|
FERRARI
18 februarie 1898, Modena - se naste Enzo
Ferrari. Fortat sa paraseasca scoala cind tatal sau a
murit, se angajeaza ca instructor de pompieri. Dorinta sa
era sa ajunga cintaret de opera sau ziarist. Inrolat in
primul razboi mondial, isi gaseste de lucru ca pilot de
incercari in Torino, in 1918. Apoi, se muta la
Construzioni Meccaniche Nazionali, in Milano, fiind
angajat ca sofer si pilot de incercari. Cursa sa de debut
a fost in 1919, Parma-Berceto, si a participat la
faimoasa Targa Florio in acelasi an. In 1920 se muta la
Alfa Romeo ca pilot. Fondeaza prima echipa de curse in
1929, la Modena, in Viale Trento Trieste, nr. 31. Renunta
la curse si devine manager la Alfa Corse in 1938. Dorind
sa devina independent, in 1940 paraseste Alfa Romeo si
infiinteaza Auto Construzioni Ferrari, cu scopul de a
produce masini-unelte. In ciuda angajamentului cu Alfa
Romeo, care il impiedica pe Enzo sa fabrice automobile
timp de 4 ani, el a inceput studiul la o masina sport: un
spider cu motor V8 de 1500cmc, denumit 815 (8 -
nr.cilindri; 15 - capacitate cilindrica). Construita in
doua exemplare, a participat la o cursa de 1000 mile in
1940. Razboiul al doilea mondial inceteaza oricare activitate
sportiva iar in 1943 fabrica se muta la Maranello, unde a
continuat productia masinilor-unelte. In 1944 fabrica
este bombardata si productia inceteaza. La sfirsitul
razboiului firma isi va schimba numele in Ferrari. La 12
martie 1947 Ferrari prezinta oficial prima masina
construita sub numele Ferrari: 125 S (125 - capacitatea
unui cilindru, S - sport). Masina avea 12 cilindri in V,
capacitatea cilindrica de 1500cmc, 118 CP, 78,7 CP/l.
Primele schite dateaza din 1946 si apartin inginerului
Gioacchimo Colombo, cel care proiectase celebra Alfa
Romeo 158. El fusese solicitat de Enzo Ferrari sa puna la
punct un sasiu sportiv si un motor cu 12 cilindri de
capacitate redusa. Initial s-a prevazut producerea a trei
variante: Sport si Competizione, ce erau dotate cu
carburatoare simple, 72 CP, varianta Gran Premio urmind
sa aibe trei carburatoare dublu-corp, 118 CP. Nu sint
confirmate decit fabricarea a trei exemplare Sport,
echipate cu motorul de 118 CP. Fiecare masina a fost
modificata conform configuratiei curselor la care va
participa. Primul pilot Ferrari a fost Franco Cortese,
prima cursa fiind pe data de 11 mai 1947. Dupa ce a
condus, s-a confruntat cu probleme tehnice si a iesit pe
locul 2. Doua saptamini mai tirziu, in Marele Premiu al
Romei, 25 mai 1947, Cortese cistiga pentru prima data,
obtinind inca 6 victorii din 14 curse disputate. 125 S nu
mai exista, Ferrari nefiind de acord cu infiintarea unui
muzeu, spunind ca automobilele Ferrari sint construite
pentru mers, iar muzeul Ferrari sint strazile lumii.
Pentru a marca jubileul de 40 de ani, Piero Ferrari, fiul
lui Enzo, a avut ideea reconstituirii lui 125 S. Sasiul a
fost realizat de Michelotti, panourile exterioare din
aluminiu fiind realizate de Dino Cognolato din Vignoza.
La jubileu masina a fost prezentata cu un motor Opel,
replica motorului original si a cutiei de viteze cu 5
trepte fiind inca in lucru. Pentru realizarea motorului
au fost necesare 14.120 ore de munca. Masina este expusa
in holul de la intrare al firmei sau in muzeul Ferrari.
* In 1960, Ferrari devine societate pe actiuni la care
FIAT este actionar 50-50 in 1969. Dupa 1988 FIAT devine
principalul actionar. In 1963, Enzo construieste Istituto
Professionale per l-Industria e l-Artgianato iar in 1972
construieste pista de incercari de la Fiorano.
