FIAT

*Fabrica Italiana de Automobile din Torino (FIAT) a fost infiintata la 11 iulie 1899. Presedintele acestei companii a fost ales Ludovico Scarfiotti, iar ca secretar al Comitetului de conducere a fost ales Giovanni Agnelli (nepotul acestuia devenind presedinte al companiei in 1966). S-a inceput cu constructia automobilelor, dar s-a continuat si cu productia de nave, avioane, constructii civile si industriale, electronica. Primul automobil FIAT avea patru cai putere si a fost construit in patru exemplare de catre uzina Ceirano&Co. Un an mai tirziu, a fost inaugurata prima uzina a companiei, uzina ce avea o suprafata de 12.000 mp si o capacitate de 150 de locuri de munca. Aici au fost produse 30 de exemplare ale primului model Fiat si primul automobil de curse - Corsa - dotat cu un motor ce furniza doar 6 cai putere. Incepind cu 1901, productia de automobile a inceput sa creasca fiind lansate noi modele. Tot in acest an incepe productia de omnibuze si trasuri motorizate. Este organizat primul tur al Italiei, in lungime de 1.642 km, la care au participat noua automobile FIAT. In 1903 incepe productia de vehicule comerciale. Primul dintre ele avea 24 CP si putea transporta 4 tone. Este construit primul motor de 12 cilindri si 300 CP care va echipa primul submarin experimental al marinei italiene - Delfino. Din 1905, FIAT isi deschide reprezentante la Melbourne si Sidney. Vicenzo Lancia, cel care va infiinta firma Lancia, stabileste recordul de parcurgere a unei ture de pista cu o viteza de 91,5 km/h la volanul unui FIAT de 100 CP. Masinile FIAT cistiga intrecerile de la Sankt Petersburg, Gotteborg, Stockholm cu modelele de 24 si 40 CP. Exporturile companiei ajung sa atinga doua treimi din totalul productiei in 1906. Capitalul in actiuni creste la 9 milioane lire, iar numarul angajatilor la 2500. FIAT adopta transmisia prin ax cardanic, revolutionara la acea vreme. Austria solicita licenta pentru producerea de automobile, iar in 1908, SUA primesc licenta. In 1910 incepe instalarea de baterii electrice pe modelele FIAT. Automobilele FIAT stabilesc noi recorduri la parcurgerea distantei de 2, 5, 10, 15, 20, 25 si 50 de mile. In acelasi an, Vicenzo Lancia stabileste recordul de viteza pe distanta de o mila, cu 113,5 km/h. Este construita camioneta FIAT 15 ter. 200 de exemplare vor fi folosite in razboiul din Libia. In 1912, capitalul firmei aproape se dubleaza, FIAT construieste prima uzina de piese de schimb in Rusia. Apare compania FIAT Lubrificanti. Se trece la producerea in serie a modelului Zero de 12-15 CP din care vor fi produse 2000 de exemplare. FIAT infiinteaza prima companie de transport in comun, SITA. In 1908 a fost conceput modelul Fiacte, speciat destinat retelei de taximetre, fiind foarte economic. Au fost construite 1600 de bucati ce au circulat in Italia, Londra, Paris si New York. Tot in 1908, FIAT incorporeaza pentru prima data cutia de viteze in motor. La inceputul primului razboi mondial, capitalul FIAT ajunge la 25,5 milioane lire. In timpul razboiului, FIAT se implica in constructia de vehicule militare, iar in 1915 infiinteaza Societatea Italiana de Aviatie. Din 1919 se adopta coloana de directie ajustabila in inaltime si sistemul de frinare pe toate rotile. In 1921, se trece la aprinderea prin distribuitor si sistemul de frinare asistat hidraulic. Tot in 1921 se incepe colaborarea cu Polonia, de unde vor iesi masinile Polski Fiat. In 1922 se construieste o uzina moderna, una din cladiri avind pista de incercare pe acoperis. Se adopta suspensia independenta pe fata. In 1925, productia anuala atinge cifra de 40.000 de unitati. In 1926, aproape trei sferturi din productie era exportata. Pentru prima data se incepe instalarea in serie a chiulaselor din aluminiu. In 1934, compania Fiat Polski isi incepe productia. Este realizat modelul popular Balilla. In 1939 apare primul motor FIAT cu injectie. Acesta putea functiona fie cu pacura, motorina, ulei sau alcool. In 1945, Giovanni Agnelli se stinge din viata. FIAT trece printr-o perioada de reorganizare, compania fiind impartita pe departamente separate pentru fiecare domeniu de activitate. In 1949, FIAT doteaza modelul popular 500 cu sistem de incalzire si dezaburitor de parbriz. In 1962, FIAT avea 120.000 de angajati, iar productia de automobile reprezenta 80% din venitul companiei. In 1961 a fost lansat modelul 1300, care a rulat si pe soselele din Romania, iar in 1964 a fost lansat modelul popular Fiat 850. Productia de automobile atinge cifra de 1 milion de bucati pe an, in 1965. Modelul 124 este ales Autoturismul anului 1967, masinile FIAT cucerind acest titlu de mai multe ori prin modelele 128, Tipo, Punto, Bravo/Brava, Uno. In 1970 se incepe colaborarea cu firma Mitsubishi, in vederea conceperii de motoare cu consum redus. Se infiinteaza concernul IVECO. In 1971, FIAT 850 este inlocuit cu 127, o masina construita dupa solutia 'totul in fata'. FIAT Aviazione colaboreaza la constructia motoarelor primului avion de lupta italian, Tornado, in 1974. In 1976, FIAT semneaza acorduri de asistenta si colaborare industriala cu Romania si Bulgaria. In 1977, Lancia fuzioneaza cu FIAT, pastrindu-si principalele caracteristici de firma. Se decide cooperarea cu Citroen si Peugeot in vederea construirii de vehicule comerciale. Fiat detine controlul asupra firmelor Alfa Romeo si Ferrari. *In raliuri, FIAT detine trei titluri de campioana mondiala, in 1977, 1978 si 1980, titluri obtinute cu masinile Fiat 124 Spider Abarth si Fiat 131 Abarth. Abarth a preparat pentru curse si modelele 600, precum si noul Cinquecento.
Adresa: FIAT Auto S.p.A., Corso Marconi 10, 10125 Torino Italia.