JAGUAR/DAIMLER

*Celebra firma engleza Jaguar a implinit in 1995 60 de ani de cind masinile produse de Sir William Lyons poarta numele Jaguar. Acesta incepuse sa produca atasuri pentru motociclete in perioada interbelica. Firma sa se numea Swallow Side Car and Coachbuilding Co. Din 1935, se cheama Jaguar. Calitatile de manager ale lui Lyons s-au reflectat in succesul firmei, urmatorul pas fiind producerea de sasiuri de automobile ce erau echipate cu motoare Standard. Acestea erau fabricate la noua uzina din Coventry. In scurt timp, productia de automobile, numite din 1931 Standard Swallow (SS) a luat proportii. Noile modele nu erau realizate pe baza unor desene sau machete, ci era realizat un prototip la scara reala, care era expus in fata resedintei patronului, la Wappenbury Hall. Nici un fel de calcul nu intra in procesul de creatie. Din 1935, masinile Standard Swallow se numesc Jaguar, deoarece prescurtarea marcii era cea a aparatului de represiune nazist. Tot in 1935, a fost lansat modelul Saloon, echipat cu motorul de 6 cilindri in linie, si avind o finisare de lux. Toate modelele de dupa 1937 poarta pe radiator silueta jaguarului, sculptura realizata de Gordon Crosby. Dupa razboi, incercind sa redreseze situatia, firma lui William Lyons realizeaza roadster-ul XK 120, destinat special clientelei de peste Ocean. Prezentat la London Motor Show in 1948, noul Jaguar a devenit rapid o vedeta, fiind cumparata de celebritatile vremii: Clark Gable si Humprey Bogart. XK 120 a avut succes si pe plan sportiv, Stirling Moss obtinind victoria in Tourist Trophy si Ian Appleyard realizind trei victorii consecutive in Cupa Alpilor.
*Celebra cursa de anduranta de la Le Mans a fost cistigata in intervalul 1951-1957 de cinci ori de masinile Jaguar Type C si Type D. Din Type D a derivat modelul XK-SS, ce reprezenta, de fapt, varianta de strada a lui D-Type. XK-SS a fost realizat intr-un numar foarte mic de exemplare, el servind ca baza de plecare pentru viitorul E-Type. La Salonul Auto de la Geneva 1961 a fost prezentat E-Type, cel mai frumos roadster Jaguar, realizat in doua versiuni: cabriolet si coupe. Caroseria era autoportanta, suspensia era cu patru roti independente si frine cu disc pe toate rotile. Motorul de 6 cilindri avea 3,8 litri si dezvolta o putere de 265 CP. In 1965 a inceput fabricarea unei variante cu motorul de 4,2 litri, iar in 1966 a aparut coupe-ul de 2+2 locuri, avind ampatamentul marit. Tot in acest an a fost introdusa si cutia de viteze automatica. In 1968 a fost lansata seria 2, ce prezenta unele modificari menite sa amelioreze securitatea, confortul si reducerea emisiilor poluante. Pentru seria 3 a fost introdus motorul V12 de 5,3 litri al limuzinei XJ, caroseria prezentind si unele modificari estetice: farurile nu mari erau carenate, stopurile erau plasate sub bara, grila radiatorului era mai mare. Productia lui E-Type a incetat in 1974. Ultimele 50 de exemplare au fost roadstere de culoare neagra. Sub capota lor se gasea o placa comemorativa, ultimul exemplar realizat gasindu-se in muzeul firmei din Coventry.
*Un incendiu devastator a afectat uzina, distrugind sute de masini si intrerupind productia pentru citeva luni. Criza a fost solutionata prin preluarea firmei Daimler in 1960, in 1966, Jaguar intrind in componenta firmei British Motor Holding, iar in 1968 in concernul Leyland. Din 1989, Jaguar a fost preluata de Ford, calitatea produselor Jaguar incepind sa creasca, aparind si un model nou: roadster-ul XK8, urmasul direct al lui Type E.
