ACTIVITATEA SPORTIVA

ELIBERAREA DE LICENTE. Federatia Romana de Automobilism si Karting (FRAK) este singurul organ autorizat in Romania pentru eliberarea anuala a licentelor pentru sportivi si mecanici.
Poate primi licenta, in principiu, orice cetatean roman sau cel ce indeplineste conditiile impuse de Codul Sportiv International FIA.
Solicitantul trebuie sa posede permis de conducere categoria B cu vechime de minim 2 ani si sa poata demonstra ca are cunostinte practice si teoretice necesare tipului de licenta solicitat.
FRAK poate refuza eliberarea licentei fara a justifica aceasta decizie.
Tipurile de licenta si conditiile de obtinere sint:
- Concurent = proprietarul, persoana juridica sau fizica a automobilului de concurs.
- Pilot(copilot) de raliu = la cel putin 1 an dupa eliberarea licentelor de raliu incepator sau de pilot VTM cu conditia participarii in anul precedent la minim 4 concursuri.
- Pilot(copilot) de raliu incepator = pentru absolventii cursurilor unei scoli de pilotaj sportiv auto care este acreditata(recunoscuta) de FRAK sau daca este clasificat corespunzator la un concurs promotional avizat de FRAK.
- Pilot VTM = Poate primi licenta, in principiu, orice cetatean roman sau cel ce indeplineste conditiile impuse de Codul Sportiv International FIA. Solicitantul trebuie sa posede permis de conducere categoria B cu vechime de minim 2 ani si sa poata demonstra ca are cunostinte practice si teoretice necesare tipului de licenta solicitat.
- Pilot de viteza pe circuit = la 2 ani dupa obtinerea licentei de pilot VTM sau de raliuri.
- Mecanic si automobil de asistenta tehnica = in baza cererii prezentata de posesorul licentei de concurent.
Tipurile de licenta Karting sint:
- Pilot mini = virsta intre 10-12 ani.
- Pilot kadet = virsta intre 12-14 ani.
- Pilot junior = virsta intre 14-16 ani.
- Pilot senior = formula A si C, virsta minima 16 ani impliniti.
- Pilot senior = formula Intercontinental E, virsta minima 18 ani impliniti.

