CITROEN
*Fiind intr-o vacanta la bunici, intr-un sat din Polonia, Andre Citroen si-a petrecut timpul liber in modestul atelier al unui fierar, care folosea in munca sa o instalatie ce avea un angrenaj cu dintii in forma de V (le double chevron - dublu caprior). A observat ca acest angrenaj functiona fara socuri, silentios si putea suporta fara probleme sarcini mari. La putin timp dupa intoarcerea la Paris, a avut ideea de a construi un mic atelier cu acest tip de angrenaj, destinat unor importante lucrari industriale. Noua intreprindere s-a instalat in cartierul Grenelle. Cu ajutorul unui membru al familiei, bancherul Harbleischer, presedintelui consiliului de administratie al firmei Mors, Andre Citroen intra in lumea automobilelor. La Mors, Citroen a facut echipa cu inginerul Fauchier si cu Georges Marie Haardt. Adaptind motorul belgian Minerva-Knight pe vechiul sasiu 10 CV Mors, ei au reusit sa construiasca un nou automobil tip 14 CV Sport, care a avut succes in anul 1914. Dupa venirea lui Citroen , productia anuala a firmei a crescut de la 125 la 1200 exemplare. Odata cu declansarea primului razboi mondial, Citroen a avut posibilitatea de a-si pune in valoare capacitatea, temperamentul si talentul de a organiza o fabricatie industriala de mare serie (inspirat dupa metodele americanilor Taylor si Ford) a obuzelor - 10 milioane de exemplare. Dupa incetarea ostilitatilor, Citroen s-a trezit in fata unei uzini uriase, care trebuia alimentata cu altceva. Avind stocuri importante de oteluri aliate, de pe urma fabricatiei de munitii, Citroen poseda mijloacele materiale pentru a demara fabricatia de automobile de mare serie. Trebuia gasit un model ce indeplinea urmatoarele calitati: simplu, economic, autonomie mare, cheltuieli de fabricatie reduse.
Citroen a ales proiectul inginerului Salomon (7-10 CV, motor 4 cilindri, 4 locuri), care se preta la fabricatia in serie mare. In primavara lui 1919, la 4 iunie, in fata magazinului Alda de pe Champs-Elysees, a fost expus primul automobil Citroen 10 HP Type A care avea urmatoarele caracteristici: motor cu 4 cilindri in linie, 1327cmc, cutie cu trei trepte si mers inapoi, suspensie cu arcuri semieliptice. Masina avea un numar mare de inovatii fata de stadiu european: prima masina europeana de serie mare, primul automobil economic si complet echipat (roata de rezerva, instalatie electrica, demaror). Totodata, a fost printre primele automobile care a avut volanul amplasat pe stinga si roti pline, din tabla. Automobilul - un torpedo cu patru locuri, 18 CP si viteza maxima de 65 km/h - s-a vindut la un pret foarte mic (7950 FF), prima masina vinduta rulind peste 300.000 km. In primul an, cadenta de fabricatie a crescut de la 30 la 100 de bucati, productia totala atingind 24.093 exemplare.
*Experienta Citroen a impresionat lumea automobilistica europeana, marea majoritate a constructorilor neavind incredere in reusita automobilului de mare serie. Din spirit novator si pentru a-si asigura o clientela permanenta, Citroen a lansat prima retea de Service din Franta, dotata cu instalatii de gresare si spalare. Atent la reclama, Andre Citroen, in aceasta perioada, a avut ideea de a organiza mai multe raiduri in jurul lumii, pentru a demonstra rezistenta si calitatea masinilor sale: 1922 (traversarea Saharei), 1924 (Croaziera Neagra, pe ruta Alger-Tananarive) si 1931-1932 (Croaziera Galbena, pina in China). In aceasta perioada de aur a automobilului, Citroen a avut o contributie de exceptie, deoarece a introdus multe noutati: garantia de un an, dictionarul de reparatii, tariful reparatiilor, reviziile gratuite, vinzarea pe baza de credit, scolile pentru pregatirea vinzatorilor de automobile, un nou parc de taxiuri in Franta, companie de asigurari proprie, o retea de autocare in Franta, 180.000 de panouri de semnalizare rutiera, turismul industrial - invitind publicul la uzina, 200.000 de automobile-macheta pentru copii.
*Dupa ce in 1925, Citroen a construit prima caroserie integrala din otel, au urmat tipurile: B2, in diferite versiuni printre care si Caddy, un elegant torpedo sport, B14, 5 CV care s-a montat si in Germania de catre Opel. In anul 1932, cu ocazia salonului de la Paris, Citroen a lansat tipul 8A, 10A si L5A Rosalie, la care biroul de studii a avut deviza 'totul pentru securitate'. Caroseria monococa, construita integral din otel, era foarte rezistenta. Pentru a demonstra aceasta, Citroen a asezat pe o asemenea caroserie cel mai greu autovehicul Citroen, incarcat cu 22 de persoane, incercarea fiind incununata cu succes. Cu Rosalie, Citroen a doborit 104 de recorduri internationale.
