|
FIAT
*Fabrica Italiana de Automobile din Torino (FIAT) a fost infiintata la 11 iulie
1899. Presedintele acestei companii a fost ales Ludovico Scarfiotti, iar ca
secretar al Comitetului de conducere a fost ales Giovanni Agnelli (nepotul
acestuia devenind presedinte al companiei in 1966). S-a inceput cu constructia
automobilelor, dar s-a continuat si cu productia de nave, avioane, constructii
civile si industriale, electronica. Primul automobil FIAT avea patru cai putere si a
fost construit in patru exemplare de catre uzina Ceirano&Co. Un an mai tirziu, a
fost inaugurata prima uzina a companiei, uzina ce avea o suprafata de 12.000
mp si o capacitate de 150 de locuri de munca. Aici au fost produse 30 de
exemplare ale primului model Fiat si primul automobil de curse - Corsa - dotat
cu un motor ce furniza doar 6 cai putere. Incepind cu 1901, productia de
automobile a inceput sa creasca fiind lansate noi modele. Tot in acest an
incepe productia de omnibuze si trasuri motorizate. Este organizat primul tur al
Italiei, in lungime de 1.642 km, la care au participat noua automobile FIAT. In
1903 incepe productia de vehicule comerciale. Primul dintre ele avea 24 CP si
putea transporta 4 tone. Este construit primul motor de 12 cilindri si 300 CP
care va echipa primul submarin experimental al marinei italiene - Delfino. Din
1905, FIAT isi deschide reprezentante la Melbourne si Sidney. Vicenzo Lancia,
cel care va infiinta firma Lancia, stabileste recordul de parcurgere a unei ture de
pista cu o viteza de 91,5 km/h la volanul unui FIAT de 100 CP. Masinile FIAT
cistiga intrecerile de la Sankt Petersburg, Gotteborg, Stockholm cu modelele
de 24 si 40 CP. Exporturile companiei ajung sa atinga doua treimi din totalul
productiei in 1906. Capitalul in actiuni creste la 9 milioane lire, iar numarul
angajatilor la 2500. FIAT adopta transmisia prin ax cardanic, revolutionara la
acea vreme. Austria solicita licenta pentru producerea de automobile, iar in
1908, SUA primesc licenta. In 1910 incepe instalarea de baterii electrice pe
modelele FIAT. Automobilele FIAT stabilesc noi recorduri la parcurgerea
distantei de 2, 5, 10, 15, 20, 25 si 50 de mile. In acelasi an, Vicenzo Lancia
stabileste recordul de viteza pe distanta de o mila, cu 113,5 km/h. Este
construita camioneta FIAT 15 ter. 200 de exemplare vor fi folosite in razboiul din
Libia. In 1912, capitalul firmei aproape se dubleaza, FIAT construieste prima
uzina de piese de schimb in Rusia. Apare compania FIAT Lubrificanti. Se trece
la producerea in serie a modelului Zero de 12-15 CP din care vor fi produse 2000
de exemplare. FIAT infiinteaza prima companie de transport in comun, SITA. In
1908 a fost conceput modelul Fiacte, speciat destinat retelei de taximetre, fiind
foarte economic. Au fost construite 1600 de bucati ce au circulat in Italia,
Londra, Paris si New York. Tot in 1908, FIAT incorporeaza pentru prima data
cutia de viteze in motor. La inceputul primului razboi mondial, capitalul FIAT
ajunge la 25,5 milioane lire. In timpul razboiului, FIAT se implica in constructia
de vehicule militare, iar in 1915 infiinteaza Societatea Italiana de Aviatie. Din
1919 se adopta coloana de directie ajustabila in inaltime si sistemul de frinare
pe toate rotile. In 1921, se trece la aprinderea prin distribuitor si sistemul de
frinare asistat hidraulic. Tot in 1921 se incepe colaborarea cu Polonia, de unde
vor iesi masinile Polski Fiat. In 1922 se construieste o uzina moderna, una din
cladiri avind pista de incercare pe acoperis. Se adopta suspensia independenta
pe fata. In 1925, productia anuala atinge cifra de 40.000 de unitati. In 1926,
aproape trei sferturi din productie era exportata. Pentru prima data se incepe
instalarea in serie a chiulaselor din aluminiu. In 1934, compania Fiat Polski isi
incepe productia. Este realizat modelul popular Balilla. In 1939 apare primul
motor FIAT cu injectie. Acesta putea functiona fie cu pacura, motorina, ulei sau
alcool. In 1945, Giovanni Agnelli se stinge din viata. FIAT trece printr-o perioada
de reorganizare, compania fiind impartita pe departamente separate pentru
fiecare domeniu de activitate. In 1949, FIAT doteaza modelul popular 500 cu
sistem de incalzire si dezaburitor de parbriz. In 1962, FIAT avea 120.000 de
angajati, iar productia de automobile reprezenta 80% din venitul companiei. In
1961 a fost lansat modelul 1300, care a rulat si pe soselele din Romania, iar in
1964 a fost lansat modelul popular Fiat 850. Productia de automobile atinge
cifra de 1 milion de bucati pe an, in 1965. Modelul 124 este ales Autoturismul
anului 1967, masinile FIAT cucerind acest titlu de mai multe ori prin modelele
128, Tipo, Punto, Bravo/Brava, Uno. In 1970 se incepe colaborarea cu firma
Mitsubishi, in vederea conceperii de motoare cu consum redus. Se infiinteaza
concernul IVECO. In 1971, FIAT 850 este inlocuit cu 127, o masina construita
dupa solutia 'totul in fata'. FIAT Aviazione colaboreaza la constructia motoarelor
primului avion de lupta italian, Tornado, in 1974. In 1976, FIAT semneaza
acorduri de asistenta si colaborare industriala cu Romania si Bulgaria. In 1977,
Lancia fuzioneaza cu FIAT, pastrindu-si principalele caracteristici de firma. Se
decide cooperarea cu Citroen si Peugeot in vederea construirii de vehicule
comerciale. Fiat detine controlul asupra firmelor Alfa Romeo si Ferrari.
*In raliuri, FIAT detine trei titluri de campioana mondiala, in 1977, 1978 si 1980,
titluri obtinute cu masinile Fiat 124 Spider Abarth si Fiat 131 Abarth.
Abarth a preparat pentru curse si modelele 600, precum si noul Cinquecento.
Adresa: FIAT Auto S.p.A., Corso Marconi 10, 10125 Torino Italia.
|
|