VITEZA PE TRASEU MONTAN. In fiecare an Federatia Romana de Automobilism si Karting (FRAK) organizeaza un Campionat national de viteza pe traseu montan care se desfasoara in conformitate cu prevederile Codului Sportiv International al FIA.
Caracteristicile traseului
Etapele de campionat vor fi disputate numai pe trasee care se conformeaza conditiilor de securitate si urmatoarelor specificatii: - lungimea minima 3,5 km.
- rampa medie minima 5%
- distanta minima de parcurs pentru fiecare pilot 7km
- largimea minima 5 m
Orice traseu montan destinat curselor de viteza, pe care se disputa o etapa a Campionatului national trebuie sa fie in prealabil omologat de o comisie de specialitate a FRAK, care va elibera un certificat de omologare, cu o valabilitate intre 1 an si 3 ani, dupa caz.
In vederea indeplinirii celor de mai sus, fiecare organizator va trebui sa ceara FRAK omologarea traseului.
Organizatorii vor prevedea in imediata vecinatate a startului un traseu lung de minim 100 m destinat incalzirii cauciucurilor automobilelor care urmeaza sa ia startul. Si acest traseu va fi inclus in masurile de securitate.
Organizatorii etapelor de Campionat national vor transmite la FRAK, impreuna cu regulamentul particular, un plan al traseului, precizind locul unde sint amplasati comisarii de traseu.
Organizatorii vor dispune, in locurile considerate periculoase pentru securitatea publicului, panouri de avertizare si de interzicere a accesului si stationarii.
Organizatorii au obligatia sa asigure inchiderea circulatiei publice pe traseul de concurs.
Startul, Sosirea si Comisarii de Traseu, vor fi asigurati cu legatura telefonica sau radio permanenta, in timpul antrenamentelor si cursei, Directorul de Concurs putind lua oricind legatura cu orice post. Fara indeplinirea acestei masuri de securitate, Colegiul Comisarilor Sportivi poate hotari anularea etapei.
La fiecare etapa trebuie sa existe 2 masini de salvare, amplasate la Start. In cazul in care traseul este mai lung de 4 km, pentru fiecare 3 km in plus se va amplasa cite o masina de salvare. Acestea vor fi obligatoriu amplasate in cadrul postului de supraveghere.
Inainte de inceperea fiecarei manse, directorului adjunct, impreuna cu seful de traseu si responsabilul cu securitatea vor parcurge traseul, pentru a constata daca masurile de securitate sunt respectate.
Conditii de participare. Pilotii care participa la acest campionat trebuie sa posede licenta FRAK de pilot pentru cursele de viteza pe traseu motan, valabila pentru anul in curs.
Pilotii pot participa individual sau facind parte dintr-o echipa de club sau asociatie sportiva. Cluburile sau asociatiile sportive pot inscrie si echipe formate din minimum 2 piloti care trebuie sa fie nominalizati la inceputul campionatului.
Pilotii posesori de licenta din alte tari, pot participa la concurs dar nu pot acumula puncte pentru Campionatul national. Ei vor putea fi recompensati cu premiile prevazute special in acest scop de organizatori.
Automobile admise. Sint admise sa participe la Campionatul national de VTM urmatoarele grupe de automobile:
- grupa N, automobile omologate de FIA
- grupa A, automobile omologate de FIA
- grupa H, in care intra: automobile cu omologarea expirata sau in curs de omologare, automobile neomologate, prototipuri, automobile care au astfel de modificare care nu permit inscrierea lor in gr. A sau N.
- grupa E.
Toate automobilele trebuie sa corespunda Anexei J la Codul Sportiv International.
Clasele la grupele N, A, H sint urmatoarele:
- pina la 1300 cmc
- de la 1300 la 1600 cmc
- peste 1600 cmc.
Clasa la grupa E este de la 1300 la 1600 cmc.
Dupa ora de inchidere a inscrierilor, nu se mai poate face trecerea de la o grupa sau clasa la alta.
Acelasi automobil nu poate fi pilotat de mai multi piloti sau sa fie inscris in doua grupe diferite.
Acelasi pilot nu poate participa cu doua automobile indiferent de grupa sau clasa.
O grupa se considera constituita daca au luat startul minim 5 automobile.
Nu este obligatorie inscrierea in circulatie a autovehiculelor de concurs.
Carburantul utilizat trebuie sa fie cel comercializat in mod curent in Romania. Concurentul gasit in neregula va fi exclus din concursul respectiv.
Numerele de concurs se atribuie de catre FRAK, la inceputul anului competitional, in functie de punctele obtinute in campionatul din anul precedent.
Pentru a putea participa la concurs, pilotii trebuie sa fie detinatori ai unei polite de asigurare personala, valabila pentru fiecare etapa.
Inscrierile se vor inchide cu cel putin 4 zile inaintea datei de desfasurare a concursului. Organizatorul poate primi inscrieri si dupa aceasta data, cu plata unei majorari prevazuta in regulamentul particular.
Verificarile tehnice se fac inainte de concurs, inainte de oricare urcare, la terminarea concursului, automobilele fiind obligatoriu introduse in parcul inchis.
Desfasurarea cursei. Antrenamentul oficial va avea loc inaintea concursului si va consta din maximum doua urcari pentru fiecare pilot, ambele fiind cronometrate. Pentru a putea participa la concurs, fiecare pilot trebuie sa efectueze cel putin o parcurgere completa a traseului. Nu se admite efectuarea antrenamentului cu un alt automobil decit cel inscris in concurs.
Plecarea in cursa se va face pe grupe, in ordinea: N, A, E, H, in ordinea timpilor realizati la antrenament. Startul va fi dat de directorul de concurs sau de un adjunct al sau, intervalul dintre doua automobile fiind de 1 minut. Startul este cu plecarea de pe loc, la semnalul de start pilotul se considera plecat in cursa, chiar daca automobilul sau nu a pornit. Daca dupa 20 sec nu a luat startul, va fi indepartat de pe lina de start, fiind considerat retras din mansa respectiva. Nu se admite repetarea startului.
Sosirea va fi lansata, cu circa 200m inaintea liniei de sosire se va amplasa un panou cu inscriptia: 200 m. Sosire. Dupa trecerea liniei de sosire, pilotii vor intra in parcul inchis.
VITEZA PE CIRCUIT. In fiecare an Federatia Romana de Automobilism si Karting (FRAK) organizeaza un Campionat national de viteza pe circuit care se desfasoara in conformitate cu prevederile Codului Sportiv International al FIA.
