ACTIVITATEA SPORTIVA
ELIBERAREA DE LICENTE. Federatia Romana de Automobilism si
Karting (FRAK) este singurul organ autorizat in
Romania pentru eliberarea anuala a licentelor
pentru sportivi si mecanici.
Poate primi licenta, in principiu, orice cetatean
roman sau cel ce indeplineste conditiile impuse
de Codul Sportiv International FIA.
Solicitantul trebuie sa posede permis de
conducere categoria B cu vechime de minim 2 ani
si sa poata demonstra ca are cunostinte practice
si teoretice necesare tipului de licenta
solicitat.
FRAK poate refuza eliberarea licentei fara a
justifica aceasta decizie.
Tipurile de licenta si conditiile de obtinere
sint:
- Concurent = proprietarul, persoana juridica sau
fizica a automobilului de concurs.
- Pilot(copilot) de raliu = la cel putin 1 an
dupa eliberarea licentelor de raliu incepator sau
de pilot VTM cu conditia participarii in anul
precedent la minim 4 concursuri.
- Pilot(copilot) de raliu incepator = pentru
absolventii cursurilor unei scoli de pilotaj
sportiv auto care este acreditata(recunoscuta) de
FRAK sau daca este clasificat corespunzator la un
concurs promotional avizat de FRAK.
- Pilot VTM = Poate primi licenta, in principiu,
orice cetatean roman sau cel ce indeplineste
conditiile impuse de Codul Sportiv International
FIA. Solicitantul trebuie sa posede permis de
conducere categoria B cu vechime de minim 2 ani
si sa poata demonstra ca are cunostinte practice
si teoretice necesare tipului de licenta
solicitat.
- Pilot de viteza pe circuit = la 2 ani dupa
obtinerea licentei de pilot VTM sau de raliuri.
- Mecanic si automobil de asistenta tehnica = in
baza cererii prezentata de posesorul licentei de
concurent.
Tipurile de licenta Karting sint:
- Pilot mini = virsta intre 10-12 ani.
- Pilot kadet = virsta intre 12-14 ani.
- Pilot junior = virsta intre 14-16 ani.
- Pilot senior = formula A si C, virsta minima 16
ani impliniti.
- Pilot senior = formula Intercontinental E,
virsta minima 18 ani impliniti.
VITEZA PE TRASEU MONTAN. In
fiecare an Federatia Romana de Automobilism si
Karting (FRAK) organizeaza un Campionat
national de viteza pe traseu montan care se
desfasoara in conformitate cu prevederile Codului
Sportiv International al FIA.
Caracteristicile traseului
Etapele de campionat vor fi disputate numai pe
trasee care se conformeaza conditiilor de
securitate si urmatoarelor specificatii: -
lungimea minima 3,5 km.
- rampa medie minima 5%
- distanta minima de parcurs pentru fiecare pilot
7km
- largimea minima 5 m
Orice traseu montan destinat curselor de viteza,
pe care se disputa o etapa a Campionatului
national trebuie sa fie in prealabil omologat de
o comisie de specialitate a FRAK, care va elibera
un certificat de omologare, cu o valabilitate
intre 1 an si 3 ani, dupa caz.
In vederea indeplinirii celor de mai sus, fiecare
organizator va trebui sa ceara FRAK omologarea
traseului.
Organizatorii vor prevedea in imediata vecinatate
a startului un traseu lung de minim 100 m
destinat incalzirii cauciucurilor automobilelor
care urmeaza sa ia startul. Si acest traseu va fi
inclus in masurile de securitate.
Organizatorii etapelor de Campionat national vor
transmite la FRAK, impreuna cu regulamentul
particular, un plan al traseului, precizind locul
unde sint amplasati comisarii de traseu.
Organizatorii vor dispune, in locurile
considerate periculoase pentru securitatea
publicului, panouri de avertizare si de
interzicere a accesului si stationarii.
Organizatorii au obligatia sa asigure inchiderea
circulatiei publice pe traseul de concurs.
