|
FORD
Henry Ford (1863-1947) este considerat - cel putin in America
- sinonimul automobilului; Ford a devenit simbolic odata
cu
trecerea de la cal la automobil. La inceput a fost numele de
familie al unui oarecare William, un modest taran irlandez care
si-a abandonat ferma din Brandon, pentru a-si incerca sansa
undeva in Lumea Noua, pe linga Dearborn-Detroit, in
Springwells Township.
*La 30 iulie 1863, sotia sa, Mary Litogot, fiica de fermier de
origine olandeza, i-a adus pe lume un fiu, Henry, dupa care au
urmat alti doi baieti si doua fete. Cu toata insistenta batrinului
William de a-l atrage pe Henry catre treburile fermei, baiatul era
tot mai aprins dupa mecanica. In paralel cu studiile sale, Herny
bricola fiare cu ardoare, asemenea francezului Louis Renault,
fiind supranumit 'copilul cu capul plin de roti'. La virsta de 16
ani, Henry pleca la Detroit unde, la inceput pentru 2 dolari si
jumatate pe saptamina, a muncit ca ajutor mecanic la Fratii
Flower, specializati in masini unelte. Fire nelinistita, dupa ce
nu a mai avut ce invata, a cautat altceva si astfel a lucrat doi
ani in domeniul motoarelor marine, la firma Dry Dock Engine
Company, unde monta motoare mici cu abur. In 1887, la 24 de
ani, Henry se casatoreste cu domnisoara Clara Bryant careia ii
daruieste ca dar de nunta o casa construita de el si mobilata la
subsol cu un autentic atelier mecanic. *Cu toate ca, ulterior, cisiga 135 dolari pe luna ca tehnician la
Detroit Edison Company, era nemultumit si in 1891 incepe
constructia unui motor cu ardere interna, pentru care a
conceput si construit o trasura pe patru roti. Talent practic si
nativ, fara a cunoaste prea multa teorie, Ford si-a construit
motorul doar cu doi cilindri, jumelati, raciti cu aer, care dezvolta
o putere de aproximativ 4 CP. Mai tirziu, pe baza unor incercari
dobindite prin exploatarea in diferite conditii a
trasurei-automobil, pe aproximativ 1000 mile, Henry a construit
doua automobile similare, iar abia peste citiva ani, spre sfirsitul
lui 1899 a reusit sa defineasca primul sau automobil - model A
- propulsat de un motor tot cu doi cilindri, amplasati sub
scaunul conducatorului, raciti cu aer. Acest model a fost
inlocuit dupa doi ani de un altul botezat C care, de asemenea,
s-a fabricat timp de doi ani.
*In 1899 Henry este angajat ca inginer sef la Detroit
Automobile Company si apoi ca actionar. Om integru si
incapatinat, Ford, vazind ca treburile nu merg prea bine, mai
ales ca el dorea sa construiasca automobile de serie, in 1902
se retrage si incepe sa construiasca automobile de curse.
*In 1903, Ford si-a incununat cercetarile ajutat fiind de un
talentat mecanic, Tom Cooper, prin construirea a doua
automobile cu motoare ce atingeau 80 CP, de mare viteza,
botezate 999 dupa numele celei mai rapide locomotive - The
Arrow. Ford participa ca pilot la cursa nationala de la
Gross-Point cu motorul sau bicilindric si iese invingator. La 4
ianuarie 1904, pe gheata lacului Saint Clair, Ford bate doi
francezi, Anger pe Mors si Charles Schmidt pe Packard,
realizind o viteza medie de 147km/h dupa care renunta la
pilotarea automobilelor de curse. Cu automobilul 999, ciclistul
Oldfield Barney, care nu mai condusese niciodata, dar viteza
era meseria lui, a concurat pe pista de la Gross-Point., ca pilot
de curse al lui Ford si a cistigat.
*Cu fondurile obtinute, Ford si-a construit propria lui uzina la 16
iulie 1903. Astfel, a luat nastere Ford Motor Company, cu un
capital de 100.000 $. In aceasta perioada, lupta cu concurenta,
reprezentata de firmele Cadillac, Packard, Oldsmobile, era
foarte dura si Ford, in ciuda faptului ca a incercat si construit
diferite tipuri (A, B, C, F, K, N, R, S), nu era multumit de pretul
de cost ridicat al automobilului. Un an mai tirziu, Ford a trecut
la fabricarea primului motor cu patru cilindri, iar in 1906 la
modelul K, care ar fi vrut sa fie un automobil de lux, dotat cu un
motor patrat cu sase cilindri in linie de 7.040 cmc. Insuccesul
lui K a fost de bun augur pentru Henry Ford deoarece s-a
convins din proprie experienta ca viitorul automobilului este
legat de crearea unui model popular simplu, produs in cantitati
mari si vindut la un pret cit mai accesibil. Mai intii a fabricat
modelul N, cu aceasta ocazie abandonind pentru totdeauna
motorul bicilindric.