Conditii de participare. Pilotii care participa la acest campionat trebuie sa fie membrii ACR si sa posede licenta FRAK de pilot pentru cursele de viteza pe traseu motan, valabila pentru anul in curs.
Pilotii pot participa individual sau facind parte dintr-o echipa de club sau asociatie sportiva. Cluburile sau asociatiile sportive pot inscrie si echipe formate din minimum 2 piloti care trebuie sa fie nominalizati la inceputul campionatului.
Pilotii posesori de licenta din alte tari, pot participa la concurs dar nu pot acumula puncte pentru Campionatul national. Ei vor putea fi recompensati cu premiile prevazute special in acest scop de organizatori.
Automobile admise. Sint admise sa participe la Campionatul national de Viteza pe Circuit urmatoarele grupe de automobile:
- grupa N, automobile omologate de FIA
- grupa A, automobile omologate de FIA
- grupa H, in care intra automobile cu omologarea expirata sau in curs de omologare.
Toate automobilele trebuie sa corespunda Anexei J la Codul Sportiv International.
Clasele sint urmatoarele:
- pina la 1600 cmc
- de la 1600 la 2000 cmc
- de la 2000 la 2500 cmc - peste 2500 cmc.
Clasa la grupa E este de la 1300 la 1600 cmc.
Dupa ora de inchidere a inscrierilor, nu se mai poate face trecerea de la o grupa sau clasa la alta.
Acelasi automobil nu poate fi pilotat de mai multi piloti sau sa fie inscris in doua grupe diferite.
Acelasi pilot nu poate participa cu doua automobile indiferent de grupa sau clasa.
O grupa se considera constituita daca au luat startul minim 5 automobile.
Nu este obligatorie inscrierea in circulatie a autovehiculelor de concurs.
Numerele de concurs se atribuie de catre FRAK, la inceputul anului competitional, in functie de punctele obtinute in campionatul din anul precedent.
Pentru a putea participa la concurs, pilotii trebuie sa fie detinatori ai unei polite de asigurare personala, valabila pentru fiecare etapa.
Inscrierile se vor inchide cu 2 zile inaintea datei de desfasurare a concursului. Organizatorul poate primi inscrieri si dupa aceasta data, cu plata unei majorari prevazuta in regulamentul particular.
Verificarile tehnice se fac inainte de concurs si la terminarea concursului, automobilele fiind obligatoriu introduse in parcul inchis.
Desfasurarea cursei. In cazul in care pilotul nu se va putea prezenta cu masina de concurs cu motorul pornit la start, va fi exclus din concurs. Participantilor le este interzis sa circule in sens invers, inclusiv cu spatele.
Pilotii vor parcurge un traseu cu o lungime totala cuprinsa intre 40-80 km. Se vor desfasura doua manse de concurs. Stabilirea locului pe grila de start la mansa 1 de concurs se face in ordinea crescatoare a timpului obtinut la calificari. Ordinea de start in mansa a doua va fi data de clasamentul primei manse.
Inaintea startului oficial automobilele vor efectua un tur liber conduse cu masina de pace, pentru incalzirea motoarelor si pneurilor, fiind interzisa depasirea, respectindu-se ordinea grilei de start. Startul va fi de tipul: plecarea de pe loc cu motorul pornit. Sosirea va fi marcata cu linie transversala, lata de 100 mm, de culoare alba sau galbena. Semnalul de sosire se da prin coborirea fanionului sah.
RALIURI. In fiecare an Federatia Romana de Automobilism si Karting (FRAK) organizeaza un Campionat national de raliuri pentru piloti care se desfasoara in conformitate cu prevederile Codului Sportiv International al FIA.
Toate cursele de regularitate incluse in campionatele FIA trebuie sa corespunda definitiei de raliu de prima categorie. Ele trebuie sa fie inscrise in Calendarul Sportiv International, exclusiv in sectiunea de curse de regularitate. Probele de regularitate trebuie sa aiba in mod esential un caracter rutier.
Etapele din cadrul Campionatului national de raliuri vor primi din partea FRAK cite un coeficient in functie de lungimea totala a traseului, a probelor speciale si a punctajului primit pe baza raportului intocmit de observatorul federal. Pentru acordarea coeficientului raliului se face media aritmetica a celor trei criterii de apreciere, luind in considerare raliul organizat in anul precedent. Participare. Puterea motorului automobilelor este limitata in jur de 300 CP. Vor putea participa la raliurile campionatelor FIA numai automobilele de turism (grupa A), automobilele de productie (grupa N) si automobilele de Grand Turism (grupa B - doua sau patru roti motrice, clasa cilindree inferioara sau egala cu 1600cmc).
Clasele sint:
Grupa N
- pina la 1300 cmc
- de la 1300 la 1600 cmc
- de la 1600 la 2000 cmc - peste 2000 cmc.
Grupa A
- pina la 1300 cmc
- de la 1300 la 2000 cmc
- peste 2000 cmc.
Grupa B
- pina la 1300 cmc
- de la 1300 la 1600 cmc
In Campionatul national participa si automobile din grupa H.
Nu este obligatoriu un numar minim de participanti in raliurile de campionat FIA.
In toate cazurile durata maxima a unei etape nu va putea depasi 17 ore de conducere (cu o toleranta de 5%), un timp total de maxim 3 ore pentru regrupari putind fi adaugat la aceasta cifra.
Pentru etapele cu o durata mai mica de 7 ore, timpul de pauza va trebui sa fie cel putin egal cu durata etapei. Pentru etapele care depasesc 7 ore, timpul de pauza este de minim 8 ore.
Viteza medie in sectoarele de legatura nu va depasi 70 km/h.
Utilizarea pneurilor Slick este interzisa in toate raliurile campionatelor FIA. Nu este prevazuta nici o limitare pentru pneuri cu cuie, cuiele trebuind sa corespunda reglementarii fiecari tari traversate. Organizatorii sint obligati sa precizeze reglementarile in vigoare in regulamentul particular.
Organizatorul va fixa intervalul intre starturi la alegerea sa, respectind un minim de 1 minut. Acest interval trebuie sa fie si sa ramina acelasi pentru toate echipajele.
Recunoasterea se face cu automobile de serie ce au urmatoarele caracteristici:
- o singura culoare fara autocolante;
- motor, cutie de viteze, esapament de serie (grupa N);
- este autorizata montarea unui arc de securitate, centuri ham si scaune anatomice de aceeasi culoare cu interiorul automobilului, doua proiectoare suplimentare de drum, omologate;
- jentile sint libere, cu respectarea Anexei J grupa N;
- echipajele vor putea folosi un sistem de intercomunicatii fara casti.