Startul, Sosirea si Comisarii de Traseu, vor fi
asigurati cu legatura telefonica sau radio
permanenta, in timpul antrenamentelor si cursei,
Directorul de Concurs putind lua oricind legatura
cu orice post. Fara indeplinirea acestei masuri
de securitate, Colegiul Comisarilor Sportivi
poate hotari anularea etapei.
La fiecare etapa trebuie sa existe 2 masini de
salvare, amplasate la Start. In cazul in care
traseul este mai lung de 4 km, pentru fiecare 3
km in plus se va amplasa cite o masina de
salvare. Acestea vor fi obligatoriu amplasate in
cadrul postului de supraveghere.
Inainte de inceperea fiecarei manse, directorului
adjunct, impreuna cu seful de traseu si
responsabilul cu securitatea vor parcurge
traseul, pentru a constata daca masurile de
securitate sunt respectate.
Conditii de participare. Pilotii
care participa la acest campionat trebuie sa
posede licenta FRAK de pilot pentru cursele de
viteza pe traseu motan, valabila pentru anul in
curs.
Pilotii pot participa individual sau facind parte
dintr-o echipa de club sau asociatie sportiva.
Cluburile sau asociatiile sportive pot inscrie si
echipe formate din minimum 2 piloti care trebuie
sa fie nominalizati la inceputul campionatului.
Pilotii posesori de licenta din alte tari, pot
participa la concurs dar nu pot acumula puncte
pentru Campionatul national. Ei vor putea fi
recompensati cu premiile prevazute special in
acest scop de organizatori.
Automobile admise. Sint
admise sa participe la Campionatul national de
VTM urmatoarele grupe de automobile:
- grupa N, automobile omologate de FIA
- grupa A, automobile omologate de FIA
- grupa H, in care intra: automobile cu
omologarea expirata sau in curs de omologare,
automobile neomologate, prototipuri, automobile
care au astfel de modificare care nu permit
inscrierea lor in gr. A sau N.
- grupa E.
Toate automobilele trebuie sa corespunda Anexei J
la Codul Sportiv International.
Clasele la grupele N, A, H sint urmatoarele:
- pina la 1300 cmc
- de la 1300 la 1600 cmc
- peste 1600 cmc.
Clasa la grupa E este de la 1300 la 1600 cmc.
Dupa ora de inchidere a inscrierilor, nu se mai
poate face trecerea de la o grupa sau clasa la
alta.
Acelasi automobil nu poate fi pilotat de mai
multi piloti sau sa fie inscris in doua grupe
diferite.
Acelasi pilot nu poate participa cu doua
automobile indiferent de grupa sau clasa.
O grupa se considera constituita daca au luat
startul minim 5 automobile.
Nu este obligatorie inscrierea in circulatie a
autovehiculelor de concurs.
Carburantul utilizat trebuie sa fie cel
comercializat in mod curent in Romania.
Concurentul gasit in neregula va fi exclus din
concursul respectiv.
Numerele de concurs se atribuie de catre FRAK, la
inceputul anului competitional, in functie de
punctele obtinute in campionatul din anul
precedent.
Pentru a putea participa la concurs, pilotii
trebuie sa fie detinatori ai unei polite de
asigurare personala, valabila pentru fiecare
etapa.
Inscrierile se vor inchide cu cel putin 4 zile
inaintea datei de desfasurare a concursului.
Organizatorul poate primi inscrieri si dupa
aceasta data, cu plata unei majorari prevazuta in
regulamentul particular.
Verificarile tehnice se fac inainte de concurs,
inainte de oricare urcare, la terminarea
concursului, automobilele fiind obligatoriu
introduse in parcul inchis.
Desfasurarea cursei. Antrenamentul
oficial va avea loc inaintea concursului si va
consta din maximum doua urcari pentru fiecare
pilot, ambele fiind cronometrate. Pentru a putea
participa la concurs, fiecare pilot trebuie sa
efectueze cel putin o parcurgere completa a
traseului. Nu se admite efectuarea
antrenamentului cu un alt automobil decit cel
inscris in concurs.
