|
DACIA
ALEGEREA MODELULUI. Pentru a se reduce timpul pina la intrarea in fabricatia de serie, pentru a se
marca un pas inainte, de ordin calitativ, si pentru a se reduce efortul valutar
ce se facea cu importul de autoturisme, s-a considerat necesar sa se
inceapa cu fabricarea unui autoturism in licenta.
*A fost lansata cererea de licenta pentru un autoturism din clasa medie, cu
cilindreea 1000-1300 cmc, pentru o serie de fabricatie de 40-50.000 de
buc/an. Au participat la licitatie, cu oferte, firmele Renault, Peugeot, Fiat,
Alfa Romeo, Austin. De asemenea, au fost facute teste cu autoturismele:
Renault 10, Peugeot 204, Fiat 1100D, Alfa Romeo 1300, Austin Mini Morris.
Din considerente tehnice si economice a fost retinuta oferta firmei Renault
pentru autoturismul Renault 12. Autoturismul se gasea in faza de testare a
prototipului, fabricatia urmind sa inceapa in Franta in a doua jumatate a
anului 1969. Contractul, insa, a fost semnat in septembrie 1966. Regia
Renault dadea dreptul partii romane sa inceapa in avans montajul si
integrarea partiala a unui alt autoturism din aceeasi gama, pina cind
autoturismul Renault 12 era gata de productie. A fost retinut pentru inceput -
montaj si integrarea partiala - autoturismul Renault 16. Motivat de efortul
valutar necesar, s-a revenit asupra optiunii, montajul si integrarea partiala
incepind cu autoturismul Renault 8.
CONSTRUCTIA UZINEI.
Prin H.C.M. nr. 2004 din 16 septembrie 1966 s-a stabilit amplasarea uzinei
de autoturisme la Colibasi, vecina cu uzina Vasile Tudose care era - de mult
- furnizorul principal de piese si subansamble pentru autocamioane si
tractoare. Investitiile pentru noua uzina au fost aprobate pentru o capacitate
de 55.000 buc/an, din care 44.000 autoturisme si 11.000 autoutilitare
derivate, folosindu-se aceeasi mecanica. Realizarea uzinei a fost
incredintata Intreprinderii de Constructii Industriale si Montaj din Brasov,
lucrarile incepind in decembrie 1966. Uzina consta dintr-o hala monobloc
pentru montaj, o hala de presaj, o hala de finisari si anexe sociale si un
pavilion administrativ si laboratoare. Construita intr-un timp record de numai
un an si jumatate, la 1 iulie 1968 s-a trecut la inceperea probelor de
functionare in gol a utilajelor si instalatiilor. Primul autoturism de control,
dupa parcurgerea celor 217 posturi de lucru ale liniilor de montaj a fost gata
in ziua de 3 august 1968, la 20 august 1968 avind loc inaugurarea uzinei si
demararea productiei de serie a autoturismelor Dacia 1100. In paralel cu
aceasta fabricatie continua asimilarea de piese si subansamble pentru Dacia
1300, in baza documentatiei primite de la Regia Renault.
DACIA 1100. Fabricarea autoturismului 1100 ( Renault 8), conform contractului de licenta,
consta, de fapt, in asamblarea caroseriei din subansamble de tabla
ambutisata, venite din Franta, vopsirea caroseriei, montajul general,
incercarile de pista, receptia si livrarea, toate piesele si subansamblele
necesare fiind din import. In timp ce se construia uzina, pe baza
documentatiei tehnice franceze, se asimilau in fabricatie, in viitoarele uzine
colaboratoare, piese si subansamble pentru Dacia 1100, acoperind 20% din
totalul necesar. Compensarea unor parti din cheltuielile valutare facute
pentru cumpararea de piese s-a realizat prin fabricarea si livrarea catre Regia
Renault de cutii de viteza si punti fata-spate pentru utilitarele Estaffette. Fata
de modelele Renault 8, Dacia 1100 nu avea modificari esentiale. Intre faruri
era plasata o tija cromata ce continea emblema Uzinei de Autoturisme
Pitesti: vulturul.. Ulterior, acestea au fost inlocuite de o rigla din plastic ce
avea inscriptia Dacia 1100. In serie mica s-a produs modelul 1100S, special
conceput pentru curse. Acesta avea motorul preparat pentru curse,
turometru, o baterie de 4 faruri, pneuri mai late. Autoturismele Dacia 1100
s-au produs pina la sfirsitul anului 1971, pornind pe drumurile patriei un
numar de 37.546 de autoturisme.
*Date tehnice: 4 usi, 5 locuri, motor spate, 4 cilindri in 4 timpi, racit cu apa,
46 CP, viteza maxima: 133 km/h, consum: 6,8 l/100 km.
DACIA 1300
*In august 1969, a inceput montajul autoturismelor Dacia 1300, automobilul
fiind expus concomitent, in luna octombrie 1969, la EREN din Bucuresti si la
Salonul Auto de la Paris (Renault 12). Fabricarea autoturismului a inceput cu
piese importate din Franta, urmind sa se asigure integrarea lor in productia
autohtona pina la 100%. Autoturismul Renault 12 (Dacia 1300), se voia in
anul 1966, la incheierea contractului, un autoturism cu vocatie internationala.
