|
CHRYSLER
Walter Percy Chrysler, un fost angajat al
lui Buick si Willys a cumparat in 1923 firma
Maxwell-Chalmers din Detroit, Michigan, si pe bazele ei a
intemeiat Corporatia Chrysler. Primul automobil cu numele
de Chrysler a aparut in 1924: el era echipat cu frine
hidraulice pe toate rotile si putea atinge 70 mph gratie
motorului cu 6 cilindri in linie realizat dupa solutii
tehnice indraznete pentru vremea aceea. In varianta
sedan, masina a obtinut un frumos succes de piata (43.000
exemplare vindute in 1925). Un roadster lansat in anul
urmator (4 cilindri, 3 litri) s-a distins prin
performante superioare, reusind sa ocupe locurile 3 si 4
in cursa de la Le Mans, in urma a doua marci renumite:
Bentley si Stutz. Firma Chrysler a fost inca de la
inceput promotoarea unor solutii originale care i-au
sporit prestigiul: caroserii profilate aerodinamic,
echipamente de lux. Succesele comerciale i-au permis lui
Walter Chrysler sa-si subordoneze in 1928 firmele
Plymouth, Dodge si De Soto, intemeind astfel un concern rival al
gigantilor General Motors si Ford. In 1929, Chrysler
Corporation a reusit sa vinda aproape 100.000 de masini.
In gama firmei figurau atunci, pe primul loc, modelele
Imperial CG (motor de 6,3 litri), frumos carosat de micul
constructor Le Baron si Chrysler CD (8 cilindri in linie,
5 litri), carosat de Cord.
*Mentinindu-se pe linia realizarii unor automobile de
lux, concernul Chrysler a ramas tot atit de consecvent si
in domeniul inovatiilor tehnice. La inceputul anilor '30,
firma a lansat in serie solutia motorului legat flexibil
la caroserie, rotile cu suspensie independenta,
transmisiile partial automate, schimbatorul de viteze
plasat pe coloana de directie. Unul dintre cele mai
interesante modele ale acelor ani a fost Chrysler Airflow CU, un sedan cu motor de 4,4
litri, 8 cilindri, a carui caroserie facea corp comun cu
sasiul. La volanul unei astfel de masini, polisportivul
roman Alexandru Papana a stabilit in ziua de 1 mai 1936
primul sau record de viteza pe distanta Bucuresti-Brasov.
*In pragul celui de-al doilea razboi mondial, Chrysler
Corporation devenise unul dintre principalii rivali ai
lui Ford si General Motors. Dupa razboi, prestigiul
firmei s-a consolidat din nou. Au aparut filiale Chrysler
in Australia, Argentina si Europa, aceasta din urma
lichidata in anii '70 cind concernul a intrat intr-o
criza financiara profunda. Iesirea din impas a avut loc
dupa anul 1978, cind la cirma firmei a venit un celebru
manager care lucrase la Ford unde participase la
realizarea modelelor Mustang si GT 40, Lee Iaccoca, de
origine italian. Sub conducerea lui Iaccoca, Chrysler
face din nou pasi spre Europa, investind o suma
importanta in salvarea firmei Maseratti de la faliment si
realizind un joint-venture cu societatea austriaca
Steyr-Daimler-Puch. Din concernul Chrysler fac parte
acum, ca si inainte de razboi, marcile Plymouth si Dodge,
De Soto disparind din arena inca din 1960. In 1999 fuzioneaza cu Mercedes,
formand astfel un puternic grup auto pe plan mondial.
Adresa: USA Chrysler Motor Corporation, 12000
Chrysler Dr., Highland Park, Detroit, Michigan 48288-1919
|
|