PREGATIREA DE CALATORIE A AUTOMOBILULUI


Inainte de a porni la drum cu automobilul, in tara sau in strainatate, trebuie sa tineti seama de urmatoarele:

Pregatirea calatoriei:
stabilirea traseului pe care urmeaza sa-l parcurga; se va solicita Centralei de Alarma a ACR sa-i recomande cea mai buna varianta a rutei dintre punctul de plecare si cel de sosire-oprire, atat pentru tara cat si pentru strainatate;
programarea de opriri pentru refacere, odihna, in locuri special amenajate, cu umbra, in functie de lungimea traseului pe care il parcurge;
se va informa de la Centrala de Alarma a Automobil Clubului Roman, cu program non stop ( tel. 021 / 222 22 22, 0745 382 715, 0722 382 715) cu privire la:
- starea drumurilor, podurilor, pasajelor incluse in traseul pe care îl parcurge;
- starea vremii;
- taxele si tarifele de autostrada, poduri, tunele;
- preturile combustibililor auto.
informatii privind trecerea frontierelor;
cui se poate adresa daca are un necaz în strainatate; (va primi lista cluburilor automobilistice partenere si telefoanele de urgenta-asistenta rutiera, politie, ambulanta);
taxe-vignete de drum pentru Ungaria, Austria, Cehia, Slovacia, Elvetia, Italia, etc.;
rezervari de cazare pentru tara sau strainatate;
informatii privind particularitatile codului rutier din tarile in care circula;
achizitionarea, de la agentiile ACR, a unei harti a Romaniei si ale tarilor pe care le viziteaza sau tranziteaza;
achizitionarea, de la agentiile ACR, a documentelor necesare pentru calatoria in strainatate cu automobilul:
Permisul International de Conducere;
Cartea Verde - asigurarea fata de terti in strainatate;
Asigurarea Medicala;
Scrisoarea de Credit;
plecarea in calatorie sa se faca dimineata devreme sau spre seara, cu opriri pe perioada caniculara, intre orele 11.00 - 17.00.

Pregatirea automobilului:
automobilul va fi insotit de: Certificatul de Inmatriculare, Cartea de Identitate a Autovehiculului; daca autovehiculul nu este al celui care il conduce va trebui sa aiba o declaratie notariala de la proprietar ca i-a incredintat autovehiculul pentru calatorie in strainatate sau acte legale ale firmelor-persoane juridice, enumerand tarile respective;
verificarea starii tehnice generale a automobilului intr-un atelier al ACR din judet, pe baza cuponului respectiv din Carnetul de Asistenta;
automobilul trebuie sa corespunda din punct de vedere tehnic circulatiei pe drumurile publice, avand Inspectia Tehnica Periodica (ITP) valabila;
lichidul de racire al motorului (pe vreme caniculara acesta trebuie sa fie ANTIGEL, bineinteles in procentul recomandat);
motorul sa fie bine reglat pentru ca altfel se poate produce autoaprinderea, care va conduce la scaderea randamentului si cresterea inutila a consumului de combustibil;
se va verifica cureaua de ventilator; de cat timp a fost schimbata pentru a nu se produce ruperea in timpul calatoriei;
se vor curata sau inlocui filtrele de aer si de combustibil;
sistemul de ventilatie sa fie in stare de functionare (se recomanda aer conditionat);
se va verifica presiunea in anvelope si starea acestora (presiunea sa fie cea optima, recomandata de constructor);
se va verifica sistemul de semnalizare si de lumini si se vor regla farurile pentru mersul pe timp de noapte;
se va verifica si regla sistemul de franare;
functionarea defectuoasa a electroventilatorului duce la supraincalzirea lichidului de racire;
amplasarea si asigurarea bagajelor din automobil, pentru a evita eventuale accidente sau dezechilibrari ale automobilului in timpul deplasarii;

! Nu sunt interzise calatoriile in strainatate cu autovehicule care corespund din punct de vedere tehnic circulatiei pe drumurile publice si au ITP valabila, dar nu sunt conform cu normele EURO 3, cum ar fi: DACIA, OLTCIT, TRABANT, WARTBURG, ETC.


Alte pregatiri:
conducatorii auto care au probleme cu inima sau sunt diabetici nu trebuie sa circule pe vreme caniculara;
sa aiba un recipient cu apa in automobil;
sa aiba pentru consum minim de 2,5 - 4 litri apa minerala gazoasa sau plata, sucuri;
sa poarte ochelari de soare;

Conducere:
nu va asezati la volan daca ati consumat cel mult un gram de alcool;
soferul trebuie sa stie ca starea sa psihica la plecarea in calatorie trebuie sa fie pozitiva, optimista, increzatoare;
starea de spirit pozitiva trebuie sa fie intretinuta si promovata si de ceilalti pasageri din autovehicul, fara a distrage atentia celui de la volan;
nu veti conduce automobilul sub influenta medicamentelor, in special a tranchilizantelor sau sedativelor; medicamentele pentru inima sau plamani produc diminuarea reflexelor;
este periculoasa conducerea autovehiculului pe nemancate (posibile hipoglicemii) sau imediat dupa o masa copioasa (efect de somnolenta);
se va evita conducerea autovehiculului de catre cei care au suferit un infarct miocardic, pentru o perioada de minimum 6 luni, de catre soferii cu experienta si un an pentru amatori;
se va evita conducerea autovehiculului de catre cei care au suferit o criza de angina pectorala;
se va suspenda conducerea autovehiculului in cazul constatarii epilepsiei si a starilor sale echivalente;
starea de aerisire a interiorului autovehiculului, aerul excesiv de cald provoaca somnolenta, oboseala fizica si nervoasa;
alti factori care pot provoca accidente: lipsa comoditatii pe scaun, imbracaminte neadecvata, fumatul in timpul conducerii autovehiculului;
pornirea motorului cald se face fara folosirea socului si a pedalei de acceleratie;
se va rula cu viteza legala normala, altfel apare incalzirea anvelopelor si pericolul de explozie al acestora;
suprasolicitarea franei de serviciu duce la incalzirea lichidului de frana si pierderea eficacitatii franei;
se va circula cu luminile de intalnire (faza scurta) aprinse, dupa orele 20.00 sau dimineata devreme;
nu se va opri la semnalul unor conducatori auto aflati in zone nepopulate si necirculate;
nu se va folosi telefonul mobil in timpul conducerii automobilului (se va opri in prima parcare pentru convorbirea telefonica);

