|
LOTUS
*Inginer aeronautic si de navigatie, englezul Colin Chapman renunta in 1950 (la
22 de ani) la meseria invatata si se dedica constructiei de automobile sport.
Firma Lotus, care ia nastere in 1952, este legata de numele lui Chapman, iar
inaugurarea acesteia coincide cu inceperea comercializarii primului model
Lotus MK 4. In anul 1956, lucreaza in calitate de consultant la constructia
sasiului multitubular pentru o masina de Formula 1 construita de Frank Costin.
Un an mai tirziu, lucrind in calitate de consultant la BRM, adopta solutia
amortizorului telescopic combinat cu resortul elicoidal. Anul 1957 a insemnat
pentru Chapman primul succes cu o masina Lotus MK II, pe circuitul de la Le
Mans. Dupa aceasta data, Colin Chapman devine figura arhicunoscuta de
constructor inovator, masinile iesite din mina lui fiind caracterizate de solutii
originale, de mare eficienta:
Sasiul-coca, Lotus MK 25 - In mai 1962, Chapman creeaza sasiul-coca,
construit din foi de aluminiu asamblate sub forma unei cazi de baie. Solutia
constructiva a uimit pe observatorii probelor de la Zandvoort (Olanda), care au
sesizat imediat avantajele noii constructii fata de sasiul multitubular: o
rezistenta mai buna la torsiune si o greutate convenabila.
Motorul, purtator al elementelor de suspensie, Lotus MK 49, 1967 - Din
nou Zandvoort-ul devine scena unei premiere in tehnica auto, semnatarul
inovatiei fiind tot Colin Chapman. Odata cu utilizarea pe masinile Lotus a
motoarelor Cosworth DFV in locul veteranului Coventry Climax, apare grupul
motopropulsor ce sprijina elementele de suspensie din spate. Motorul nu mai
era sustinut de un cadru tubular sau de un cheson in forma de cada, ci direct
pe coca. Avantajele solutiei s-au repercutat, in primul rind, asupra greutatii
masinii si apoi asupra usurintei de interventie la motor si puntea din spate.
Aripa deportanta prinsa de elementele suspensiei, Lotus MK 49, 1968 -
In acest an apar aripile deportante, menite sa contracareze descarcarea
puntilor din spate, din cauza efectului aerodinamic numit deportanta. Colin
Chapman a impus construirea de aripi deportante prinse chiar de portmaieul
din spate, care puteau apasa masina pe sol cu o forta de 200 kg.
Caroseria in forma de pana, Lotus MK 56, 1968 - Tot in ideea diminuarii
efectelor aerodinamice negative, in speta portanta (ridicarea masinii),
Chapman a creat caroseria in forma de pana, moment de referinta in
constructia de automobile de Formula 1. Lotus Mk 56 a rupt traditia caroseriei
de tip tigara, constituind un mare succes in lupta de combatere a efectului de
glisare a trenului din fata, in viraje, datorita portantei.
Centrajul maselor si suspensia cu bare de torsiune, Lotus MK 72, 1970 -
Repartitia maselor este esentiala pentru tinuta masinii, mai ales in Formula 1.
Chapman a preconizat si a infaptuit deplasarea radiatorului frontal unic catre
nivelul spatarului postului de conducere, lateral pe cockpit, montind astfel
doua radiatoare. S-a obtinut o deplasare a centrului de greutate catre spatele
masinii, fapt ce a diminuat valoarea fortelor tangentiale transversale pe rotile
din fata, ameliorind capacitatea de ghidare a acestora. Totodata, s-a
imbunatatit confortul pilotului. In ceea ce priveste barele de torsiune, acestea
s-au dovedit mai rezistente in exploatare, cu posibilitati lesnicioase de reglaj,
fata de arcurile spirale, ca elemente de preluare a socurilor.
Efectul de sol, Lotus MK 79, 1978 - A fost una dintre cele mai spectaculoase
inovatii in tehnica de constructii a masinilor de Formula 1: orientind un curent
de aer preluat din partea anterioara a masinii catre o aripa deportanta reglabila
se realizeaza un efect similar aspiratiei, stiut fiind ca aderenta este cu atit mai
mare cu cit sarcina pe puntea respectiva este mai mare.
In Formula 1, Lotus este campioana de cinci ori: in 1963 si 1965 -
Lotus-Climax cu Jim Clark; in 1968 - Lotus Cosworth cu Graham Hill; in 1970 -
Lotus Cosworth cu Jochen Rindt; in 1972 - Lotus-Cosworth cu Emerson
Fittipaldi. Pe Lotus-Renault au alergat si celebrii Nigel Mansell si Ayrton
Senna.
Dupa moartea lui Chapman, Lotus a intrat intr-o criza financiara, echipa de
Formula 1 retragindu-se din competitii, iar uzina de automobile sport fiind
cumparata de catre Bugatti. Dintre masinile Lotus de strada, cele mai celebre
sint Lotus Europe, Esprit, Elan sau Lotus Seven, masina despre care se
spunea ca, daca ii dai jos aripile si farurile, obtii o veritabila masina de curse.
Adresa: Lotus Group plc, Hethel, Norwich, Norfolk, NR 14 8EZ UK.
|
|