CHRYSLER

Walter Percy Chrysler, un fost angajat al lui Buick si Willys a cumparat in 1923 firma Maxwell-Chalmers din Detroit, Michigan, si pe bazele ei a intemeiat Corporatia Chrysler. Primul automobil cu numele de Chrysler a aparut in 1924: el era echipat cu frine hidraulice pe toate rotile si putea atinge 70 mph gratie motorului cu 6 cilindri in linie realizat dupa solutii tehnice indraznete pentru vremea aceea. In varianta sedan, masina a obtinut un frumos succes de piata (43.000 exemplare vindute in 1925). Un roadster lansat in anul urmator (4 cilindri, 3 litri) s-a distins prin performante superioare, reusind sa ocupe locurile 3 si 4 in cursa de la Le Mans, in urma a doua marci renumite: Bentley si Stutz. Firma Chrysler a fost inca de la inceput promotoarea unor solutii originale care i-au sporit prestigiul: caroserii profilate aerodinamic, echipamente de lux. Succesele comerciale i-au permis lui Walter Chrysler sa-si subordoneze in 1928 firmele Plymouth, Dodge si De Soto, intemeind astfel un concern rival al gigantilor General Motors si Ford. In 1929, Chrysler Corporation a reusit sa vinda aproape 100.000 de masini. In gama firmei figurau atunci, pe primul loc, modelele Imperial CG (motor de 6,3 litri), frumos carosat de micul constructor Le Baron si Chrysler CD (8 cilindri in linie, 5 litri), carosat de Cord.
*Mentinindu-se pe linia realizarii unor automobile de lux, concernul Chrysler a ramas tot atit de consecvent si in domeniul inovatiilor tehnice. La inceputul anilor '30, firma a lansat in serie solutia motorului legat flexibil la caroserie, rotile cu suspensie independenta, transmisiile partial automate, schimbatorul de viteze plasat pe coloana de directie. Unul dintre cele mai interesante modele ale acelor ani a fost Chrysler Airflow CU, un sedan cu motor de 4,4 litri, 8 cilindri, a carui caroserie facea corp comun cu sasiul. La volanul unei astfel de masini, polisportivul roman Alexandru Papana a stabilit in ziua de 1 mai 1936 primul sau record de viteza pe distanta Bucuresti-Brasov.
*In pragul celui de-al doilea razboi mondial, Chrysler Corporation devenise unul dintre principalii rivali ai lui Ford si General Motors. Dupa razboi, prestigiul firmei s-a consolidat din nou. Au aparut filiale Chrysler in Australia, Argentina si Europa, aceasta din urma lichidata in anii '70 cind concernul a intrat intr-o criza financiara profunda. Iesirea din impas a avut loc dupa anul 1978, cind la cirma firmei a venit un celebru manager care lucrase la Ford unde participase la realizarea modelelor Mustang si GT 40, Lee Iaccoca, de origine italian. Sub conducerea lui Iaccoca, Chrysler face din nou pasi spre Europa, investind o suma importanta in salvarea firmei Maseratti de la faliment si realizind un joint-venture cu societatea austriaca Steyr-Daimler-Puch. Din concernul Chrysler fac parte acum, ca si inainte de razboi, marcile Plymouth si Dodge, De Soto disparind din arena inca din 1960. In 1999 fuzioneaza cu Mercedes, formand astfel un puternic grup auto pe plan mondial.
Adresa: USA Chrysler Motor Corporation, 12000 Chrysler Dr., Highland Park, Detroit, Michigan 48288-1919