Fiat
Punto
Fiat Punto a
fost, din 1995 pânã în prezent, cumpãrat
de peste cinci milioane de europeni iar 25 de jurii internationale
l-au votat, obtinând printre altele si titlul de
“Masina Europeanã a Anului 1995”. In primãvara
acestui an, designerii italieni i-au "aplicat" un face-lift,
introducând, totodatã, noi motoare si o gamã
de accesorii întâlnite pânã acum la automobilele
din clasele superioare. Alessandro Petrini, corespondentul permanent
al revistei noastre la Torino, a testat în premierã
noul Punto, în ambele variante de caroserie, cu trei usi
si cinci usi.
Best-seller
în Italia, cu peste 208.000 de unitãti vândute
anul trecut, Fiat Punto are un loc aparte în inimile italienilor.
Urmas al popularelor 127 si Uno, Punto a fost apreciat pentru design-ul
sãu îndrãznet si excelenta gamã de motorizare.
Modelul 2003 nu face rabat de la aceste calitãti fiind, de
fapt, varianta “adusã la zi” a celei de a doua
generatii lansatã în 1999. Ca sofer de zi cu zi al
unui Punto model 2000 sI proprietarul în România anilor
’70 a unui “850”, am fost entuziasmat sã
testez noul Punto.
La prima vedere, caroseria pãstreazã acelasI design,
modificãrile vizibile fiind la partea din fatã. Farurile
mici, cu proiectoare cu lupã, au fost înlocuite cu
unele largi, ce înglobeazã câte douã proiectoare
eliptice. Spre deosebire de vechiul model care nu avea grilã
de radiator, rãcirea fãcându-se prin intermediul
prizelor de la nivelul spoilerului, Punto 2003 are în plus
o grilã cu un design nu tocmai reusit ce încadreazã
emblema casei italiene. Referitor la acest aspect, majoritatea ziaristilor
prezenti la drive-test, inclusiv cei italieni, a fost de acord cã,
în ciuda faptului cã Italia este pentru stilistii auto
un fel de Mecca, noul Punto nu este tocmai un fericit punct de referintã
al mãiestriei italiene în materie de design. Cu alte
cuvinte, s-a considerat acest face-lift ca fiind prea superficial
sI lipsit total de caracter latin! Iar grila respectivã este
aproape nefunctionalã, majoritatea aerului necesar rãcirii
motorului fãcându-se în continuare prin intermediul
prizelor din spoiler…
La vechiul model diferentierea între versiunea cu 3 usI
sI cea cu 5 usI se fãcea prin design-ul spoilerului frontal,
dar acum ambele tipuri de caroserie beneficiazã de acelasI
tip de spoiler, stilistii de la Fiat fãcând distinctie
între versiunile elegante sI cele sportive, nu între
tipurile de caroserie ca pânã acum. Astfel, la versiunile
elegante, grila radiatorului este ornatã cu baghete cromate
în timp ce versiunile sportive au grila acoperitã cu
o plasã tip “fagure”. Profilul a rãmas
neschimbat în timp ce în spate a fost redesenat spoilerul,
disponibil în douã variante. Cel mai spectaculos este
cel al versiunii sportive el înglobând prize de aer
plasate la extremitãti. Pentru a fi mai bine distins fatã
de vechiul model, blocul optic a fost dublat cu un rând de
“stopuri” montate pe hayon.
Dacã prin designul exterior noul Punto nu exceleazã,
la capitolul “viatã la bord” am descoperit o
multime de surprize plãcute. Habitaclul a fost redesenat,
tabloul de bord fiind disponibil în douã nuante, partea
inferioarã si panourile usilor de culoare gri deschis, inducând
o senzatie de spatiu sI luminã. Variantele sportive au în
plus insertii de aluminiu. De asemenea, au fost schimbate ceasurile
de bord. La primul model testat, cel pe benzinã de 1.4 l,
cu cinci usI, linia rosie a turometrului era gradatã pânã
la 7000 rpm în timp ce liminatorul electronic permitea turatii
maxime pânã la 6500 rpm!
La bordul lui Punto am descoperit un accesoriu rar întâlnit
la clasa din care face parte sI anume instalatia de climatizare
dualã, ce permite soferului sã programeze o temperaturã
diferitã de cea a pasagerului din dreapta.
O altã surprizã plãcutã a fost volanul
ce incorpora comenzile pentru instalatia audio sI cruise-control,
un echipament oferit în premierã la aceastã
clasã, împreunã cu senzorul de ploaie.
