|
CITROEN
*Fiind intr-o vacanta la bunici, intr-un sat
din Polonia, Andre Citroen si-a petrecut timpul liber in
modestul atelier al unui fierar, care folosea in munca sa
o instalatie ce avea un angrenaj cu dintii in forma de V
(le double chevron - dublu caprior). A observat ca acest
angrenaj functiona fara socuri, silentios si putea
suporta fara probleme sarcini mari. La putin timp dupa
intoarcerea la Paris, a avut ideea de a construi un mic
atelier cu acest tip de angrenaj, destinat unor
importante lucrari industriale. Noua intreprindere s-a
instalat in cartierul Grenelle. Cu ajutorul unui membru
al familiei, bancherul Harbleischer, presedintelui
consiliului de administratie al firmei Mors, Andre
Citroen intra in lumea automobilelor. La Mors, Citroen a
facut echipa cu inginerul Fauchier si cu Georges Marie
Haardt. Adaptind motorul belgian Minerva-Knight pe
vechiul sasiu 10 CV Mors, ei au reusit sa construiasca un
nou automobil tip 14 CV Sport, care a avut succes in anul
1914. Dupa venirea lui Citroen , productia anuala a
firmei a crescut de la 125 la 1200 exemplare. Odata cu
declansarea primului razboi mondial, Citroen a avut
posibilitatea de a-si pune in valoare capacitatea,
temperamentul si talentul de a organiza o fabricatie
industriala de mare serie (inspirat dupa metodele
americanilor Taylor si Ford) a obuzelor - 10 milioane de
exemplare. Dupa incetarea ostilitatilor, Citroen s-a
trezit in fata unei uzini uriase, care trebuia alimentata
cu altceva. Avind stocuri importante de oteluri aliate,
de pe urma fabricatiei de munitii, Citroen poseda
mijloacele materiale pentru a demara fabricatia de
automobile de mare serie. Trebuia gasit un model ce
indeplinea urmatoarele calitati: simplu, economic,
autonomie mare, cheltuieli de fabricatie reduse.
Citroen a ales proiectul inginerului Salomon (7-10 CV,
motor 4 cilindri, 4 locuri), care se preta la fabricatia
in serie mare. In primavara lui 1919, la 4 iunie, in fata
magazinului Alda de pe Champs-Elysees, a fost expus
primul automobil Citroen 10 HP Type A care avea
urmatoarele caracteristici: motor cu 4 cilindri in linie,
1327cmc, cutie cu trei trepte si mers inapoi, suspensie
cu arcuri semieliptice. Masina avea un numar mare de
inovatii fata de stadiu european: prima masina europeana
de serie mare, primul automobil economic si complet echipat
(roata de rezerva, instalatie electrica, demaror).
Totodata, a fost printre primele automobile care a avut
volanul amplasat pe stinga si roti pline, din tabla.
Automobilul - un torpedo cu patru locuri, 18 CP si viteza
maxima de 65 km/h - s-a vindut la un pret foarte mic
(7950 FF), prima masina vinduta rulind peste 300.000 km.
In primul an, cadenta de fabricatie a crescut de la 30 la
100 de bucati, productia totala atingind 24.093
exemplare.
*Experienta Citroen a impresionat lumea automobilistica
europeana, marea majoritate a constructorilor neavind
incredere in reusita automobilului de mare serie. Din
spirit novator si pentru a-si asigura o clientela
permanenta, Citroen a lansat prima retea de Service din
Franta, dotata cu instalatii de gresare si spalare. Atent
la reclama, Andre Citroen, in aceasta perioada, a avut
ideea de a organiza mai multe raiduri in jurul lumii,
pentru a demonstra rezistenta si calitatea masinilor
sale: 1922 (traversarea Saharei), 1924 (Croaziera Neagra,
pe ruta Alger-Tananarive) si 1931-1932 (Croaziera
Galbena, pina in China). In aceasta perioada de aur a
automobilului, Citroen a avut o contributie de exceptie,
deoarece a introdus multe noutati: garantia de un an,
dictionarul de reparatii, tariful reparatiilor, reviziile
gratuite, vinzarea pe baza de credit, scolile pentru
pregatirea vinzatorilor de automobile, un nou parc de
taxiuri in Franta, companie de asigurari proprie, o retea
de autocare in Franta, 180.000 de panouri de semnalizare
rutiera, turismul industrial - invitind publicul la
uzina, 200.000 de automobile-macheta pentru copii.
*Dupa ce in 1925, Citroen a construit prima caroserie
integrala din otel, au urmat tipurile: B2, in diferite
versiuni printre care si Caddy, un elegant torpedo sport,
B14, 5 CV care s-a montat si in Germania de catre Opel.
In anul 1932, cu ocazia salonului de la Paris, Citroen a
lansat tipul 8A, 10A si L5A Rosalie, la care biroul de
studii a avut deviza 'totul pentru securitate'. Caroseria
monococa, construita integral din otel, era foarte
rezistenta. Pentru a demonstra aceasta, Citroen a asezat
pe o asemenea caroserie cel mai greu autovehicul Citroen,
incarcat cu 22 de persoane, incercarea fiind incununata
cu succes. Cu Rosalie, Citroen a doborit 104 de recorduri
internationale.