* Enzo Ferrari a primit titlul de Cavaler pentru Merit
Sportiv al Italiei in 1924, Commendatore in 1927, Cavaler
de Lavoro in 1952. In 1960 a primit Diploma de Onoare
pentru inginerie mecanica a Universitatii din Bologna,
aceeasi diploma pentru fizica fiindu-i decernata de catre
Universitatea din Modena. A primit premiul Hammerskjold
Prize al ONU in 1962, Columbus Prize in 1965, Medalia de
Aur a Scolii Italiene de Arta si Cultura in 1970, De
Gasperi Award in 1987. Sub conducerea sa (1947-1988),
Ferrari a cucerit peste 5.000 de curse si a cucerit 25 de
titluri mondiale. Enzo Ferrari a murit in Modena, la 14
august 1988.
FIRMA- Proprietari:
90% - grupul FIAT, 10% - familia Ferrari.
DENUMIRI
* Scuderia Ferrari - fondata la 16 noiembrie 1929
* Auto Avio Costruzioni - 1 septembrie 1939
* Auto Costruzioni Ferrari - 16 octombrie 1957
* Societa Esercizio Fabbriche Automobili e Corse - SEFAC
SpA - 23 mai 1960
* Ferrari SpA Esercizio Fabbriche Automobili e Corse - 13
noiembrie 1965
* Ferrari SpA - 23 iunie 1989
Sediul: Via Emilia Est, 1163 - Modena
Productie: masini de curse si masini GT sport
Membri in Comitetul Director: Chairman and Managing
Director: Luca Cordero di Montezemolo; Vice Chairman:
Piero Ferrari; Members of the Board: Pasquale De Vita,
Carlo Gatto, Carlo Mangiarino, Marco Piccinini, Sergio
Pininfarina.
Racing Department: Pina in 1981 masinile de curse erau
construite la uzina din Maranello. In 1982 s-a construit
linga Fiorano Departamentul de Curse, cu noi facilitati
pentru designul si producerea masinilor de Formula 1.
Pista de la Fiorano: a fost terminata in 1972, este
situata in apropierea uzinei din Maranello. Lungimea este
de 3.000m si este dotata cu circuit de televiziune
inchis, pompieri, ambulanta de urgenta, parking, centru
pentru vizitatori si cu toate facilitatile legate de
testele masinilor GT si de Formula 1.
Pista de la Mugello: a fost preluata in 1988 si renovata.
Se foloseste mai mult pentru testarea masinilor de
productie.
Institutul Dino Ferrari: Este un centru de specializare
pentru tehnicieni, deschisa in 1963 la Maranello, la
cererea expresa a lui Enzo Ferrari.
Galleria Ferrari: A fost deschisa oficial in 1990 in
Centrul Civic al lui Maranello.
EMBLEMA - Istoria
calutului cabrat este fascinanta. Calul a fost pictat pe
fuselajul avionului de vinatoare al lui Francesco
Baracca, un eroic pilot italian ce a murit pe Mount
Montello: asul asilor italieni din primul razboi mondial.
In 1923, cind Ferrari a cistigat prima data pe circuitul
Savio din Ravenna, l-a intilnit pe Enrico Baracca, tatal
pilotului impreuna cu mama sa Paolina. Intr-o zi aceasta
i-a sugerat sa picteze calul pe masina sa, spunind ca ii
va purta noroc. Calul era negru si asa a ramas, Ferrari
adaugind background-ul galben, fiind culoarea Modenei.
Emblema a aparut prima data in 1929 pe toate actele
oficiale, dar nu si pe masini deoarece erau Alfa Romeo si
purtau culorile firmei, cu emblema Trifoiul cu patru foi.
Scutul si-a facut debutul pe masini la data de 9 iulie
1932 la cursa SPA-24 de ore. Primul Ferrari care a avut
emblema a fost 125 condus de Franco Cortese la data de 11
mai 1947, la debutul in curse al firmei din Maranello.
Desenat de catre Departamentul Tehnic Ferrari si produs
de compania Castelli e Gerosa din Milano si Cristiglio
din Bologna, calul a ramas neschimbat pina in 1950.
In 1952 si-a facut aparitia emblema modernizata si
stilizata in Marele Premiu al Siracusei. Prima data cind
a aparut calul pe grila radiatorului a fost in 1959.
Intre 1962-1963 calul a fost produs in relief, apoi a
fost vopsit in negru la Testarossa si 348. Din 1992 calul
este cromat si in relief. Masinile Ferrari au avut si
emblema Pininfarina, fiind abandonata in 1964, cu
exceptia modelelor 2+2, astazi aparind pe bordul lui 456
GT.
|
|