Trecerea anilor a confirmat aceasta dorinta a constructorilor, autoturismul
fiind fabricat in tari ca: Argentina, Columbia, Mexic, Chile, Spania, Belgia,
Turcia, Afria de Sud, Taiwan, Australia, Noua Zeelanda.
*Modelul era berlina cu patru usi, cinci locuri, caroseria din tabla sudata pe
platforma rigida formata din sasiu si planseu, tractiune fata, motorul
amplasat longitudinal fata, 1289 cmc, 54 CP, 144 km/h, consumul: 9,4 l.
Tipuri
*Inca din anul 1970, autoturismele Dacia 1300 se prezentau sub trei variante
de dotare: 1300-Standard, 1300-Super si 1301. Variantele mai luxoase erau
Super si 1301, fiind dotate cu: scaune confortabile, radio, iluminare la
torpedou si portbagaj, minere de viraj, bricheta, luneta cu dezaburire, centuri
de siguranta, tetiere, mocheta. Modelul 1301 era destinat numai pentru
sectorul de stat. *In anul 1973 a inceput fabricatia modelului 1300 Break. Caroseria avea un
volum al portbagajului de 910 cmc, modificari fata de berlina fiind doar la
suspensia spate si la frine. Din 1974 s-a trecut la amenajarea Break-ului ca
autosanitara. Aceasta asigura transportul unui bolnav pe brancarda si a doi
insotitori (medic, asistent). Autoturismul era dotat cu brancarda rabatabila cu
tren de rulare, scaun pentru insotitor, suport pentru tubul de perfuzie, etajera
pentru medicamente, trusa resuscitare respiratie, girofar, radiotelefon,
sirena.
*UAP, impreuna cu specialisti ai ICSITA au proiectat si introdus in fabricatie
in anul 1975 autocamioneta Dacia 1302. Aceasta era de tip pick-up, cu sau
fara prelata, avind o sarcina de 500 kg si o suprafata a platformei de 2,25 m.
Partea mecanica era identica cu cea a modelului 1300, modificari fiind doar
la suspensia spate. Pina in anul 1982 s-a fabricat un numar relativ redus de
exemplare (1500 buc), cea mai mare productie fiind exportata in Algeria.
*A fost asamblat la noi in tara, pentru sectorul de stat, modelul Renault 20,
sub denumirea Dacia 2000.
*La EREN'79 au fost prezentate modelele Dacia restilizate. Tot aici, a fost
prezentat prototipul Dacia Sport-Brasovia, precum si o varianta Dacia 1310
ce functiona cu metanol. Incepind de aici, modelele Dacia vor purta
indicativul 1310. Acestea erau o restilizare a vechiului 1300, prezentind
urmatoarele modificari: o noua masca fata cu patru faruri rotunde,
semnalizatoarele fata incluse in bara de protectie, bloc iluminare
multifunctional spate, bare parasoc fata-spate, spoiler in fata, plansa de bord
redesenata, volanul si interiorul restilizate. Motorul a fost modificat,
introducindu-se carburatorul 32IRMA, ce permitea o economie de cca. 0,5
l/100 km. Aceste modele erau construite in variantele de echipare: Standard,
MS, MIS, S, TL, TX. In anul 1983 si, apoi, pe parcursul anilor, modelul 1310
a fost restilizat, fiind dotat cu parasocuri cu spoiler integrat, o alta masca la
radiator, cu patru faruri sau cu doua faruri rectangulare ce inglobau si
semnalul de directie, eleron pe capacul portbagajului. De
asemenea, s-a introdus si motoarele de 1397 cmc, 1185 cmc si cutia cu
cinci viteze. Acestea aveau urmatoarele grade de echipare: TLE, TX, TS,
TLX. Modelul de virf avea in dotare: bord tip CN, faruri rectangulare, bare cu
spoiler, roti cu ornament, interior capitonat, difuzoare in usi, vopsea
metalizata, geamuri fumurii, cauciucuri late. Acest model se fabrica si in
prezent, dupa revolutia din 1989 suferind o cura de intinerire, odata cu
folosirea unor subansamble din import. De asemenea, din modelul Break, a
derivat o varianta cu portbagajul deschis.
*Dacia Sport - a fost construita in doua variante, prima derivata din modelul
1310, cu usile normale, a doua, derivata din modelul 1410, avind usile
prelungite, pentru a permite accesul la scaunele din spate. Modelul se baza
pe tipul berlina, avind caroseria remodelata tip coupe cu doua usi, partea din
spate fiind mai scurta cu 200 mm fata de modelul de baza. Ambele variante
aveau elemente aerodinamice: spoiler si deflector pe capota portbagajului.
Motorul avea 4 cilindri, 1397 cmc, 65 CP la 5250 rpm, 150 km/h, consum
7,8/ 100 km/h. Dupa 1989, productia a incetat datorita cererii scazute si
orientarii firmei spre autoutilitare.