Daca aveti probleme in timpul calatoriei cu automobilul, nu ezitati sa apelati Centrala de Alarma a AUTOMOBIL CLUBUL ROMAN, cu toata increderea ca veti fi ajutat in cel mai scurt timp.



RECOMANDARI PENTRU SECURITATEA PASAGERILOR

Folositi centura de siguranta indiferent de drum si de circumstante;
Asigurati-va ca totipasagerii poarta centura de siguranta;
Centura dubla, ventrala si diagonala este mai eficace decat cea simpla ventrala;

Centura trebuie sa fie bine asezata, cu linia ventrala cat mai jos posibil, pe solduri si nu pe abdomen, iar cea diagonala trecuta peste piept si traversand umerii;

Centura nu trebuie stransa exagerat;

Evitati purtarea unor haine care micsoreaza eficacitatea centurii;

Centura nu trebuie lasata larga peste corp, trebuie mulata pe corp;

Plasati bagajele in mod eficient pe locurile din spate; in caz de accidente, spatele scaunului se comporta ca o bariera si stopeaza miscarea bagajelor;

Asigurati-va ca toate obiectele sunt fixate in portbagaj;

Acoperiti cu o cuvertura bagajele plasate in portbagaj si fixati cat mai stabil obiectele de dimensiuni mari;

Un bagaj de 2 kg lasat liber, la viteza de 50 km/h, va izbi cu o forta ce depaseste 40 kg;

Un bagaj de 45 grame, la 50 km/h, provoaca un soc echivalent cu o lovitura de pumn;

Nu franati violent pe drumurile cu piatra cubica;

Nu treceti de 80 km/h in cazul in care copacii sunt foarte desi pe marginea drumului;

Nu accelerati pe drum umed sau cand sunt frunze cazute pe carosabil, veti derapa;

In situatii critice, care impun intreaga concentrare a soferului, telefonul trebuie sa fie deconectat: circulatie densa (ca in aglomerarile urbane), viteza mare, polei, ceata vizibilitate redusa;

Daca primiti un apel in astfel de situatii, lasati-l sa sune. Este bine sa programezi aparatul pentru ca acesta sa preia mesajele. Apoi, opriti-va si ascultati mesajele in deplina siguranta.

Ce faceti cand acceptati un apel, in cazul stationarii pe sosea, si situatia devine critica?
Foarte simplu: puneti capat convorbirii, anuntandu-va interlocutorul, gasiti un loc de stationare-parcare si sunati-l. Chiar daca vorbiti cu seful dvs., nimeni nu va poate pune la indoiala responsabilitatea pe care o aveti ca automobilist.

Nu va lasati antrenati in discutii care va deconcentreaza.
Puteti da un telefon in timp ce conduceti?
DA! Numai daca autovehiculul este dotat cu aparat telefonic cu maini libere si in conditiile urmatoare: viteza rezonabila, o circulatie redusa, o buna vizibilitate si conditii climatice favorabile, cu conditia ca de fiecare data discutia sa fie scurta. In cel mai bun cazse va opri automobilulul intr-o parcare si apoi se va folosi telefonul mobil.

Cum sa fieprotejat cel pe care il suni si se afla la volanul automobiluluiin mers:

Prima intrebare pe care o adresezi este : ?Sunteti in automobil?? Propuneti apoi sa va sune cand este posibil sau sunati-l peste zece minute timp in care el va gasi un loc de parcare.
Apelantul care stie ca cel pe care il suna este in automobil va face ss-i parvina un mesaj la mesageria vocala. Cu prima ocazie, soferul va observa mesajul si va suna, daca este posibil.

Parintii sunt sfatuiti, pentru securitatea copiilor lor, sa respecte urmatoarele reguli:
Sa cumpere scaune pentru copii agreate de organismele de securitate (ACR va poate furniza astfel de informatii)
Sa tina seama de talia si greutatea copilului atunci cand achizitioneaza un scaun pentru copil;

Sa cumpere scaunul in prezenta copilului, dupa ce a verificat daca este adaptat ergonomic morfologiei sale;

Campania",10 secunde care va pot salva viata" lansata de FIA si AIT pentru ca fiecare ocupant al automobilului sa poarte centura de siguranta, a scos in evidenta cateva principii, care daca sunt urmate, permit salvarea multor vieti omenesti:
Intotdeauna sa se asigure ca, copilul este bine asezat intr-un scaun adaptat;
Sa se asigure ca bagajele sunt aranjate si sunt bine fixate in portbagaj;

Reglarea fiecarui scaun, in scopul pozitionarii corecte a partii superioare a corpului, pentru a evita traumatismele cervicale, in caz de accident;

Sa se asigure, inainte de pornire, ca atat ocupantii locurilor din fata cat si a celor din spate, si-au pus centurile de siguranta.

 

! NU UITATI: 10 secunde de reflectie inainte de a porni la drum ne aduc in conditii optime de securitate.