Ford T.
*La 1 octombrie 1908 a iesit de pe banda de montaj
automobilul cu nr. 1 visat de cel al carui nume il purta: Ford,
model T Lizzie, devenit celebru deoarece a motorizat America,
fiind usor, durabil, performant si universal, avind un avans de
aproximativ 10 ani fata de concurenta. La Fordul T, motorul
avea patru cilindri in linie de 2.984 cmc si o cutie de viteze cu 2
trepte. T Lizzie af fost fabricat pina in 1927 in 15.007.033
exemplare, record batut doar de broscuta Volkswagen, 40 de
ani mai tirziu. Unul din sloganurile cele mai cunoscute ale lui
Ford era: 'cereti-mi orice culoare, dar sa fie neagra '.
*Primele 1.000 de autoturisme Ford T, fabricate in 1908, s-au
recunoscut prin cele doua pedale, care la unele autoturisme
s-au modificat, dupa dorinta, in trei pedale, contra sumei de 15
$. Declansarea primului razboi mondial a impus reducerea
consumului de combustibil, masura care s-a repercutat si
asupra evolutiei lui Ford T, care de la o putere de 22 CP a
trecut in 1917 la 20 CP, cu o viteza maxima de 60 km/h,
satisfacatoare pentru necesitatile acelor timpuri. Caroseria lui T
se realiza din lemn pina in anul 1911, dupa care s-a ajuns la un
compromis: structura din lemn, imbracata in tabla. In 1915,
s-au lansat in fabricatie doua noi modele: CI cu doua usi si un
coupe decapotabil. In acelasi an s-au produs importante
modificari de stil ale Fordului T si anume:la aripile din spate, a
unghiului de inclinare a capotei, a claxonului. In anul 1917,
Ford T capata o noua fata, capota s-a latit, iar aripile s-au
curbat. In 1919 s-au introdus starterul la carburator si jentile
demontabile. Dupa inca doi ani s-a construit caroseria cu patru
usi. Pretul a scazut de la 900 $ in 1910 la 360 $ in 1926.
*Se spune ca in ziua in care a incetat fabricatia lui Ford T ca
efect al studiului pietii (prin care s-a apreciat ca acest tip este
perimat), Henry Ford a parasit uzina racnind ca un leu,
vazindu-se copilul atit de iubit abandonat de catre cei in care a
crezut poate cel mai mult.
*Dupa conceptia proprie si adoptind ideile ing. Frederick W.
Taylor, Ford a introdus fabricatia in masa, pe banda rulanta,
prin construirea unor linii continue de asamblare multipla, care
se intilneau pe o banda finala. Pentru a avea o productivitate
mare, a trecut la simplificarea proceselor tehnologice de asa
maniera incit fiecare unitate mecanica sa execute o singura
operatie. Spirit inventiv, Ford a schimbat conceptia veche de
aprovizionare a atelierelor de montaj prin imbracarea continua a
benzilor cu piesele necesare, care asigurau o mare cadenta de
fabricatie, fara intreruperi.
*Conducator de intreprindere, economist, mecanic exceptional,
cercetator, Henry Ford a fost o figura putin obisnuita in lumea
automobilului. Aceasta datorita faptului ca rareori se intilneste
un om care sa aiba talent in tot ceea ce face.
Mustang
*In anii '60 era inca greu de intrevazut schimbarea care va veni
in caracterul masinilor americane. Marile limuzine cromate
sclipeau orbitor si defilau maiestuos prin fata admiratorilor. Lee
Iaccoca era pe atunci vice-presedinte al lui Ford si, in aceasta
calitate, a sustinut din rasputeri proiectul unui automobil sportiv
deosebit. Silueta simpla, cu mai putin crom decit se obisnuia,
cu capota lunga si spatele scurt a fost elaborata de catre
Departamentul de design al firmei. Lucru mai putin obisnuit,
tehnicienii au fost pusi in fata caroseriei si li s-a cerut sa
gaseasca solutiile necesare pentru a face din acest model o
masina functionala.