Plecarea in cursa se va face pe grupe, in
ordinea: N, A, E, H, in ordinea timpilor
realizati la antrenament. Startul va fi dat de
directorul de concurs sau de un adjunct al sau,
intervalul dintre doua automobile fiind de 1
minut. Startul este cu plecarea de pe loc, la
semnalul de start pilotul se considera plecat in
cursa, chiar daca automobilul sau nu a pornit.
Daca dupa 20 sec nu a luat startul, va fi
indepartat de pe lina de start, fiind considerat
retras din mansa respectiva. Nu se admite
repetarea startului.
Sosirea va fi lansata, cu circa 200m inaintea
liniei de sosire se va amplasa un panou cu
inscriptia: 200 m. Sosire. Dupa trecerea liniei
de sosire, pilotii vor intra in parcul inchis.
VITEZA PE CIRCUIT.
In
fiecare an Federatia Romana de Automobilism si
Karting (FRAK) organizeaza un Campionat
national de viteza pe circuit care se
desfasoara in conformitate cu prevederile Codului
Sportiv International al FIA.
Conditii de participare. Pilotii
care participa la acest campionat trebuie sa fie
membrii ACR si sa posede licenta FRAK de pilot
pentru cursele de viteza pe traseu motan,
valabila pentru anul in curs.
Pilotii pot participa individual sau facind parte
dintr-o echipa de club sau asociatie sportiva.
Cluburile sau asociatiile sportive pot inscrie si
echipe formate din minimum 2 piloti care trebuie
sa fie nominalizati la inceputul campionatului.
Pilotii posesori de licenta din alte tari, pot
participa la concurs dar nu pot acumula puncte
pentru Campionatul national. Ei vor putea fi
recompensati cu premiile prevazute special in
acest scop de organizatori.
Automobile admise. Sint
admise sa participe la Campionatul national de
Viteza pe Circuit urmatoarele grupe de
automobile:
- grupa N, automobile omologate de FIA
- grupa A, automobile omologate de FIA
- grupa H, in care intra automobile cu omologarea
expirata sau in curs de omologare.
Toate automobilele trebuie sa corespunda Anexei J
la Codul Sportiv International.
Clasele sint urmatoarele:
- pina la 1600 cmc
- de la 1600 la 2000 cmc
- de la 2000 la 2500 cmc - peste 2500 cmc.
Clasa la grupa E este de la 1300 la 1600 cmc.
Dupa ora de inchidere a inscrierilor, nu se mai
poate face trecerea de la o grupa sau clasa la
alta.
Acelasi automobil nu poate fi pilotat de mai
multi piloti sau sa fie inscris in doua grupe
diferite.
Acelasi pilot nu poate participa cu doua
automobile indiferent de grupa sau clasa.
O grupa se considera constituita daca au luat
startul minim 5 automobile.
Nu este obligatorie inscrierea in circulatie a
autovehiculelor de concurs.
Numerele de concurs se atribuie de catre FRAK, la
inceputul anului competitional, in functie de
punctele obtinute in campionatul din anul
precedent.
Pentru a putea participa la concurs, pilotii
trebuie sa fie detinatori ai unei polite de
asigurare personala, valabila pentru fiecare
etapa.
Inscrierile se vor inchide cu 2 zile inaintea
datei de desfasurare a concursului. Organizatorul
poate primi inscrieri si dupa aceasta data, cu
plata unei majorari prevazuta in regulamentul
particular.
Verificarile tehnice se fac inainte de concurs si
la terminarea concursului, automobilele fiind
obligatoriu introduse in parcul inchis. Desfasurarea cursei. In
cazul in care pilotul nu se va putea prezenta cu
masina de concurs cu motorul pornit la start, va
fi exclus din concurs. Participantilor le este
interzis sa circule in sens invers, inclusiv cu
spatele.
Pilotii vor parcurge un traseu cu o lungime
totala cuprinsa intre 40-80 km. Se vor desfasura
doua manse de concurs. Stabilirea locului pe
grila de start la mansa 1 de concurs se face in
ordinea crescatoare a timpului obtinut la
calificari. Ordinea de start in mansa a doua va
fi data de clasamentul primei manse.
