Inainte de a porni la
drum cu automobilul, in tara sau in strainatate, trebuie sa tineti
seama de urmatoarele:
Pregatirea
calatoriei:
•
stabilirea traseului
pe care urmeaza sa-l parcurga; se va solicita Centralei de Alarma
a ACR sa-i recomande cea mai buna varianta a rutei dintre punctul
de plecare si cel de sosire-oprire, atat pentru tara cat si pentru
strainatate;
•
programarea de
opriri pentru refacere, odihna, in locuri special amenajate, cu
umbra, in functie de lungimea traseului pe care il parcurge;
•
se va informa
de la Centrala de Alarma a Automobil Clubului Roman, cu program
non stop ( tel. 021 / 222 22 22, 0745 382 715, 0722 382 715) cu
privire la:
- starea drumurilor, podurilor, pasajelor incluse in traseul pe
care îl parcurge;
- starea vremii;
- taxele si tarifele de autostrada, poduri, tunele;
- preturile combustibililor auto.
•
informatii privind
trecerea frontierelor;
•
cui se poate
adresa daca are un necaz în strainatate; (va primi lista cluburilor
automobilistice partenere si telefoanele de urgenta-asistenta rutiera,
politie, ambulanta);
•
taxe-vignete
de drum pentru Ungaria, Austria, Cehia, Slovacia, Elvetia, Italia,
etc.;
•
rezervari de
cazare pentru tara sau strainatate;
•
informatii privind
particularitatile codului rutier din tarile in care circula;
•
achizitionarea,
de la agentiile ACR, a unei harti a Romaniei si ale tarilor pe care
le viziteaza sau tranziteaza;
•
achizitionarea,
de la agentiile ACR, a documentelor necesare pentru calatoria in
strainatate cu automobilul:
•
Permisul International
de Conducere;
•
Cartea Verde
- asigurarea fata de terti in strainatate;
•
Asigurarea Medicala;
•
Scrisoarea de
Credit;
•
plecarea in calatorie
sa se faca dimineata devreme sau spre seara, cu opriri pe perioada
caniculara, intre orele 11.00 - 17.00.
Pregatirea
automobilului:
•
automobilul va
fi insotit de: Certificatul de Inmatriculare, Cartea de Identitate
a Autovehiculului; daca autovehiculul nu este al celui care il conduce
va trebui sa aiba o declaratie notariala de la proprietar ca i-a
incredintat autovehiculul pentru calatorie in strainatate sau acte
legale ale firmelor-persoane juridice, enumerand tarile respective;
verificarea starii tehnice generale a automobilului intr-un atelier
al ACR din judet, pe baza cuponului respectiv din Carnetul de Asistenta;
•
automobilul trebuie
sa corespunda din punct de vedere tehnic circulatiei pe drumurile
publice, avand Inspectia Tehnica Periodica (ITP) valabila;
•
lichidul de racire
al motorului (pe vreme caniculara acesta trebuie sa fie ANTIGEL,
bineinteles in procentul recomandat);
•
motorul sa fie
bine reglat pentru ca altfel se poate produce autoaprinderea, care
va conduce la scaderea randamentului si cresterea inutila a consumului
de combustibil;
•
se va verifica
cureaua de ventilator; de cat timp a fost schimbata pentru a nu
se produce ruperea in timpul calatoriei;
•
se vor curata
sau inlocui filtrele de aer si de combustibil;
•
sistemul de ventilatie
sa fie in stare de functionare (se recomanda aer conditionat);
•
se va verifica
presiunea in anvelope si starea acestora (presiunea sa fie cea optima,
recomandata de constructor);
•
se va verifica
sistemul de semnalizare si de lumini si se vor regla farurile pentru
mersul pe timp de noapte;
•
se va verifica
si regla sistemul de franare;
•
functionarea
defectuoasa a electroventilatorului duce la supraincalzirea lichidului
de racire;
•
amplasarea si
asigurarea bagajelor din automobil, pentru a evita eventuale accidente
sau dezechilibrari ale automobilului in timpul deplasarii;
!