*Pe data de 17 aprilie 1964, nu mai putin de 29 milioane de
telespectatori de pe intreg teritoriul Statelor Unite au putut
admira noul Ford Mustang pe micile ecrane. 24 de ore dupa
aceea, Ford primise deja 22.000 de comenzi. Daca stilul
remarcabil al masinii a sedus pe loc o gramada de clienti,
partea mecanica era punctul discutabil al lui Mustang.
Motoarele aveau 6 cilindri in linie de 2,7 litri, 101 CP sau V8 de
4,2 litri si 164 CP. Pina la sfirsitul anului 1964, gama a fost
completata cu inca trei variante ale motorului V8 de 4,7 litri, cu
puteri de 200, 225 si 271 CP. Pretul de vinzare al Mustangului
era deosebit de atractiv: 25.000 $, aproape jumatate in pretul
concurentului direct al lui Mustang: Chevrolet Corvette.
Caroseria era oferita in trei variante: cabriolet, coupe in trei
volume si fastback.
*In 1965 a fost propus un kit GT care oferea suspensii
imbunatatite, bara antiruliu. Cunoscutul preparator de masini
de curse, Caroll Shelby a prezentat in acelasi an varianta GT
350, care dezvolta o putere de 306 CP. Mustang-urile Shelby
au reusit sa invinga in campionatul masinilor de turism
modificate (NASCAR) in 1965, 1966 si 1967. Mustang continua
sa se produca si astazi, din 1964 pina in prezent fiind realizate
mai multe tipuri de caroserie, cel mai celebru Mustang
raminind, totusi, prima versiune.
GT 40
*In 1963, Ford ducea tratative cu Ferrari pentru a cumpara
actiuni ale firmei din Maranello. Suma de 70 de milioane $
avansata de Ford nu l-a sensibilizat pe Enzo Ferrari si
negocierile s-au terminat in coada de peste. Singura
consecinta a fost decizia lui Lee Iaccoca, vice-presedintele lui
Ford, de a construi cu orice pret o masina care sa invinga pe
pista masinile rosii ale lui Ferrari. In 1963 alergase la Le Mans
o masina Lola GT cu motor central preluat de la Ford Fairlane.
Acelasi motor urma sa fie folosit ca baza tehnica pentru viitorul
Ford GT 40 . Dezvoltarea acestui proiect a revenit diviziei Ford
Advanced Vehicles, infiintata in toamna anului 1963. Prototipul
a fost construit pe un sasiu Lola Mk 6, iar prezentarea noului
bolid a avut loc la 1 aprilie 1964, pe aeroportul Heathrow din
Londra. Au fost facute teste la Le Mans in urma carora a
rezultat ca mai sint multe aspecte de pus la punct. Lee
Iaccoca alocase pentru GT 40 o suma dubla decit cea oferita
pentru Ferrari. Deoarece masina nu avea aderenta, s-a montat
un eleron in spate. S-a recurs la o cutie de viteze cu 5+1 trepte
ZF, dupa care s-a pus problema revizuirii suspensiilor si
frinelor...
*Prima victorie obtinuta de GT 40 a fost in cursa de anduranta
de 2.000 km de la Daytona, masina fiind pilotata de Ken
Myles. La Le Mans s-au aliniat la start sase masini: patru GT
40 echipate cu motorul de 5,3 litri si doua prototipuri numite Mk
II. Acestea aveau motoarele V8 de 7 litri ce dadeau o putere de
485 CP. Viteza maxima atinsa era de 330 km/h. Din pacate,
automobilele Ford s-au dovedit insuficient de fiabile, Ferrari
cistigind cursa. Dupa o serie de modificari in urma carora
greutatea masinii a crescut de la 907 kg la 1.216 kg, opt
masini se prezentau la startul cursei de la Le Mans 1966.
Dupa 24 de ore, primele trei masini erau Ford: locul 1 era
ocupat de echipajul Miles/Hulme, urmat de McLaren/Amon si
Bucknum/Hutcherson. Onoarea era salvata. In 1967, succesul
avea sa se repete: A.J. Foyt/Dan Gurney pe Mk II a iesit
cistigator. In 1968 Ford aduce a treia victorie la Le Mans prin
echipajul P. Rodriguez/L. Bianchi, in acelasi an Ford cistigind
si Campionatul Mondial de Masini Sport.
*Dupa aproximativ 30 de ani, Ford lanseaza modelul GT 90 , o
masina ce preia multe elemente de design de la GT 40.
Motorul V12 de 720 CP ii imprima masinii o viteza maxima de
380 km/h.
Adresa: USA Ford Motor Company, World Headquarters, The
American Rd., Dearborn Michigan 48121
|
|