Road Book

Itinerarul si carnetul itinerar trebuie sa fie furnizat concurentilor cu minim 12 zile inaintea startului in raliu, in afara cazurilor de traseu secret sau cu recunoastere reglementata. In toate cazurile carnetul itinerar trebuie sa fie conform cu cel standard publicat in regulamentele FIA. Concurentii vor trebuie sa respecte in intregime itinerarul precizat in carnet, fara parasirea traseului cursei, in afara cazurilor de forta majora hotarite de Colegiul Comisarilor Sportivi.
Prin parcurs secret se intelege orice itinerar impus echipajelor fara ca acestea sa aibe vreo posibilitate oarecare de a cunoaste traseul inaintea utilizarii lui.

Carnetul de control

Trebuie sa aiba cite o foaie pentru fiecare sector de legatura.
Echipajul in al carui carnet de control va avea lipsa una din insemnarile distinctive, prevazute in regulament, pentru a demonstra trecerea sa pe la un punct de control va fi eliminat din concurs.
Echipajul este responsabil de toate inscrierile facute pe carnetul sau de control.

Probele speciale

Trebuie sa se desfasoare numai pe trasee rezervate concurentilor raliului. Lungimea minima a unei probe speciale este de 2 km, cu exceptia raliurilor din Campionatul Mondial.
Fara autorizatie din partea FIA viteza medie maxima in probe speciale nu va trebui sa depaseasca 110 km/h.
O proba speciala nu va putea fi utilizata de mai mult de trei ori in totalitatea sa, in aceeasi configuratie.

