DE TOMASO

*Argentinianul Alejandro De Tomaso si sotia sa, Isabell Haskell (de origine americana) au descins, in 1950, in Italia, unde s-au lansat, cu bune rezultate, in cursele de automobile, pilotind masini Maserati. Cu noua ani mai tirziu, argentinianul a fondat la Modena propria sa firma de automobile, De Tomaso Automobili S.p.A., profilata la inceput pe masini pentru Formula Junior si Formula 2, de conceptie originala, echipate cu motoare Fiat, Osca si Alfa Romeo. O parte dintre aceste masini au luat drumul Americii, deschizind lui De Tomaso perspectiva unei colaborari cu firma Ford. Argentinianul-italian avea sa cumpere, in anii urmatori, motoare Ford pentru automobilele sale si, in acelasi timp, avea sa foloseasca reteaua comerciala a gigantului american pentru a vinde in America masini marca De Tomaso. Mai mult, Alejandro a reusit sa creeze, in 1969, un fel de joint-venture, in care impreuna cu el isi uneau interesele Ford, Vignale si Ghia. Dar, aceasta reuniune a durat foarte putin.
*Nimic din ceea ce este nou si original nu i-a fost strain micului constructor din Modena. El s-a preocupat de constructia unor masini pentru Formula 1 sau pentru cursa de la Indianapolis, de realizarea unor modele de mica serie (Vallelunga, Mangusta, Mustela, Deauville, Longchamp, Pantera, care impresionau prin conceptia lor moderna, prin performante si, evident, prin pret. Modelul Mangusta, produs la jumatatea anilor '60, avea sub capota un motor Ford V8 de 4, 7 litri, care permitea automobilului sa atinga 155 mile pe ora. Masina dispunea de frine asistate cu discuri pe toate rotile, diferential autoblocant, aer conditionat. Inca din anii '60, motoarele utilizate de Alejandro De Tomaso aveau distributia cu ax cu came in chiulasa si erau alimentate prin injectie. Desenul caroseriilor era semnat de Ghia sau Vignale.
*In domeniul motoarelor de curse, De Tomaso a colaborat o vreme cu prestigiosul preparator Virgilio Conrero. Motoarele Alfa Romeo gonflate de acest preparator, pentru automobilele lui De Tomaso aveau doua bujii pe cilindru, doua axe cu came in cap si alte perfectionari, care le asigurau un loc de frunte in tehnica de curse a vremii. In palmaresul lui De Tomaso retine atentia masina de Formula 1 aparuta in toamna lui 1962 la Monza. Era echipata cu un motor boxer de 8 cilindri, cu 4 arbori cu came in cap si cu cite 2 bujii pe cilindru. Alimentarea se realiza prin patru carburatoare Weber. In 1963, si-a echipat masina sa de Formula 1 cu motorul Ferrari V6. Dupa o scurta colaborare cu Lotus pentru realizarea unui V8 din aliaj usor, comandat de Caroll Shelby, De Tomaso si-a gasit in 1970 un nou colaborator: Frank Williams. Rezultatul acestei combinatii a fost un automobil de Formula 1 echipat cu motorul Ford Cosworth DFV de 3 litri. Acest automobil ar fi putut deveni un redutabil adversar pentru Lotus, Brabham sau March. Din pacate, peste putina vreme, pilotul casei, englezul Piers Courage, de 28 de ani, s-a accidentat mortal la Zaandvoort, ceea ce a avut darul sa potoleasca, pentru o vreme, apetitul lui De Tomaso pentru masini de curse.
*Cistigindu-si in 1975 independenta completa fata de Ford, Alejandro De Tomaso a devenit cu 10 ani mai tirziu un constructor prosper, care controla firmele Innocenti, Maserati, Guzzi si Benelli. Realizeaza modelul Pantera, un coupe sport cu motor Ford V8 de 5989 cmc, 300 CP, acesta fiind cel mai prestigios si mai longeviv model De Tomaso.
Adresa: De Tomaso Modena S.p.A., le Virgilio 9, 41100 Modena