*In 1934, Citroen a lansat modelul 7A Traction Avant, prima masina de
serie cu tractiunea pe fata: o masina capabila sa atinga
100 km/h si sa transporte 4 persoane, la un consum de 10
l la 100 km. Motorul avea 1303 cmc, 4 cilindri, cutie cu
trei trepte. Citroen a fabricat 759.123 automobile Traction
Avant si 18
milioane de autoturisme cu tractiune fata intre
1934-1987.
*Apreciat ca fiind un 'geniu al publicitatii', Andre
Citroen a cheltuit sume uriase pentru reclama. Ani de
zile a iluminat gratuit Arcul de Triumf si Piata
Concorde. Avind succese uriase, ori de cite ori s-a ivit
ocazia, a dat receptii si a organizat festivitati cu mare
pompa. In 1934, lansarea lui 7A si investitiile necesare
pentru uzine au adus firmei Citroen grave dificultati
financiare. In aceasta situatie, a intervenit Michelin,
cumparind 60% in actiuni, dupa razboiul al doilea mondial
lansind masina populara 2CV. Andre Citroen era ruinat,
dar onoarea era salvata. Problemele de tot soiul l-au
obosit pe Andre, acesta devenind taciturn si morocanos. Un an
mai tirziu, la 3 iulie 1935, a incetat din viata, la
moartea sa, Louis Renault spunind: 'astazi am pierdut pe
cel mai bun dintre dusmanii mei'.
*In 1955 Citroen a semnat un acord de colaborare cu Panhard,
in 1964 un acord de cercetare cu NSU, iar in 1966 a
preluat majoritatea actiunilor lui Berliet. O noua
colaborare a avut loc in 1968 cu Maseratti, construind
modelul SM.
In 1968, Citroen era controlat financiar de Michelin 51%
si Fiat 49%, pentru ca, in 1973, ca urmare a unor
neintelegeri, cele doua firme au convenit sa se desparta.
Constituita in 1968, Citroen S.A. a regrupat 80 din
filiale. Criza energetica a atins firma din plin si au
aparut iarasi dificultati financiare. In 1974, Michelin a
predat Grupului Peugeot conducerea firmei Citroen, iar
Berliet s-a unit cu Renault. Doi ani mai tirziu, Peugeot
detinea majoritatea actiunilor lui Citroen, absorbind-o
integral. Astfel, a aparut Grupul PSA, format din
Automobiles Peugeot, S.A. Automobiles Citroen si
Automobiles Talbot. Citroen, la ora actuala, coopereaza
cu partenerii din Grup, fiind controlata din toate
punctele de vedere de Peugeot, dar isi pastreaza imaginea
de marca, gama de modele specifice si continua sa produca prototipuri si
studii de avangarda.
2CV. Aceasta
masina, 'umbrela pe patru roti', a avut cea mai mare
experienta dintre automobile: a fost vedeta de cinema, a
traversat deserturi, a participat la curse, a fost urita,
a fost iubita, a facut armata. S-a pornit de la ideea
urmatoare: studiati cu ajutorul serviciilor voastre un
automobil care sa poata transporta doi agricultori in
saboti, 50 kg de cartofi sau un butoias, la viteza
maxima de 60 km/h, pentru un consum de 3 litri la suta.
Echipa a fost condusa de Pierre Boulanger si a prezentat
prima macheta in 1936: caroserie din Duralinox, aripi din
otel, jenti din magneziu!, suspensia pe bare de torsiune,
motor de motocicleta BMW de 500 cmc. La prima proba pe
pista, prototipul troznea din toate incheieturile, ceea
ce l-a facut pe Andre Lefebre sa ordone: ne intoarcem si
demontam tot! In uzina din Levallois, in 1939 erau
terminate 250 de prototipuri dintre care citeva special
pregatite pentru salonul automobilului. Cum razboiul
batea la usa, decizia a fost luata: toate prototipurile
distruse sau modificate, cu exceptia unui model bine
ascuns. Dupa incheierea ostilitatilor, au trebuit sa mai
treaca citiva ani de cercetari si incercari, pentru ca la
7 octombrie 1948, ora 10.00, la cel de al 35-le salon al
automobilului, presedintele Boulanger sa ridice husa de
pe prototipul 2CV, in fata presedintelui Frantei, Vincent
Auriol. Apoi, acest model a fost fabricat in Anglia, Belgia, Spania,
Portugalia, fiind construit in mai multe variante: Diane,
Ami, Charleston, Mehari(de teren).
DS. In anul
1955, la Salonul Auto de la Paris a fost lansat
autoturismul Citroen DS 19, considerat la vremea respectiva ca o
aparitie de exceptie. Fonetic, cele doua intiale DS alcatuiesc cuvintul 'zeita' in
limba franceza (Deesse). Citroen DS 20 aducea odata cu lansarea sa o serie de
solutii tehnice noi: masca rotunda si fara grila de
racire, pavilionul confectionat din poliester, suspensie
hidropneumatica, volanul cu o singura spita. Toate
acestea, au transformat zeita in vedeta numarul 1 a
salonului. In seara primei zile se inregistrau deja
12.000 de comenzi. In ziarele de specialitate ale vremii
s-a scris, printre altele: Acesta nu este automobilul de
miine. Este automobilul de astazi. Celelalte sint de
ieri.
Adresa: Automobiles Citroen, 62, bv. Victor Hugo,
92208 Neuilly-Sur-Seine, Cedex, France
|
|