*In anul 1983 a intrat fabricatia de serie autocamioneta 1304. Aceasta era de
tipul 4x2, cu tractiune pe rotile din spate. Caroseria era tip pick-up, sudata
pe un cadru rigid. Acest model este construit in diverse variante: pick-up,
platforma, platforma cu obloane, cu doua sau patru usi, cisterna sau
carosata.
*1320 CN1 - in anul 1988 a inceput producerea acestui tip de autoturism,
derivat din berlina 1310. Caroseria avea cinci usi si era construita dupa tipul
coach, in 2 volume. Masina beneficia de un bord si o instalatie de
climatizare complet noua si originala. Modificarile fata de modelul 1310 se
inregistrau la blocurile optice fata (rectangulare, cu semnalizare incorporata),
bare de protectie cu spoiler incorporat, mecanismul de actionare al
portierelor din exterior si interior, tapiteria interioara a portierelor, sistemul de
frinare si suspensie. Motoarele erau preluate de pe modelele 1300 si 1410.
Aceste masini au fost, pentru prima data, in dotarea ITB, fiind folosite ca
taximetre.
*1325-Liberta - Derivata direct din modelul 1320, a fost expusa pentru prima
data la TIB 89. S-a produs in serie relativ mica, deosebirile fata de modelul
1320 constind in partea din spate mai scurta, modul de prindere al
parasocurilor si blocul optic spate redesenat.
DACIA 500. Denumita si Lastun, aceasta nu are comun cu firma din Colibasi decit
numele, modelul fiind diferit conceput de cele ale UAP. In luna martie 1980,
Ministerul Industriei Constructiilor de Masini a primit sarcina de a realiza un
autoturism economic pentru transport urban, cu urmatoarele caracteristici:
capacitatea 2+2 persoane, viteza maxima 70 km/h, consum 2-3 l/100 km. A
fost retinuta solutia de autoturism cu: caroserie tip coach - 2 usi, tractiunea
in fata si motorul asezat transversal. Caroseria era alcatuita din rasini
sintetice, ceea ce ii conferea o rezistenta la coroziune. Dupa incercari si
teste s-a ajuns la motorul cu 2 cilindri raciti cu aer, 499 cmc, 22,5 CP,
consum 3,3 l/100 km, viteza maxima 106 km/h. Organizarea fabricatiei
Lastunului s-a facut la fosta intreprindere Tehnometal din Timisoara, devenita
Intreprinderea de Autoturisme Timisoara. Masina a fost construita in serie
foarte mica, dupa 1989 renuntindu-se la productie din cauza fiabilitatii
scazute a autoturismului.
DACIA NOVA. Nova este prima masina proiectata la Pitesti de specialisti romani. Masina este o berlina in 2,1/2 volume cu hayon, 5
usi, 5 locuri. Geamurile laterale si parbrizul sint curbe, motorul fiind dispus
transversal. Acesta are 1.557 cmc si confera o putere de 72 CP. Impreuna
cu cutia de viteze cu cinci trepte se imprima autoturismului viteza de 160
km/h si o acceleratie 1-100 km/h in 15.9 s. Suspensiile sint ferme si asigura
o tinuta buna de drum. Habitaclul este
incapator, cu toate ca masina este mai scurta decit modelul 1310. La SAB 96 a fost prezentat
si modelul Nova in trei volume, urmand ca in 2000 sa fie prezentat tipul 2.
PROTOTIPURI *Dacia 10 - nu este altceva decit modelul Aro 10. Acesta s-a numit la
inceput si Dacia 10, deoarece imprumuta partea tehnica de la modelul Dacia
1300. In prezent, s-a renuntat la aceasta denumire.
* In serie mica a fost construit modelul 1310 Break modificat, cu tractiune
4x4, si roti de dimensiuni mari, speciale pentru teren accidentat, ce a fost
conceput pentru dotarea armatei.
*La TIB 83 a fost prezentat prototipul 1310 TDE, model echipat cu motor
Diesel de 1.580 cmc, 52 CP, si cutie de viteze cu cinci trepte, realizind un
consum de 5,8 l%.
*La TIB 1989 a fost expus prototipul 500 Lastun cu caroserie alungita. In
aceasta varianta, autoturismul putea sa transporte patru persoane in conditii
de confort sporite, pastrind un spatiu si pentru bagaje. Acest model nu a
intrat in productia de serie, uzina producatoare fiind desfiintata.
*Dacia Jumbo - a fost prezentat un model bazat pe furgoneta 1304, fiind
carosat dupa modelul vehiculelor de vacanta, gen Matra Rancho sau Renault
Express.
*Dacia Star - A fost realizata doar in faza de prototip. Caroseria era in trei
volume, cu forme si geamuri rotunjite, oarecum asemanatoare cu tipul Nova.
Nu s-a produs in serie.
Din 1999, Dacia a fost preluata de catre Renault, producatorul francez avand intentia ca Dacia sa
fie a doua marca Renault, pastrandu-si denumirea si adresandu-se in special zonelor cu putere de cumparare medie.
*Adresa: Automobile Dacia S.A., str. Uzinei, nr.1, 0401 Colibasi, Pitesti,
jud. Arges, Romania.
|
|