|
DE TOMASO
*Argentinianul Alejandro De Tomaso si sotia
sa, Isabell Haskell (de origine americana) au descins, in
1950, in Italia, unde s-au lansat, cu bune rezultate, in
cursele de automobile, pilotind masini Maserati. Cu noua
ani mai tirziu, argentinianul a fondat la Modena propria
sa firma de automobile, De Tomaso Automobili S.p.A.,
profilata la inceput pe masini pentru Formula Junior si
Formula 2, de conceptie originala, echipate cu motoare
Fiat, Osca si Alfa Romeo. O parte dintre aceste masini au
luat drumul Americii, deschizind lui De Tomaso
perspectiva unei colaborari cu firma Ford.
Argentinianul-italian avea sa cumpere, in anii urmatori,
motoare Ford pentru automobilele sale si, in acelasi
timp, avea sa foloseasca reteaua comerciala a gigantului
american pentru a vinde in America masini marca De
Tomaso. Mai mult, Alejandro a reusit sa creeze, in 1969,
un fel de joint-venture, in care impreuna cu el isi uneau
interesele Ford, Vignale si Ghia. Dar, aceasta reuniune a
durat foarte putin.
*Nimic din ceea ce este nou si original nu i-a fost
strain micului constructor din Modena. El s-a preocupat
de constructia unor masini pentru Formula 1 sau pentru
cursa de la Indianapolis, de realizarea unor modele de
mica serie (Vallelunga, Mangusta, Mustela, Deauville,
Longchamp, Pantera, care impresionau prin conceptia lor
moderna, prin performante si, evident, prin pret. Modelul
Mangusta, produs la jumatatea anilor '60, avea sub
capota un motor Ford V8 de 4, 7 litri, care permitea
automobilului sa atinga 155 mile pe ora. Masina dispunea
de frine asistate cu discuri pe toate rotile, diferential
autoblocant, aer conditionat. Inca din anii '60,
motoarele utilizate de Alejandro De Tomaso aveau
distributia cu ax cu came in chiulasa si erau alimentate
prin injectie. Desenul caroseriilor era semnat de Ghia
sau Vignale.
*In domeniul motoarelor de curse, De Tomaso a colaborat o
vreme cu prestigiosul preparator Virgilio Conrero.
Motoarele Alfa Romeo gonflate de acest preparator, pentru
automobilele lui De Tomaso aveau doua bujii pe cilindru,
doua axe cu came in cap si alte perfectionari, care le
asigurau un loc de frunte in tehnica de curse a vremii.
In palmaresul lui De Tomaso retine atentia masina de
Formula 1 aparuta in toamna lui 1962 la Monza. Era
echipata cu un motor boxer de 8 cilindri, cu 4 arbori cu
came in cap si cu cite 2 bujii pe cilindru. Alimentarea
se realiza prin patru carburatoare Weber. In 1963, si-a
echipat masina sa de Formula 1 cu motorul Ferrari V6.
Dupa o scurta colaborare cu Lotus pentru realizarea unui
V8 din aliaj usor, comandat de Caroll Shelby, De Tomaso
si-a gasit in 1970 un nou colaborator: Frank Williams.
Rezultatul acestei combinatii a fost un automobil de
Formula 1 echipat cu motorul Ford Cosworth DFV de 3
litri. Acest automobil ar fi putut deveni un redutabil
adversar pentru Lotus, Brabham sau March. Din pacate,
peste putina vreme, pilotul casei, englezul Piers
Courage, de 28 de ani, s-a accidentat mortal la
Zaandvoort, ceea ce a avut darul sa potoleasca, pentru o
vreme, apetitul lui De Tomaso pentru masini de curse.
*Cistigindu-si in 1975 independenta completa fata de
Ford, Alejandro De Tomaso a devenit cu 10 ani mai tirziu
un constructor prosper, care controla firmele Innocenti,
Maserati, Guzzi si Benelli. Realizeaza modelul Pantera, un coupe sport cu motor Ford V8
de 5989 cmc, 300 CP, acesta fiind cel mai prestigios si mai longeviv
model De Tomaso.
Adresa: De Tomaso Modena S.p.A., le Virgilio 9,
41100 Modena
|
|