Nu sunt interzise calatoriile in strainatate cu autovehicule care
corespund din punct de vedere tehnic circulatiei pe drumurile publice
si au ITP valabila, dar nu sunt conform cu normele EURO 3, cum ar
fi: DACIA, OLTCIT, TRABANT, WARTBURG, ETC.
Alte
pregatiri:
•
conducatorii
auto care au probleme cu inima sau sunt diabetici nu trebuie sa
circule pe vreme caniculara;
•
sa aiba un recipient
cu apa in automobil;
•
sa aiba pentru
consum minim de 2,5 - 4 litri apa minerala gazoasa sau plata, sucuri;
sa poarte ochelari de soare;
Conducere:
•
nu va asezati
la volan daca ati consumat cel mult un gram de alcool;
•
soferul trebuie
sa stie ca starea sa psihica la plecarea in calatorie trebuie sa
fie pozitiva, optimista, increzatoare;
•
starea de spirit
pozitiva trebuie sa fie intretinuta si promovata si de ceilalti
pasageri din autovehicul, fara a distrage atentia celui de la volan;
•
nu veti conduce
automobilul sub influenta medicamentelor, in special a tranchilizantelor
sau sedativelor; medicamentele pentru inima sau plamani produc diminuarea
reflexelor;
•
este periculoasa
conducerea autovehiculului pe nemancate (posibile hipoglicemii)
sau imediat dupa o masa copioasa (efect de somnolenta);
•
se va evita conducerea
autovehiculului de catre cei care au suferit un infarct miocardic,
pentru o perioada de minimum 6 luni, de catre soferii cu experienta
si un an pentru amatori;
•
se va evita conducerea
autovehiculului de catre cei care au suferit o criza de angina pectorala;
•
se va suspenda
conducerea autovehiculului in cazul constatarii epilepsiei si a
starilor sale echivalente;
•
starea de aerisire
a interiorului autovehiculului, aerul excesiv de cald provoaca somnolenta,
oboseala fizica si nervoasa;
•
alti factori
care pot provoca accidente: lipsa comoditatii pe scaun, imbracaminte
neadecvata, fumatul in timpul conducerii autovehiculului;
•
pornirea motorului
cald se face fara folosirea socului si a pedalei de acceleratie;
•
se va rula cu
viteza legala normala, altfel apare incalzirea anvelopelor si pericolul
de explozie al acestora;
•
suprasolicitarea
franei de serviciu duce la incalzirea lichidului de frana si pierderea
eficacitatii franei;
•
se va circula
cu luminile de intalnire (faza scurta) aprinse, dupa orele 20.00
sau dimineata devreme;
• nu se
va opri la semnalul unor conducatori auto aflati in zone nepopulate
si necirculate;
nu se va folosi telefonul mobil in timpul conducerii automobilului
(se va opri in prima parcare pentru convorbirea telefonica);
Daca
aveti probleme in timpul calatoriei cu automobilul, nu ezitati sa
apelati Centrala de Alarma a AUTOMOBIL CLUBUL ROMAN, cu toata increderea
ca veti fi ajutat in cel mai scurt timp.
