LAMBORGHINI

* Ca foarte multe dintre marile figuri ale artei si tehnicii italiene, si Ferrucio Lamborghini, din timpul copilariei, a avut un deosebit interes pentru orice mecanism sau masina, fiind intotdeauna bucuros sa i se dea sa repare masini agricole, motociclete, automobile. Dupa absolvirea unei scoli de arte si meserii din satul natal, si satisfacerea stagiului militar la trupele motorizate, Lamborghini se pregatea sa-si injghebe un atelier propriu. A survenit, insa, razboiul, pe care in mare parte l-a facut in insula Rhodos din Marea Egee, intretinind si reparind vehicule militare. Nu reuseste sa se intoarca decit in 1947 si, odata ajuns acasa, la St. Agata Bolognese, linga Modena, da friu liber initiativei si iventivitatii sale, incropind din resturile lasate de razboi tot felul de masini agricole si tractoare. Concepe si realizeaza o chiulasa speciala pentru Fiat Topolino, preparind participari in cursa Mille Miglia. Dar, activitatea industriala il preocupa din ce in ce mai mult. Astfel, in locul sopronului isi construieste o fabrica si in anul 1952 lanseaza o productie proprie de tractoare cu motoare Diesel, realizind pe plan mondial primele motoare de tractor Diesel avind racirea cu aer. In 1960, ca industrias in plina ascensiune, face o calatorie in SUA, de unde se intoarce cu alte idei. Intr-o localitate din vecinatate infiinteaza o fabrica de instalatii de aer conditionat. Situatia prospera ii permite sa-si satisfaca pasiunea pentru automobile de mare performanta, cumparindu-si masini Jaguar, Alfa, Maserati si Ferrari. Preocupat mereu de o masina de vis, intr-o zi se repede la Maranello, la uzina Ferrari, spre a-si expune unele pareri critice si unele propuneri. Enzo Ferrari face greseala de a nu primi acest client tumultos si Lamborghini pleaca furios, decizind sa-si fabrice singurul masina. Isi asigura concursul tinarului inginer de aeronautica Gianpaolo Dallara, care, in 1962, la 24 de ani, avea deja o experienta de cite un an la Ferrari, apoi la Maserati, pentru masini de mare performanta. Nu ezita sa consulte specialisti din Germania si Japonia. Lamborghini se concentreaza asupra fabricarii motorului, caroseria urmind sa fie facuta de unul din renumitii artizani italieni din orasele apropiate. Dallara, ajutat de ing, Stanzani si de Scaglione, fost angajat la Bertone, proiecteaza masina gindita de Lamborghini. In octombrie 1963, primul model cu simbolul 350-GT, avind caroseria realizata de firma Touring, isi face aparitia la expozitia de la Torino. Masina avea 12 cilindri in V, cu 4 supape/cilindru. Nu primeste comenzi, dar Lamborghini nu se dezarmeaza. Scaglione realizeaza o caroserie mai sexy si noul model, 350-GTV se vinde in 13 exemplare. *Intre timp, insa, Dallara conspira cu Stanzani si cu neozeelandezul Wallace, angajat pentru punere la punct si probe. Ei aseaza motorul transversal si in jurul lui schiteaza o caroserie aducind mai degraba cu un prototip de curse. Se naste astfel Miura, botezat astfel, dupa cea mai buna rasa de tauri de lupte. Lamborghini, informat de ei cu timiditate, autorizeaza totusi constructia unui prototip. Din tipurile precedente, cu unele modificari, se vind 76 de bucati in anul 1965 si 102 exemplare in 1966. Miura, expusa la Torino in iarna lui 1965, apoi la Geneva in 1966, devine bomba expozitiilor. Numerosi cumparatori se prezinta cu cecuri. Lamborghini se consulta pe loc cu Bertone, care va realiza caroseriile. Pentru a spori productia, se construieste o aripa noua la a treia fabrica si in 1967 se vind 111 Miura. *Dintr-un singur bloc de 6 cilindri de la motorul de 4 litri, Dallara combina un nou motor, care este montat transversal, dind nastere la extravagantul model Marzal. Acesta nu prea are succes. Cumparatorii unui 2 litri nu sint dispusi sa plateasca preturile unui Lamborghini. Din acest model fara succes, prin extrapolare, deriva Espada, cu motor de 4 litri pe fata, a carui productie incepe in 1968. Firma Touring isi inceteaza activitatea si Lamborghini il finanteaza pe carosierul Marazzi care s-a ocupat de comenzile lui in cadrul firmei Touring, acceptindu-i unele idei, din care rezulta modelul Islero, cu 2+2 locuri, vindut in 1968 si 1969 in 225 exemplare, apoi oprit din fabricatie. *Cu Bertone, pe reusita linie Miura-Espada, combina tipul Jarama, folosind mai multe parti comune. Aceasta masina este prezentata la expozitia de la Geneva in martie 1970 si dupa sase luni intra in productie. Concurenta care o reprezinta pentru Ferrari devine tot mai puternica: in 1969, Ferrari vinde 231 buc, iar Lamborghini 212 de modele cu 12 cilindri in V. Folosind experienta Marzal, interesul pentru productia unei masini mai mici, la un pret mai redus, dar cu performante ridicate, il conduce la realizarea modelului Uracco, cu motor V8 asezat transversal in fata puntii din spate, o exceptionala imbinare a lui Stanzani, care lucreaza ca inginer-sef, dupa plecarea lui Dallara in 1968. *Dupa Uracco, Lamborghini lanseaza modelul de mare succes Countach, construit pe baza desenelor lui Bertone . Acesta era un coupe sport cu motorul amplasat central, avind motorul cu 12 cilindri in V si cilindreea de 3929 cmc, dezvoltind o putere de 375 CP si o viteza maxima de 317 km/h. A fost construit in mai multe variante, LP 400, 4000 quattrovalvole , la 25 de ani de la aparitia firmei fiind lansata o editie speciala.
Adresa: Automobili Lamborghini S.p.A., Via Modena 12, 40019, Sante Agata Bolognese, Italia