Adresa: Jaguar Cars Ltd., Browns Lane, Allesley, Coventry CV 5 9 DR. UK.

DAIMLER
*Acest nume aminteste de un celebru inventator german, Gottlieb Daimler (fiu de brutar, devenit inginer dupa ce a lucrat ca armurier) si de cele citeva firme care au fiintat in Germania si Anglia la inceputul secolului. Patru din aceste firme au disparut destul de devreme, iar una dintre ele (Daimler Co. Ltd. din Coventry) mai supravietuieste inca, dupa trecerea, in 1960, sub controlul lui Jaguar.
*Gottlieb Daimler a devenit, la un moment dat, director tehnic la Gasmotorenfabrik Deutz, unde a proiectat un motor cu combustie interna. Colaboratorul sau cel mai apropiat din acei ani a fost un alt inventator de renume: Willhelm Maybach. Visul lui Daimler era sa realizeze un motor care sa se distinga prin turatie mare si greutate mica. Acest lucru avea sa-i reuseasca abia in 1883, dupa ce plecase de la Deutz si-si pusese pe picioare la Bad Canstatt, linga Stuttgart, un atelier propriu de studii si experimentari. In acel moment, Daimler avea virsta de 49 de ani, dintre care 12 ii inchinase motorului sau abia dat la iveala. Acest motor functiona cu petrol si avea un regim de rotatie de 4 ori mai mare decit al altor prototipuri concepute pina atunci. In 1885 a construit o motocicleta si, anul urmator, o caleasca cu motor. Punctul de referinta al celor doi inventatori il constituie realizarea, in 1889, a unui prototip de automobil cu doua locuri, echipat cu un motor cu 2 cilindri in V, asezat in spate. Automobilul a fost expus la Salonul de la Paris din acel an si a stirnit interesul firmelor Panhard-Levassor si Peugeot. Aceste firme au incheiat un acord cu Daimler pentru furnizarea de motoare. Daimler era un inventator si mai putin om de afaceri. Primul sau atelier n-a supravietuit decit 4 ani (1886-1890), iar firma Daimler Motoren Geselschaft ceva mai mult, din 1890 pina in 1902. Dar ceea ce ii lipsea lui Gottlieb, spiritul afacerilor, ii prisosea lui Emile Jellinek, prietenul sau. Consul la Nisa al Imperiului austro-ungar, Jellinek i-a comandat lui Daimler o masina ceva mai speciala. Inventatorul s-a conformat cererii si in 1899 a realizat un motor cu 4 cilindri (o premiera) care furniaza 28 CP. Multumit de masina, Jellinek a botezat-o cu numele fiicei sale: Mercedes. Dar, primul Mercedes veritabil a aparut in 1901, tot la indemnul lui Jellinek, devenit intre timp membru in consiliul de administratie al firmei Daimler. Acest automobil (4 cilindri, 35 CP) era desenat de Maybach, avind incorporate si unele idei ale fiului lui Gottlieb, Paul. Numele de Mercedes a fost utilizat pentru toate automobilele de oras realizate de Daimler, incepind cu anul 1902.
*Firma Daimler din Anglia s-a infiintat in 1896 la Coventry, Anglia. Creatorul ei, F.R. Simms, si-a fixat drept obiect de activitate exploatarea in Anglia a patentelor lui Gottlieb Daimler, ceea ce a si facut citiva ani, timp in care unul dintre directori era insusi inventatorul german. Pe urma, firma engleza a introdus in fabricatie masini concepute de proprii ei tehnicieni, fiind in masura sa ofere, in 1927, 23 de variante, echipate cu 5 motoare. *Firma a trecut prin trei denumiri pina a ajunge la cea de astazi, Daimler Co Ltd., actualmente construind aceleasi modele ca si Jaguar, dotate cu un echipament super-lux.
Adresa: Daimler/Jaguar Cars Ltd., Browns Lane, Allesley, Coventry CV 5 9 DR. UK.