DRIVE-TEST



Fiat Punto

Fiat Punto a fost, din 1995 pânã în prezent, cumpãrat de peste cinci milioane de europeni iar 25 de jurii internationale l-au votat, obtinând printre altele si titlul de “Masina Europeanã a Anului 1995”. In primãvara acestui an, designerii italieni i-au "aplicat" un face-lift, introducând, totodatã, noi motoare si o gamã de accesorii întâlnite pânã acum la automobilele din clasele superioare. Alessandro Petrini, corespondentul permanent al revistei noastre la Torino, a testat în premierã noul Punto, în ambele variante de caroserie, cu trei usi si cinci usi.

Best-seller în Italia, cu peste 208.000 de unitãti vândute anul trecut, Fiat Punto are un loc aparte în inimile italienilor. Urmas al popularelor 127 si Uno, Punto a fost apreciat pentru design-ul sãu îndrãznet si excelenta gamã de motorizare. Modelul 2003 nu face rabat de la aceste calitãti fiind, de fapt, varianta “adusã la zi” a celei de a doua generatii lansatã în 1999. Ca sofer de zi cu zi al unui Punto model 2000 sI proprietarul în România anilor ’70 a unui “850”, am fost entuziasmat sã testez noul Punto.
La prima vedere, caroseria pãstreazã acelasI design, modificãrile vizibile fiind la partea din fatã. Farurile mici, cu proiectoare cu lupã, au fost înlocuite cu unele largi, ce înglobeazã câte douã proiectoare eliptice. Spre deosebire de vechiul model care nu avea grilã de radiator, rãcirea fãcându-se prin intermediul prizelor de la nivelul spoilerului, Punto 2003 are în plus o grilã cu un design nu tocmai reusit ce încadreazã emblema casei italiene. Referitor la acest aspect, majoritatea ziaristilor prezenti la drive-test, inclusiv cei italieni, a fost de acord cã, în ciuda faptului cã Italia este pentru stilistii auto un fel de Mecca, noul Punto nu este tocmai un fericit punct de referintã al mãiestriei italiene în materie de design. Cu alte cuvinte, s-a considerat acest face-lift ca fiind prea superficial sI lipsit total de caracter latin! Iar grila respectivã este aproape nefunctionalã, majoritatea aerului necesar rãcirii motorului fãcându-se în continuare prin intermediul prizelor din spoiler…
La vechiul model diferentierea între versiunea cu 3 usI sI cea cu 5 usI se fãcea prin design-ul spoilerului frontal, dar acum ambele tipuri de caroserie beneficiazã de acelasI tip de spoiler, stilistii de la Fiat fãcând distinctie între versiunile elegante sI cele sportive, nu între tipurile de caroserie ca pânã acum. Astfel, la versiunile elegante, grila radiatorului este ornatã cu baghete cromate în timp ce versiunile sportive au grila acoperitã cu o plasã tip “fagure”. Profilul a rãmas neschimbat în timp ce în spate a fost redesenat spoilerul, disponibil în douã variante. Cel mai spectaculos este cel al versiunii sportive el înglobând prize de aer plasate la extremitãti. Pentru a fi mai bine distins fatã de vechiul model, blocul optic a fost dublat cu un rând de “stopuri” montate pe hayon.
Dacã prin designul exterior noul Punto nu exceleazã, la capitolul “viatã la bord” am descoperit o multime de surprize plãcute. Habitaclul a fost redesenat, tabloul de bord fiind disponibil în douã nuante, partea inferioarã si panourile usilor de culoare gri deschis, inducând o senzatie de spatiu sI luminã. Variantele sportive au în plus insertii de aluminiu. De asemenea, au fost schimbate ceasurile de bord. La primul model testat, cel pe benzinã de 1.4 l, cu cinci usI, linia rosie a turometrului era gradatã pânã la 7000 rpm în timp ce liminatorul electronic permitea turatii maxime pânã la 6500 rpm!
La bordul lui Punto am descoperit un accesoriu rar întâlnit la clasa din care face parte sI anume instalatia de climatizare dualã, ce permite soferului sã programeze o temperaturã diferitã de cea a pasagerului din dreapta.
O altã surprizã plãcutã a fost volanul ce incorpora comenzile pentru instalatia audio sI cruise-control, un echipament oferit în premierã la aceastã clasã, împreunã cu senzorul de ploaie.