Sistemul multimedia include un casetofon stereo cu sase difuzoare
pentru variantele inferioare sI un CD/MP3 player la versiunile de
top. La plecarea în test am constatat cã nu ni se pregãtise
nici o hartã a traseului pe care urma sã-l parcurgem.
In ciuda faptului cã sunt italian prin adoptie, am cerut,
totusI, o hartã iar reprezentantii lui Fiat mi-au zâmbit
amabili: “Connect OBN vã va duce la destinatie”.
Asa a sI fost! Connect OBN (off-board navigation) este diferit fatã
de cele “clasice”. Navigatia nu se face cu ajutorul
unui CD cu date, ci configurarea traseului este încãrcatã,
prin intermediul modem-ului de la bord, direct de la Fiat Connect
Call Centre. Avantajul este acela cã traseele sunt mereu
actualizate, în functie de starea drumurilor, reparatii, intensitate
trafic, fãrã a exista riscul sã descoperi în
teren altceva decât îti indicã harta. In plus,
centrul Connect furnizeazã informatii legate de vreme, trafic,
localizeazã restaurante sI hoteluri pe traseu, ba chiar îi
poate îndruma pas cu pas, cu ajutorul operatoarelor, pe soferii
mai putin descurcãreti. In plus, prin intermediul lui Connect
se pot transmite email-uri, sau încãrca fisiere MP3.
“As putea locui câteva sãptãmâni
în aceastã masinã” - mi-am zis, uimit
de câte poate face micul Fiat.
Punto este foarte confortabil, atât la drum “întins”,
cât sI în aglomeratia citadinã. Servodirectia
electricã este unul dintre atuurile agilitãtii sale,
iar modulul City usureazã foarte mult parcãrile. Din
pãcate am constatat cã oglinzile exterioare sunt prea
mici iar display-ul electronic de la bord nu este vizibil atunci
când este soare puternic. Zgomotul perceput în interior
a fost redus printr-o mai bunã antifonare. Suspensiile au
fost optimizate prin schimbarea amortizoarelor sI cresterea gãrzii
la sol cu 10 mm fapt ce a sporit confortul pasagerilor, mai ales
la circulatia pe drumuri denivelate.
S-a pãstrat aceeasI motorizare, marea noutate fiind introducerea
unui motor pe benzinã de 1.4 l sI 95 CP ce completeazã
spatiul dintre cel de 1.2 l cu 8 sau 16 supape sI cel de 1.8 l.
Modelul cu trei usI testat de noi era echipat cu noul motor sI avea
acceleratia electronicã de tipul “drive-by-wire”.
Cei 95 CP asigurã o acceleratie de la 0 la 100 km în
9.9 secunde iar varianta Sporting, echipatã cu acelasI motor,
dar cu cutie de viteze cu sase trepte este putin mai rapidã,
atingând “suta” în 9.6 secunde. Motorizarea
de vârf, utilizatã pe varianta HGT
constã în propulsorul de 1.8 l 16v împrumutat
de la Fiat Barchetta. Acesta dezvoltã 130 CP sI asigurã
un demaraj de la 0-100 km/h în 8.6 secunde.
Sunt disponibile sI trei motorizãri diesel. A fost pãstrat
propulsorul de 1.9 l (85 CP) sI varianta sa modificatã de
100 CP, în timp ce noutatea absolutã este cel de 1.3
l 16v sI 70 CP. Am testat modelul cu cinci usI echipat cu acest
nou motor denumit Multijet pentru cã utilizeazã o
nouã generatie de injectie directã a motorinei, fapt
ce a dus la scãderea zgomotului specific motoarelor diesel.
Am constatat pe pielea noastrã aceastã realizare,
reprezentantii FIAT spunându-ne, la final, cã am condus
un diesel, noi crezând, datoritã lipsei zgomotului
specific, cã este vorba de un motor pe benzinã!
Majoritatea motorizãrilor sunt echipate cu cutii de viteze
manuale cu cinci trepte iar varianta 1.4 Sporting beneficiazã
de una cu sase trepte. Sunt disponibile o cutie automaticã
Speedgear (la motoarele de 1.2 l) sI una secventialã Dualogic
la diesel-ul Multijet de 1.3l. Aceastã cutie foloseste sistemul
Selespeed împrumutat de la Alfa Romeo însã nu
are clapete la volan, schimbarea manualã a vitezelor fãcându-se
normal, prin intermediul levierului de la podea.