RECOMANDARI PENTRU SECURITATEA PASAGERILOR
Folositi centura de siguranta indiferent de drum si de circumstante;
Asigurati-va ca totipasagerii poarta centura de siguranta;
Centura dubla, ventrala si diagonala este mai eficace decat cea simpla
ventrala;
Centura trebuie sa fie bine asezata, cu linia
ventrala cat mai jos posibil, pe solduri si nu pe abdomen, iar cea
diagonala trecuta peste piept si traversand umerii;
Centura nu trebuie stransa exagerat;
Evitati purtarea unor haine care micsoreaza eficacitatea
centurii;
Centura nu trebuie lasata larga peste corp, trebuie
mulata pe corp;
Plasati bagajele in mod eficient pe locurile din
spate; in caz de accidente, spatele scaunului se comporta ca o bariera
si stopeaza miscarea bagajelor;
Asigurati-va ca toate obiectele sunt fixate in
portbagaj;
Acoperiti cu o cuvertura bagajele plasate in portbagaj
si fixati cat mai stabil obiectele de dimensiuni mari;
Un bagaj de 2 kg lasat liber, la viteza de 50
km/h, va izbi cu o forta ce depaseste 40 kg;
Un bagaj de 45 grame, la 50 km/h, provoaca un
soc echivalent cu o lovitura de pumn;
Nu franati violent pe drumurile cu piatra cubica;
Nu treceti de 80 km/h in cazul in care copacii
sunt foarte desi pe marginea drumului;
Nu accelerati pe drum umed sau cand sunt frunze
cazute pe carosabil, veti derapa;
In situatii critice, care impun intreaga concentrare
a soferului, telefonul trebuie sa fie deconectat: circulatie densa
(ca in aglomerarile urbane), viteza mare, polei, ceata vizibilitate
redusa;
Daca primiti un apel in astfel de situatii, lasati-l
sa sune. Este bine sa programezi aparatul pentru ca acesta sa preia
mesajele. Apoi, opriti-va si ascultati mesajele in deplina siguranta.
Ce faceti cand acceptati un apel, in cazul stationarii
pe sosea, si situatia devine critica?
Foarte simplu: puneti capat convorbirii, anuntandu-va interlocutorul,
gasiti un loc de stationare-parcare si sunati-l. Chiar daca vorbiti
cu seful dvs., nimeni nu va poate pune la indoiala responsabilitatea
pe care o aveti ca automobilist.
Nu va lasati antrenati in discutii care va deconcentreaza.
Puteti da un telefon in timp ce conduceti?
DA! Numai daca autovehiculul este dotat cu aparat telefonic cu maini
libere si in conditiile urmatoare: viteza rezonabila, o circulatie
redusa, o buna vizibilitate si conditii climatice favorabile, cu
conditia ca de fiecare data discutia sa fie scurta. In cel mai bun
cazse va opri automobilulul intr-o parcare si apoi se va folosi
telefonul mobil.
Cum sa fieprotejat cel pe care il suni si se afla
la volanul automobiluluiin mers:
Prima intrebare pe care o adresezi este : ?Sunteti
in automobil?? Propuneti apoi sa va sune cand este posibil sau sunati-l
peste zece minute timp in care el va gasi un loc de parcare.
Apelantul care stie ca cel pe care il suna este in automobil va
face ss-i parvina un mesaj la mesageria vocala. Cu prima ocazie,
soferul va observa mesajul si va suna, daca este posibil.
Parintii sunt sfatuiti, pentru securitatea copiilor
lor, sa respecte urmatoarele reguli:
Sa cumpere scaune pentru copii agreate de organismele de securitate
(ACR va poate furniza astfel de informatii)
Sa tina seama de talia si greutatea copilului atunci cand achizitioneaza
un scaun pentru copil;
Sa cumpere scaunul in prezenta copilului, dupa
ce a verificat daca este adaptat ergonomic morfologiei sale;
Campania",10 secunde care va pot salva viata"
lansata de FIA si AIT pentru ca fiecare ocupant al automobilului
sa poarte centura de siguranta, a scos in evidenta cateva principii,
care daca sunt urmate, permit salvarea multor vieti omenesti:
Intotdeauna sa se asigure ca, copilul este bine asezat intr-un scaun
adaptat;
Sa se asigure ca bagajele sunt aranjate si sunt bine fixate in portbagaj;
Reglarea fiecarui scaun, in scopul pozitionarii
corecte a partii superioare a corpului, pentru a evita traumatismele
cervicale, in caz de accident;
Sa se asigure, inainte de pornire, ca atat ocupantii
locurilor din fata cat si a celor din spate, si-au pus centurile
de siguranta.
! NU UITATI: 10
secunde de reflectie inainte de a porni la drum ne aduc in conditii
optime de securitate.