|
BUICK
Primul autoturism David Buick a fost
construit dupa designul american conventional, fiind
echipat cu un motor dublu montat la mijloc, sub podea, o
transmisie planetara cu doua viteze si actionare finala
cu lant. Dar, neobisnuit pentru acele vremuri, erau
supapele in cap, in totalitate actionate mecanic, o
caracteristica pentru toate masinile Buick, cu exceptia
seriei din anii 1906-1909, care avea supape laterale.
Modelele respective aveau capacitatea cilindrica de 2,6
litri, iar, ca o curiozitate, pretul de vinzare era de
1250 dolari. Gama respectiva a fost completata cu motorul
patrat de 4,2 litri montat in fata, care a fost
comercializat in Anglia.
*Odata cu formarea General Motors-ului de catre W.C.
Durant, in 1908, Buick a fost unul dintre membrii
fondatori ai acestui grup. Un an mai tirziu, Bob Burman,
conducind un Buick, a obtinut victoria la prima cursa
automobilistica desfasurata la Indianapolis. Poate si
datorita acestei victorii, vinzarea a depasit, in 1910,
cifra de 30.000 de bucati, un record in acea vreme.
*In urmatorii ani, autoturisme Buick cu caroserie
englezeasca au fost vindute in Marea Britanie, toate
purtind marca British Bedfords, ca apoi aceasta sa se
modifice in Bedfords-Buick. In 1912 transmisia planetara
a fost abandonata si a inceput fabricarea masinilor cu
patru cilindri, avind capacitati de 2,7 l; 3,3 l; 5,2 l,
cu actionare pe partea dreapta si cu maneta de frina si
maneta cutiei de viteze montate pe portiera. Aprinderea
electrica cu delcou si pornirea electrica au fost
introduse la toata seria modelelor fabricate in 1914, an
in care Buick a scos pe piata primele 6 modele denumite
B-55. In anul 1916 vinzarea masinilor a ajuns la cifra de
126.000, iar dupa primul razboi mondial, Buick detinea a
patra pozitie (dupa Ford, Dodge si Chevrolet, care erau
mai ieftine) la vinzarea in SUA, gratie modelelor de 2,8
si 3,9 litri.
*Anul 1924 a fost anul modificarilor esentiale: au fost
introduse frine si la rotile din fata, ca echipament de
serie, iar chiulasa a devenit detasabila. Un an mai
tirziu, masina cu 6 cilindri a devenit modelul de baza,
ea fiind complet restilizata in 1929, cind s-au adaugat
amortizoarele hidraulice, iar capacitatile cilindrice ale
celor doua modele de baza au crescut la 3,8 si 5,8 litri.
Cutia de viteze sincronizata a fost introdusa la inceput
numai pe modelele mai scumpe, pentru ca in 1923 aceasta
sa echipeze intreaga gama. Evolutia lui Buick pina la cel de-al doilea razboi
mondial a urmat politica lui General Motors. In anul 1953
compania a fabricat modelul V6 cu capacitatea de 5,7
litri si puterea maxima de 188 CP, care a stat la baza
autoturismelor fabricate dupa anul 1954.
*Datorita scaderii vinzarilor, a fost aruncat pe piata
modelul V8 de 3,1 litri, inlocuit un an mai tirziu cu un
V6 cu blocul motor turnat din fonta, care a fost folosit
si pe masinile Oldsmobile. Cererea pentru masini cu alura
sportiva a condus la aparitia in 1963 a lui Riviera Sport
care, in 1966 avea capacitatea cilindrica de 7 litri si
340 CP.
*In 1972, toate masinile Buick erau dotate cu
frine anterioare pe disc, iar puterea motorului a fost
diminuata de la 370 CP la 250 CP. Modelul Riviera a fost
restilizat in genul lui Chevrolet Corvette. In 1973 se
fabricau numai motoare V8 de 5735 si 7456 cmc, iar
modelul Skylark a stat la baza noului model numit
Century. In 1988 Buick a lansat modelul sport Reatta, echipat cu
un motor V6 transversal de 3,8 litri, care dezvolta o
putere de 172 CP si o viteza de 200 km/h.
Adresa: Buick Motor Division, Fint, Michigan 48550
USA
|
|