Sistemul de securitate a fost, la rândul sãu, îmbunãtãtit.
Standard sunt oferite douã airbag-uri frontale iar optionale
sunt cele laterale sI cele pentru cap. Noul Punto beneficiazã
de ABS, ESP, EBA (Emergency Brake Assist) sI “hill-holder”
ce actioneazã automat frânã “de mânã”
atunci când automobilul stationeazã într-o pozitie
înclinatã, acest artificiu tehnic fiind binevenit atunci
când se opreste sau se parcheazã în rampã.
Am încheiat acest drive-test cu convingerea cã noul
Fiat Punto este exact ceea ce s-a dorit a fi: un automobil agil,
confortabil, economic sI fiabil. Având acum o gamã
completã de motoare sI peste 20 de posibile combinatii de
echipare, Punto se numãrã printre cele mai atractive
automobile din clasa sa. Se poate aventura fãrã probleme
în “iadul” strãzilor din marile orase sau
la drum lung fãrã grijã cã va rãmâne
în panã de combustibil. Un singur lucru este, totusI,
regretabil: lipsa unei versiuni coupe-cabriolet sau, de ce nu, a
unui break. Punct!
Alessandro
Petrini,
Torino, Italia
Solenza versus Solenza
Cel mai nou membru al familiei Dacia este
Solenza 1.9D. Am testat acest model împreunã cu best-seller-ul
Solenza 1.4 MPI în dorinþa de a afla care motorizare
se preteazã cel mai bine românului de pretutindeni.
In sfârºit, ne putem bucura de un automobil construit
în
România care sã fie propulsat de un motor diesel! In
ciuda faptului cã motorina s-a scumpit în ultima vreme,
fiind disponibilã doar în varianta Euro 3, automobilele
cu motor diesel sunt în continuare la mare cãutare,
tocmai pentru consumul redus de combustibil. Cu introducerea motorului
diesel pe gama Solenza, Dacia îºi extinde oferta de motorizare
pentru vehiculele de persoane ºi propune astfel, pentru prima
oarã posibilitatea unei opþiuni în privinþa
motorizãrii, la un preþ accesibil românului de
rând care, în acest caz, va fi pus în dilemã:
benzinã sau motorinã?
Pentru a soluþiona aceastã disputã am ales pentru
test versiunile 1.4 MPI Clima ºi 1.9 D Avantage având
în vedere cã au echipamente de confort aproximativ
identice. Motorizarea pe benzinã, deja cunoscutã cititorilor
Revistei Autoturism, beneficiazã, la fel ca ºi cea Diesel,
începând cu aceastã toamnã, de airbag
pentru ºofer ºi ramforsãri suplimentare a caroseriei,
în special a uºilor. Aceste modificãri au fost
necesare în special exportului ºi sunt primele elemente
de securitate concrete întâlnite la automobilele Dacia.
La prima vedere, cele douã automobile au un “look”
asemãnãtor, cu barele de protecþie vopsite în
culoarea caroseriei ºi faruri de ceaþã. Varianta
diesel are opþional un pachet “Style” ce include
jante din aluminiu de 14 inci ºi eleron spate. De asemenea,
interiorul este identic, cu casetofon cu 4 difuzoare ºi geamuri
electrice. De remarcat este noul volan care adãposteºte
ºi airbag-ul, dar care, în opinia noastrã, are
un diametru cam mare. Acest lucru se datoreazã lipsei direcþiei
asistate la motorizarea diesel, explicatã prin dimensiunile
mari ale propulsorului de 1.9 l. De asemenea, notãm cu regret
lipsa instalaþiei de aer condiþionat.
Motorul diesel de 1.9 l este acelaºi utilizat pe Dacia Pickup
ºi dezvoltã o putere maximã de 63 CP ºi
un cuplu maxim de 120 Nm la 2250 rpm. Nu este de ultimã generaþie,
dar este extrem de robust ºi economic ºi îndeplineºte
normele antipoluare Euro 2 fiind echipat cu sistemul EGR (Exhaust
Gas Recirculation) ºi catalizator tri-funcþional. EGR
este un sistem de depoluare utilizat pe motoarele Renault dTi ºi
dCi ºi are ca scop reducerea oxidului de azot. Acest sistem
este compus dintr-o reþea de conducte care recupereazã
gazele de eºapament ºi le reinjecteazã masiv în
colectorul de admisie al motorului cu ajutorul unei vane electrice
ce regleazã debitul acestora.