Sistemul multimedia include un casetofon stereo cu sase difuzoare pentru variantele inferioare sI un CD/MP3 player la versiunile de top. La plecarea în test am constatat cã nu ni se pregãtise nici o hartã a traseului pe care urma sã-l parcurgem. In ciuda faptului cã sunt italian prin adoptie, am cerut, totusI, o hartã iar reprezentantii lui Fiat mi-au zâmbit amabili: “Connect OBN vã va duce la destinatie”. Asa a sI fost! Connect OBN (off-board navigation) este diferit fatã de cele “clasice”. Navigatia nu se face cu ajutorul unui CD cu date, ci configurarea traseului este încãrcatã, prin intermediul modem-ului de la bord, direct de la Fiat Connect Call Centre. Avantajul este acela cã traseele sunt mereu actualizate, în functie de starea drumurilor, reparatii, intensitate trafic, fãrã a exista riscul sã descoperi în teren altceva decât îti indicã harta. In plus, centrul Connect furnizeazã informatii legate de vreme, trafic, localizeazã restaurante sI hoteluri pe traseu, ba chiar îi poate îndruma pas cu pas, cu ajutorul operatoarelor, pe soferii mai putin descurcãreti. In plus, prin intermediul lui Connect se pot transmite email-uri, sau încãrca fisiere MP3. “As putea locui câteva sãptãmâni în aceastã masinã” - mi-am zis, uimit de câte poate face micul Fiat.
Punto este foarte confortabil, atât la drum “întins”, cât sI în aglomeratia citadinã. Servodirectia electricã este unul dintre atuurile agilitãtii sale, iar modulul City usureazã foarte mult parcãrile. Din pãcate am constatat cã oglinzile exterioare sunt prea mici iar display-ul electronic de la bord nu este vizibil atunci când este soare puternic. Zgomotul perceput în interior a fost redus printr-o mai bunã antifonare. Suspensiile au fost optimizate prin schimbarea amortizoarelor sI cresterea gãrzii la sol cu 10 mm fapt ce a sporit confortul pasagerilor, mai ales la circulatia pe drumuri denivelate.
S-a pãstrat aceeasI motorizare, marea noutate fiind introducerea unui motor pe benzinã de 1.4 l sI 95 CP ce completeazã spatiul dintre cel de 1.2 l cu 8 sau 16 supape sI cel de 1.8 l. Modelul cu trei usI testat de noi era echipat cu noul motor sI avea acceleratia electronicã de tipul “drive-by-wire”. Cei 95 CP asigurã o acceleratie de la 0 la 100 km în 9.9 secunde iar varianta Sporting, echipatã cu acelasI motor, dar cu cutie de viteze cu sase trepte este putin mai rapidã, atingând “suta” în 9.6 secunde. Motorizarea de vârf, utilizatã pe varianta HGT constã în propulsorul de 1.8 l 16v împrumutat de la Fiat Barchetta. Acesta dezvoltã 130 CP sI asigurã un demaraj de la 0-100 km/h în 8.6 secunde.
Sunt disponibile sI trei motorizãri diesel. A fost pãstrat propulsorul de 1.9 l (85 CP) sI varianta sa modificatã de 100 CP, în timp ce noutatea absolutã este cel de 1.3 l 16v sI 70 CP. Am testat modelul cu cinci usI echipat cu acest nou motor denumit Multijet pentru cã utilizeazã o nouã generatie de injectie directã a motorinei, fapt ce a dus la scãderea zgomotului specific motoarelor diesel. Am constatat pe pielea noastrã aceastã realizare, reprezentantii FIAT spunându-ne, la final, cã am condus un diesel, noi crezând, datoritã lipsei zgomotului specific, cã este vorba de un motor pe benzinã!
Majoritatea motorizãrilor sunt echipate cu cutii de viteze manuale cu cinci trepte iar varianta 1.4 Sporting beneficiazã de una cu sase trepte. Sunt disponibile o cutie automaticã Speedgear (la motoarele de 1.2 l) sI una secventialã Dualogic la diesel-ul Multijet de 1.3l. Aceastã cutie foloseste sistemul Selespeed împrumutat de la Alfa Romeo însã nu are clapete la volan, schimbarea manualã a vitezelor fãcându-se normal, prin intermediul levierului de la podea.
Sistemul de securitate a fost, la rândul sãu, îmbunãtãtit. Standard sunt oferite douã airbag-uri frontale iar optionale sunt cele laterale sI cele pentru cap. Noul Punto beneficiazã de ABS, ESP, EBA (Emergency Brake Assist) sI “hill-holder” ce actioneazã automat frânã “de mânã” atunci când automobilul stationeazã într-o pozitie înclinatã, acest artificiu tehnic fiind binevenit atunci când se opreste sau se parcheazã în rampã.
Am încheiat acest drive-test cu convingerea cã noul Fiat Punto este exact ceea ce s-a dorit a fi: un automobil agil, confortabil, economic sI fiabil. Având acum o gamã completã de motoare sI peste 20 de posibile combinatii de echipare, Punto se numãrã printre cele mai atractive automobile din clasa sa. Se poate aventura fãrã probleme în “iadul” strãzilor din marile orase sau la drum lung fãrã grijã cã va rãmâne în panã de combustibil. Un singur lucru este, totusI, regretabil: lipsa unei versiuni coupe-cabriolet sau, de ce nu, a unui break. Punct!

