|
MERCEDES-BENZ
Anul 1901 poate fi considerat drept an de debut al automobilului
modern.
Aceasta, datorita noului tip de automobil, denumit de constructorii
sai Mercedes. Aceasta masina a fost conceputa si realizata de catre un
exceptional inginer, W. Maybach, care multi ani a stat in umbra unui alt nume
celebru, Daimler. Dupa decesul lui Daimler, Maybach a trecut la conducerea
uzinelor Daimler din orasul Cannstadt, linga Stuttgart. Cu aceasta ocazie,
Maybach a luat decizia de a nu mai fabrica automobile sub denumirea
Daimler, influentat in primul rind de bancherul Jellinek (unul dintre principalii
actionari ai firmei). Acesta, dupa ce i-a argumentat ca Daimler are o
rezonanta germana care nu va avea succes in strainatate, i-a propus ca atit
firma cit si produsele sa preia numele fiicei lui, pe care o chema Mercedes.
Inca din 1887 a cumparat o masina de la Daimler, cu care a facut senzatie la
Nisa, in Austria. Fiind un pasionat de automobile, participa cu masina sa
Daimler intr-o cursa cu pseudonimul Mercedes, pe care de altfel a cistigat-o.
Dupa acest succes, Jellinek a cumparat 36 de automobile, comanda enorma
pentru acele timpuri, pe care le-a desfacut, de asemenea, sub numele de
Mercedes.
*Automobilul Mercedes 1901 era o constructie originala, care se deosebea
fundamental de trasurile-automobile construite pina atunci, atit prin forma
caroseriei cit si prin solutiile tehnice adoptate: coloana de directie inclinata,
motor cu 4 cilindri montat in fata, radiator tip fagure, carburatorul - inventat mai
inainte chiar de catre Maybach. Motorul construit de Maybach a fost rezultatul
unor imbunatatiri ale motorului proiectat de Paul Daimler, fiul lui G. Daimler
pentru primul Mercedes 1900, care avea 5 litri si 24 CP. A rezultat un motor
de 5,3 litri si 35 CP ce avea blocul motor din aluminiu. Este interesant faptul
ca Maybach a reusit sa toarne aluminiu, tehnologie necunoscuta pentru acele
vremuri.
*Emblema marcii Mercedes este bine cunoscuta: o stea cu trei raze care are
urmatoarea istorie: fii lui Daimler, care i-au urmat tatalui lor la conducerea
uzinei, si-au amintit de o carte postala pe care acesta a expediat-o acasa si
pe care a aratat locul unde lucra - in strainatate - prin desenarea unei stele cu
trei raze, precizind ca 'va veni o zi cind aceasta stea se va ridica deasupra
intregii sale opere'.
*O atentie deosebita a acordat, de la inceput, firma Mercedes si curselor de
automobile. Astfel, automobilele Mercedes au participat inca de la primele
curse: in 1903 cistiga cupa Gordon Benett, fiind prezenta la start cu masini
strict de serie. Celebru este si modelul SSK, realizat de Ferdinand Porsche.
Firma Mercedes se numara printre putinele mari constructoare care utilizeaza
solutii originale: in 1934 creeaza un mic sedan cu motorul in spate, pentru
prima oara in 1936 adopta pe un autoturism motorul Diesel, in 1954
experimenteaza injectia directa apoi cea indirecta, in 1969 lanseaza modelul
C111, echipat cu motorul Wankel cu trei rotoare si in 1970 C112 cu patru
rotoare. In 1996 a prezentat prototipul f200, o masina ce renunta la
traditionalul volan in favoarea unor butoane plasate central.
BENZ *Biografia lui Karl Benz(1844-1929) este, intr-un fel, asemanatoare cu cea a
lui Daimler. Karl Benz a inventat independent - in 1866, primul autovehicul
(triciclu) actionat de un motor care functiona cu petrol. Motorul avea 984 cmc
si o putere maxima de 0,88 CP la turatia de 400 rpm si realiza o viteza
maxima de 15 km/h. Benz a stiut sa se faca cunoscut in tarile industriale
dezvoltate, Anglia, Franta si SUA. (in 1887-1888 el a prezentat o comunicare
cu privire la vehiculul fara cai). Randamentul bun al primelor motoare inventate
de Benz s-a datorat studierii si realizarii carburatiei si sistemului de racire cu
apa vaporizata. Benz a avut ideea de a preincalzi combustibilul, solutie
exceptionala pentru acele timpuri. Activitatea grupului Gottlieb Daimler - Karl
Benz a evoluat in timp astfel: Paul si Adolphe, fii lui Daimler,au infiintat uzina
'Daimler Motor Gesellschaft' iar Eugene si Richard Benz au fondat
intreprinderea 'Benz si fii' la Brandenburg si apoi la Manheim. La 21 iunie
1926, cele doua mari grupari industriale au fuzionat, noua intreprindere,
Daimler-Benz AG consacrindu-si eforturile pentru fabricarea de autoturisme
Mercedes-Benz pina in prezent.
Adresa: Mercedes-Benz AG, Mercedestr., 136 70327 Stuttgart Deutschland
|
|