*In 1934, Citroen a lansat modelul 7A Traction Avant, prima masina de serie cu tractiunea pe fata: o masina capabila sa atinga 100 km/h si sa transporte 4 persoane, la un consum de 10 l la 100 km. Motorul avea 1303 cmc, 4 cilindri, cutie cu trei trepte. Citroen a fabricat 759.123 automobile Traction Avant si 18 milioane de autoturisme cu tractiune fata intre 1934-1987.
*Apreciat ca fiind un 'geniu al publicitatii', Andre Citroen a cheltuit sume uriase pentru reclama. Ani de zile a iluminat gratuit Arcul de Triumf si Piata Concorde. Avind succese uriase, ori de cite ori s-a ivit ocazia, a dat receptii si a organizat festivitati cu mare pompa. In 1934, lansarea lui 7A si investitiile necesare pentru uzine au adus firmei Citroen grave dificultati financiare. In aceasta situatie, a intervenit Michelin, cumparind 60% in actiuni, dupa razboiul al doilea mondial lansind masina populara 2CV. Andre Citroen era ruinat, dar onoarea era salvata. Problemele de tot soiul l-au obosit pe Andre, acesta devenind taciturn si morocanos. Un an mai tirziu, la 3 iulie 1935, a incetat din viata, la moartea sa, Louis Renault spunind: 'astazi am pierdut pe cel mai bun dintre dusmanii mei'.
*In 1955 Citroen a semnat un acord de colaborare cu Panhard, in 1964 un acord de cercetare cu NSU, iar in 1966 a preluat majoritatea actiunilor lui Berliet. O noua colaborare a avut loc in 1968 cu Maseratti, construind modelul SM. In 1968, Citroen era controlat financiar de Michelin 51% si Fiat 49%, pentru ca, in 1973, ca urmare a unor neintelegeri, cele doua firme au convenit sa se desparta. Constituita in 1968, Citroen S.A. a regrupat 80 din filiale. Criza energetica a atins firma din plin si au aparut iarasi dificultati financiare. In 1974, Michelin a predat Grupului Peugeot conducerea firmei Citroen, iar Berliet s-a unit cu Renault. Doi ani mai tirziu, Peugeot detinea majoritatea actiunilor lui Citroen, absorbind-o integral. Astfel, a aparut Grupul PSA, format din Automobiles Peugeot, S.A. Automobiles Citroen si Automobiles Talbot. Citroen, la ora actuala, coopereaza cu partenerii din Grup, fiind controlata din toate punctele de vedere de Peugeot, dar isi pastreaza imaginea de marca, gama de modele specifice si continua sa produca prototipuri si studii de avangarda.
2CV. Aceasta masina, 'umbrela pe patru roti', a avut cea mai mare experienta dintre automobile: a fost vedeta de cinema, a traversat deserturi, a participat la curse, a fost urita, a fost iubita, a facut armata. S-a pornit de la ideea urmatoare: studiati cu ajutorul serviciilor voastre un automobil care sa poata transporta doi agricultori in saboti, 50 kg de cartofi sau un butoias, la viteza maxima de 60 km/h, pentru un consum de 3 litri la suta. Echipa a fost condusa de Pierre Boulanger si a prezentat prima macheta in 1936: caroserie din Duralinox, aripi din otel, jenti din magneziu!, suspensia pe bare de torsiune, motor de motocicleta BMW de 500 cmc. La prima proba pe pista, prototipul troznea din toate incheieturile, ceea ce l-a facut pe Andre Lefebre sa ordone: ne intoarcem si demontam tot! In uzina din Levallois, in 1939 erau terminate 250 de prototipuri dintre care citeva special pregatite pentru salonul automobilului. Cum razboiul batea la usa, decizia a fost luata: toate prototipurile distruse sau modificate, cu exceptia unui model bine ascuns. Dupa incheierea ostilitatilor, au trebuit sa mai treaca citiva ani de cercetari si incercari, pentru ca la 7 octombrie 1948, ora 10.00, la cel de al 35-le salon al automobilului, presedintele Boulanger sa ridice husa de pe prototipul 2CV, in fata presedintelui Frantei, Vincent Auriol. Apoi, acest model a fost fabricat in Anglia, Belgia, Spania, Portugalia, fiind construit in mai multe variante: Diane, Ami, Charleston, Mehari(de teren).
DS. In anul 1955, la Salonul Auto de la Paris a fost lansat autoturismul Citroen DS 19, considerat la vremea respectiva ca o aparitie de exceptie. Fonetic, cele doua intiale DS alcatuiesc cuvintul 'zeita' in limba franceza (Deesse). Citroen DS 20 aducea odata cu lansarea sa o serie de solutii tehnice noi: masca rotunda si fara grila de racire, pavilionul confectionat din poliester, suspensie hidropneumatica, volanul cu o singura spita. Toate acestea, au transformat zeita in vedeta numarul 1 a salonului. In seara primei zile se inregistrau deja 12.000 de comenzi. In ziarele de specialitate ale vremii s-a scris, printre altele: Acesta nu este automobilul de miine. Este automobilul de astazi. Celelalte sint de ieri.
Adresa: Automobiles Citroen, 62, bv. Victor Hugo, 92208 Neuilly-Sur-Seine, Cedex, France