Alessandro Petrini,
Torino, Italia

 

Solenza versus Solenza


Cel mai nou membru al familiei Dacia este Solenza 1.9D. Am testat acest model împreunã cu best-seller-ul Solenza 1.4 MPI în dorinþa de a afla care motorizare se preteazã cel mai bine românului de pretutindeni.

In sfârºit, ne putem bucura de un automobil construit în România care sã fie propulsat de un motor diesel! In ciuda faptului cã motorina s-a scumpit în ultima vreme, fiind disponibilã doar în varianta Euro 3, automobilele cu motor diesel sunt în continuare la mare cãutare, tocmai pentru consumul redus de combustibil. Cu introducerea motorului diesel pe gama Solenza, Dacia îºi extinde oferta de motorizare pentru vehiculele de persoane ºi propune astfel, pentru prima oarã posibilitatea unei opþiuni în privinþa motorizãrii, la un preþ accesibil românului de rând care, în acest caz, va fi pus în dilemã: benzinã sau motorinã?
Pentru a soluþiona aceastã disputã am ales pentru test versiunile 1.4 MPI Clima ºi 1.9 D Avantage având în vedere cã au echipamente de confort aproximativ identice. Motorizarea pe benzinã, deja cunoscutã cititorilor Revistei Autoturism, beneficiazã, la fel ca ºi cea Diesel, începând cu aceastã toamnã, de airbag pentru ºofer ºi ramforsãri suplimentare a caroseriei, în special a uºilor. Aceste modificãri au fost necesare în special exportului ºi sunt primele elemente de securitate concrete întâlnite la automobilele Dacia.
La prima vedere, cele douã automobile au un “look” asemãnãtor, cu barele de protecþie vopsite în culoarea caroseriei ºi faruri de ceaþã. Varianta diesel are opþional un pachet “Style” ce include jante din aluminiu de 14 inci ºi eleron spate. De asemenea, interiorul este identic, cu casetofon cu 4 difuzoare ºi geamuri electrice. De remarcat este noul volan care adãposteºte ºi airbag-ul, dar care, în opinia noastrã, are un diametru cam mare. Acest lucru se datoreazã lipsei direcþiei asistate la motorizarea diesel, explicatã prin dimensiunile mari ale propulsorului de 1.9 l. De asemenea, notãm cu regret lipsa instalaþiei de aer condiþionat.
Motorul diesel de 1.9 l este acelaºi utilizat pe Dacia Pickup ºi dezvoltã o putere maximã de 63 CP ºi un cuplu maxim de 120 Nm la 2250 rpm. Nu este de ultimã generaþie, dar este extrem de robust ºi economic ºi îndeplineºte normele antipoluare Euro 2 fiind echipat cu sistemul EGR (Exhaust Gas Recirculation) ºi catalizator tri-funcþional. EGR este un sistem de depoluare utilizat pe motoarele Renault dTi ºi dCi ºi are ca scop reducerea oxidului de azot. Acest sistem este compus dintr-o reþea de conducte care recupereazã gazele de eºapament ºi le reinjecteazã masiv în colectorul de admisie al motorului cu ajutorul unei vane electrice ce regleazã debitul acestora.