Motorul FQ8 este eficient ºi din punct de vedere economic,
având un cost de utilizare de 8.700 euro pentru 100.000 km
sau 3 ani. Schimbul de ulei la motor se face la fiecare 7500 km
iar cel de la cutie la 60.000 km. Acest motor este echipat cu cutia
de viteze existentã pe Renault Laguna II ºi Megane II.
Rapoartele acestei cutii au fost studiate de inginerii Dacia ºi
Renault special pentru adaptarea la motorul FQ8. Aceastã
ajustare a dus la fluidizarea schimbãrii vitezelor ºi
la obþinerea unui consum de carburant de 5,6 l/100 km în
regim mixt. De altfel, acesta este ºi punctul forte al acestui
propulsor, consumul fiind “în oraº” de 7,2
l ºi în regim extraurban de doar 4,7 l/100 km. La acest
capitol, motorizarea pe benzinã se claseazã pe locul
doi, cu 6,7 l în regim mixt ºi 5,6 extraurban. In acest
caz, nu trebuie neglijat ºi consumul datorat instalaþiei
de climatizare.
Diferenþierea poate veni dupã compararea preþului
carburanþilor: 1 l de motorinã Euro 3 costã
20.850 lei în timp ce benzina fãrã plumb costã
23.900 lei. Un calcul simplu evidenþiazã faptul cã
un plin (43l) costã 896.550 lei la varianta pe motorinã
ºi 1.027.700 lei în cazul diesel-ului. Cu 43 l, Solenza
1.9D parcurge 754 km, în timp ce Solenza 1.4 MPI parcurge
13 km în plus, respectiv 767 km. Rezultã cã
versiunea diesel este mai economicã cu aproximativ 132.000
lei la un plin. Quod erat demonstrandum!
La capitolul “performanþe dinamice”, motorizarea
pe benzinã se detaºeazã, dupã cum era
de aºteptat, având o vitezã maximã superioarã
cu 10 km/h (165 km/h) ºi un demaraj mai “sprinten”
de la 0-100 km/h, respectiv 13,5 s faþã de 16,9 s.
Însã, trebuie avut în vedere faptul cã
motorul diesel cântãreºte mai mult – lucru
resimþit ºi în þinuta de drum -, iar cutia
de viteze a fost proiectatã pentru un consum redus de combustibil.
Cu toate acestea, diesel-ul se comportã admirabil atât
în oraº, cât ºi pe ºosea. Cuplul maxim
de 120 Nm obþinut la turaþii joase permite efectuarea
unor depãºiri rapide, fãrã a schimba foarte
mult vitezele. Insã, dieselul este depunctat la capitolul
“zgomot”. La peste 2500 rpm habitaclul este
invadat de zgomotul specific unui diesel iar acest lucru, combinat
cu lipsa aerului condiþionat, poate fi obositor pe durata
unei cãlãtorii estivale mai lungi. Poate cã
ar fi fost mai oportunã utilizarea motorizãrii dCi
1.5l de la Renault Clio, dar acest lucru ar creºte foarte mult
preþul de achiziþionare al automobilului. Negative sunt
ºi vibraþiile resimiþite la relanti asupra manetei
schimbãtorului de viteze precum ºi la capota motorului.
Insã, aceste mici probleme sunt “neutralizate”
de casetofonul cu patru difuzoare ºi de confortul interior,
acelaºi ca la versiunea Clima. Ambele versiuni au un portbagaj
al cãrui volum variazã prin rabatarea banchetei de
la 370l la 834 l ºi la care accesul se face foarte uºor,
datoritã hayonului.
Concluzia testului este cã ambele versiuni de motorizare
se completeazã reciproc. Versiunea diesel Confort poate fi
cumpãratã “în exces” de companiile
de taximetre datoritã consumului redus ºi a preþului
de 6100 euro, în timp ce Avantage Diesel poate fi utilizat
ca maºinã de serviciu sau chiar de cãtre familiºti.
Modelul Clima 1.4 MPI este destinat în special persoanelor
dinamice, care utilizeazã automobilul mai mult în orele
de vârf ale zilei ºi pentru care instalaþia de
climatizare este vitalã. Motorizarea diesel completeazã
în mod fericit gama Solenza. Un “diesel” era aºteptat
de mult, iatã cã a sosit! Sã ne bucurãm
de el, pentru cã este un început!
Valentin Brãdãþeanu