile automobilistice, mai intii in cele de viteza, iar apoi in raliurile de mare anvergura. Automobilele Datsun 1600 S si 1600 SS figureaza cu doua victorii de etapa in CM de raliuri: RAC Rally 1969 si Safari Rally 1970. Cu succes a concurat si modelul Sunny 2.0 GTI-R, de 1995 cmc si 205 CP.
Adresa: Nissan Motor Co. Ltd. 17-1, Ginza 6-chome, Chuo-ku, Tokyo 104 Japan