Motorul FQ8 este eficient ºi din punct de vedere economic, având un cost de utilizare de 8.700 euro pentru 100.000 km sau 3 ani. Schimbul de ulei la motor se face la fiecare 7500 km iar cel de la cutie la 60.000 km. Acest motor este echipat cu cutia de viteze existentã pe Renault Laguna II ºi Megane II. Rapoartele acestei cutii au fost studiate de inginerii Dacia ºi Renault special pentru adaptarea la motorul FQ8. Aceastã ajustare a dus la fluidizarea schimbãrii vitezelor ºi la obþinerea unui consum de carburant de 5,6 l/100 km în regim mixt. De altfel, acesta este ºi punctul forte al acestui propulsor, consumul fiind “în oraº” de 7,2 l ºi în regim extraurban de doar 4,7 l/100 km. La acest capitol, motorizarea pe benzinã se claseazã pe locul doi, cu 6,7 l în regim mixt ºi 5,6 extraurban. In acest caz, nu trebuie neglijat ºi consumul datorat instalaþiei de climatizare.
Diferenþierea poate veni dupã compararea preþului carburanþilor: 1 l de motorinã Euro 3 costã 20.850 lei în timp ce benzina fãrã plumb costã 23.900 lei. Un calcul simplu evidenþiazã faptul cã un plin (43l) costã 896.550 lei la varianta pe motorinã ºi 1.027.700 lei în cazul diesel-ului. Cu 43 l, Solenza 1.9D parcurge 754 km, în timp ce Solenza 1.4 MPI parcurge 13 km în plus, respectiv 767 km. Rezultã cã versiunea diesel este mai economicã cu aproximativ 132.000 lei la un plin. Quod erat demonstrandum!
La capitolul “performanþe dinamice”, motorizarea pe benzinã se detaºeazã, dupã cum era de aºteptat, având o vitezã maximã superioarã cu 10 km/h (165 km/h) ºi un demaraj mai “sprinten” de la 0-100 km/h, respectiv 13,5 s faþã de 16,9 s. Însã, trebuie avut în vedere faptul cã motorul diesel cântãreºte mai mult – lucru resimþit ºi în þinuta de drum -, iar cutia de viteze a fost proiectatã pentru un consum redus de combustibil. Cu toate acestea, diesel-ul se comportã admirabil atât în oraº, cât ºi pe ºosea. Cuplul maxim de 120 Nm obþinut la turaþii joase permite efectuarea unor depãºiri rapide, fãrã a schimba foarte mult vitezele. Insã, dieselul este depunctat la capitolul “zgomot”. La peste 2500 rpm habitaclul este invadat de zgomotul specific unui diesel iar acest lucru, combinat cu lipsa aerului condiþionat, poate fi obositor pe durata unei cãlãtorii estivale mai lungi. Poate cã ar fi fost mai oportunã utilizarea motorizãrii dCi 1.5l de la Renault Clio, dar acest lucru ar creºte foarte mult preþul de achiziþionare al automobilului. Negative sunt ºi vibraþiile resimiþite la relanti asupra manetei schimbãtorului de viteze precum ºi la capota motorului. Insã, aceste mici probleme sunt “neutralizate” de casetofonul cu patru difuzoare ºi de confortul interior, acelaºi ca la versiunea Clima. Ambele versiuni au un portbagaj al cãrui volum variazã prin rabatarea banchetei de la 370l la 834 l ºi la care accesul se face foarte uºor, datoritã hayonului.
Concluzia testului este cã ambele versiuni de motorizare se completeazã reciproc. Versiunea diesel Confort poate fi cumpãratã “în exces” de companiile de taximetre datoritã consumului redus ºi a preþului de 6100 euro, în timp ce Avantage Diesel poate fi utilizat ca maºinã de serviciu sau chiar de cãtre familiºti. Modelul Clima 1.4 MPI este destinat în special persoanelor dinamice, care utilizeazã automobilul mai mult în orele de vârf ale zilei ºi pentru care instalaþia de climatizare este vitalã. Motorizarea diesel completeazã în mod fericit gama Solenza. Un “diesel” era aºteptat de mult, iatã cã a sosit! Sã ne bucurãm de el, pentru cã este un început!


Valentin Brãdãþeanu