Inaintea startului oficial automobilele vor
efectua un tur liber conduse cu masina de pace,
pentru incalzirea motoarelor si pneurilor, fiind
interzisa depasirea, respectindu-se ordinea
grilei de start. Startul va fi de tipul: plecarea
de pe loc cu motorul pornit. Sosirea va fi
marcata cu linie transversala, lata de 100 mm, de
culoare alba sau galbena. Semnalul de sosire se
da prin coborirea fanionului sah.
RALIURI. In
fiecare an Federatia Romana de Automobilism si
Karting (FRAK) organizeaza un Campionat
national de raliuri pentru piloti care se
desfasoara in conformitate cu prevederile Codului
Sportiv International al FIA.
Toate cursele de regularitate incluse in
campionatele FIA trebuie sa corespunda definitiei
de raliu de prima categorie. Ele trebuie
sa fie inscrise in Calendarul Sportiv
International, exclusiv in sectiunea de curse de
regularitate. Probele de regularitate trebuie sa
aiba in mod esential un caracter rutier.
Etapele din cadrul Campionatului national de
raliuri vor primi din partea FRAK cite un
coeficient in functie de lungimea totala a
traseului, a probelor speciale si a punctajului
primit pe baza raportului intocmit de
observatorul federal. Pentru acordarea
coeficientului raliului se face media aritmetica
a celor trei criterii de apreciere, luind in
considerare raliul organizat in anul precedent. Participare. Puterea
motorului automobilelor este limitata in jur de
300 CP. Vor putea participa la raliurile
campionatelor FIA numai automobilele de turism
(grupa A), automobilele de productie (grupa N) si
automobilele de Grand Turism (grupa B - doua sau
patru roti motrice, clasa cilindree inferioara
sau egala cu 1600cmc).
Clasele sint:
Grupa N
- pina la 1300 cmc
- de la 1300 la 1600 cmc
- de la 1600 la 2000 cmc - peste 2000 cmc.
Grupa A
- pina la 1300 cmc
- de la 1300 la 2000 cmc
- peste 2000 cmc.
Grupa B
- pina la 1300 cmc
- de la 1300 la 1600 cmc
In Campionatul national participa si automobile
din grupa H.
Nu este obligatoriu un numar minim de
participanti in raliurile de campionat FIA.
In toate cazurile durata maxima a unei etape nu
va putea depasi 17 ore de conducere (cu o
toleranta de 5%), un timp total de maxim 3 ore
pentru regrupari putind fi adaugat la aceasta
cifra.
Pentru etapele cu o durata mai mica de 7 ore,
timpul de pauza va trebui sa fie cel putin egal
cu durata etapei. Pentru etapele care depasesc 7
ore, timpul de pauza este de minim 8 ore.
Viteza medie in sectoarele de legatura nu va
depasi 70 km/h.
Utilizarea pneurilor Slick este interzisa in
toate raliurile campionatelor FIA. Nu este
prevazuta nici o limitare pentru pneuri cu cuie,
cuiele trebuind sa corespunda reglementarii
fiecari tari traversate. Organizatorii sint
obligati sa precizeze reglementarile in vigoare
in regulamentul particular.
Organizatorul va fixa intervalul intre starturi
la alegerea sa, respectind un minim de 1 minut.
Acest interval trebuie sa fie si sa ramina
acelasi pentru toate echipajele.
Recunoasterea se face cu automobile de serie ce
au urmatoarele caracteristici:
- o singura culoare fara autocolante;
- motor, cutie de viteze, esapament de serie
(grupa N);
- este autorizata montarea unui arc de
securitate, centuri ham si scaune anatomice de
aceeasi culoare cu interiorul automobilului, doua
proiectoare suplimentare de drum, omologate;
- jentile sint libere, cu respectarea Anexei J
grupa N;
- echipajele vor putea folosi un sistem de
intercomunicatii fara casti.
Itinerarul
si carnetul itinerar trebuie sa fie furnizat
concurentilor cu minim 12 zile inaintea startului
in raliu, in afara cazurilor de traseu secret sau
cu recunoastere reglementata. In toate cazurile
carnetul itinerar trebuie sa fie conform cu cel
standard publicat in regulamentele FIA.