Desfasurare

Startul este cu automobilul oprit. Pe linia de start motorul va fi pornit obligatoriu. Startul va fi autorizat numai echipajelor exclusiv compuse din 2 persoane. Echipajul va trebui sa se gaseasca in componenta completa la bordul automobilului in timpul intregii durate a raliului, in afara cazurilor prevazute in regulament. Sosirea intr-o proba speciala este lansata. Accesul in parcul inchis este interzis oricarei persoane, in afara oficialilor raliului care au de indeplinit o functie. Pilotul si coechipierul pot intra in parcul inchis cu 10 minute inaintea orei de start. Rezultatele sint stabilite adunind timpii reali in probele speciale cu penalizarile prevazute in regulamentul particular al raliului. Agentii de circulatie care vor constata o infractiune la regulile de circulatie comisa de un echipaj de raliu vor trebui sa i-o aduca la cunostinta in acelasi mod ca cel utilizat si pentru ceilalti participanti la trafic.

Pilot prioritar

Pentru a obtine titlul de pilot prioritar intr-un an competitional trebuie indeplinita una din urmatoarele conditii:
- sa fi obtinut titlul de campion national absolut de raliuri in anul precedent;
- sa se fi clasat in primele trei locuri ale clasamentului general al Raliului Romaniei (etapa din campionatul national) in anul trecut;
- sa se fi clasat consecutiv de 3 ori primul in clasamentul unei grupe constituite in cadrul Raliului Romaniei (etapa din campionatul national), in ultimii 3 ani;
- sa se fi clasat consecutiv de 3 ori primul in clasamentul unei grupe constituite in cadrul Campionaltului National de Raliuri in ultimii 3 ani.

Promo Rally sint intrecerile automobilistice al carui scop este de a oferi automobilistilor, cu mijloace specifice tehnice si financiare reduse, concursuri de amatori, cu elemente de dificultate tehnica care permit participarea cu automobile obisnuite, fara modificari.
Aceste concursuri constituie o treapta intermediara spre automobilismul sportiv de performanta, la ele putind participa persoane ce indeplinesc urmatoarele conditii:
- sa posede permis de conducere valabil pentru categoria B, cu o vechime minima de un an;
- sa fie membrii ACR;
- sa nu fi posedat niciodata nici un fel de licenta FRAK.
Pilotii trebuie sa poarte obligatoriu casca de protectie, centura de siguranta, automobilul sa fie absolut de serie, inmatriculat si dotat cu extinctor si trusa medicala. Automobilul trebuie sa fie echipat cu pneuri de strada. Se poate adapta un arc de securitate (roll-bar).

   
Semnalizari
Drapelul de start - este in general steagul national.
Drapelul de sosire - este un fanion in sah care intotdeauna se prezinta agitat.
Drapelul rosu - oprirea cursei.
Drapelul negru si alb - divizat de o diagonala in doua parti. Prezentat imobil, insotit de un panou negru cu un numar alb. Constituie un avertisment pentru conduita nesportiva, adresat numai o singura data pilotului masinii cu numarul de concurs indicat cu ajutorul panoului.
Drapelul negru - prezentat imobil in acelasi timp cu un numar alb pe un panou negru. Informeaza pilotul masinii care poarta numarul indicat ca trebuie sa opreasca la standul sau, la urmatoarea trecere.
Drapelul negru cu disc orange - prezentat insotit de un panou negru pe care este inscris un numar. Informeaza pilotul masinii care poarta numarul indicat ca masina sa are defecte mecanice susceptibile de a constitui pericole pentru el insusi sau pentru ceilalti piloti si ca el trebuie sa se opreasca la standul sau la urmatoarea trecere.
Drapelul galben - incetiniti, nu depasiti, fiti pregatiti sa opriti, pista total sau partial opturata. In functie de frecventa agitarii drapelului, pericolul este mai mare.
Drapelul galben cu dungi rosii - deteriorarea aderentei (ulei, apa pe pista).
Drapelul rosu - oprirea cursei.
Drapelul verde - sfirsit de zona de alerta.
Drapelul alb - mai este o tura pina la incheierea cursei.
Drapelul albastru - semnal de depasire. Concurentul caruia i se adreseaza este atentionat ca o masina rapida este pe punctul de a-l depasi. Trebuie cedata trecerea de urgenta.