Concurentii vor trebuie sa respecte in intregime
itinerarul precizat in carnet, fara parasirea
traseului cursei, in afara cazurilor de forta
majora hotarite de Colegiul Comisarilor Sportivi.
Prin parcurs secret se intelege orice itinerar
impus echipajelor fara ca acestea sa aibe vreo
posibilitate oarecare de a cunoaste traseul
inaintea utilizarii lui.
Trebuie
sa aiba cite o foaie pentru fiecare sector de
legatura.
Echipajul in al carui carnet de control va avea
lipsa una din insemnarile distinctive, prevazute
in regulament, pentru a demonstra trecerea sa pe
la un punct de control va fi eliminat din
concurs.
Echipajul este responsabil de toate inscrierile
facute pe carnetul sau de control.
Trebuie
sa se desfasoare numai pe trasee rezervate
concurentilor raliului. Lungimea minima a unei
probe speciale este de 2 km, cu exceptia
raliurilor din Campionatul Mondial.
Fara autorizatie din partea FIA viteza medie
maxima in probe speciale nu va trebui sa
depaseasca 110 km/h.
O proba speciala nu va putea fi utilizata de mai
mult de trei ori in totalitatea sa, in aceeasi
configuratie.
Startul
este cu automobilul oprit. Pe linia de start
motorul va fi pornit obligatoriu. Startul va fi
autorizat numai echipajelor exclusiv compuse din
2 persoane. Echipajul va trebui sa se gaseasca in
componenta completa la bordul automobilului in
timpul intregii durate a raliului, in afara
cazurilor prevazute in regulament. Sosirea intr-o
proba speciala este lansata. Accesul in parcul
inchis este interzis oricarei persoane, in afara
oficialilor raliului care au de indeplinit o
functie. Pilotul si coechipierul pot intra in
parcul inchis cu 10 minute inaintea orei de
start. Rezultatele sint stabilite adunind timpii
reali in probele speciale cu penalizarile
prevazute in regulamentul particular al raliului.
Agentii de circulatie care vor constata o
infractiune la regulile de circulatie comisa de
un echipaj de raliu vor trebui sa i-o aduca la
cunostinta in acelasi mod ca cel utilizat si
pentru ceilalti participanti la trafic.
Pentru
a obtine titlul de pilot prioritar intr-un an
competitional trebuie indeplinita una din
urmatoarele conditii:
- sa fi obtinut titlul de campion national
absolut de raliuri in anul precedent;
- sa se fi clasat in primele trei locuri ale
clasamentului general al Raliului Romaniei (etapa
din campionatul national) in anul trecut;
- sa se fi clasat consecutiv de 3 ori primul in
clasamentul unei grupe constituite in cadrul
Raliului Romaniei (etapa din campionatul
national), in ultimii 3 ani;
- sa se fi clasat consecutiv de 3 ori primul in
clasamentul unei grupe constituite in cadrul
Campionaltului National de Raliuri in ultimii 3
ani.
Promo Rally sint intrecerile
automobilistice al carui scop este de a oferi
automobilistilor, cu mijloace specifice tehnice
si financiare reduse, concursuri de amatori, cu
elemente de dificultate tehnica care permit
participarea cu automobile obisnuite, fara
modificari.
Aceste concursuri constituie o treapta
intermediara spre automobilismul sportiv de
performanta, la ele putind participa persoane ce
indeplinesc urmatoarele conditii:
- sa posede permis de conducere valabil pentru
categoria B, cu o vechime minima de un an;
- sa fie membrii ACR;
- sa nu fi posedat niciodata nici un fel de
licenta FRAK.
Pilotii trebuie sa poarte obligatoriu casca de
protectie, centura de siguranta, automobilul sa
fie absolut de serie, inmatriculat si dotat cu
extinctor si trusa medicala. Automobilul trebuie
sa fie echipat cu pneuri de strada. Se poate
adapta un arc de securitate (roll-bar).
|