|
BUGATTI
Italianul Ettore Bugatti (1881-1947) a
fost, ca si compatriotul sau Enzo Ferrari, unul dintre
cei mai straluciti constructori de automobile de curse si
de lux. Nascut in familia unui arhitect si pictor, Ettore
ar fi trebuit sa urmeze cariera artistica a tatalui. Dar
la virsta de 17 ani, tinarul Bugatti se angajeaza ca
ucenic la Prinetti si Stucchi, o mica firma din Milano,
cu existenta efemera, care construia tricicluri animate
de motoare cu un singur cilindru, destinate primelor
intreceri motorizate de la sfirsitul secolului trecut.
Dupa o jumatate de an de la angajarea sa, Ettore concepe
primul sau automobil de curse, tot un triciclu, dar
echipat cu doua motoare. Cu acest automobil, Bugatti
obtine prima sa victorie sportiva in cursa Verona-Mantua.
Gustul pentru competitii se amplifica, succesele nu
intirzie sa se arate si, in 1901, Ettore pune bazele unei
firme proprii, ajutat de un asociat, Count Galinelli.
Firma Bugatti-Galinelli, cu sediul la Ferrara, in care
s-au construit citeva masini echipate cu motoare de
performanta (4 cilindri, 3054 cmc) s-a desfiintat dupa
numai trei ani de existenta. Una din acele masini a fost
prezentata la Expozitia Internationala de Automobile din
Milano, unde a obtinut premiul 1. In acea constructie
mecanica proiectata de Bugatti (care abia implinise 19
ani) erau inglobate citeva noutati tehnice de interes la
acea vreme: supape in cap, aprindere prin bobina si
bujii.
*Dupa o trecere pe la fabrica baronului de Dietrich din
Niederbron (nu departe de Strasbourg), unde detine
functia de constructor-sef, dupa un stagiu la firma
Deutz, unde se distinge prin extraordinarul sau talent,
dupa ce construieste o noua masina de curse (300 kg
greutate, motor de 1100 cmc cu axa cu came in cap 100
km/h), Ettore infiinteaza in 1909 "Automobiles E.
Bugatti", firma de celebritate mondiala, disparuta
in 1956, la 9 ani dupa moartea genialului ei creator.
Sediul firmei si al uzinei Bugatti s-a aflat la Molsheim,
in Alsacia, pe locul unei foste fabrici de vopsele. Faima
uzinei din Molsheim s-a cladit pe masinile de exceptie
construite acolo, dar si pe originalitatea organizarii
activitatii. In anii sai de glorie, firma folosea in jur
de 700 de salariati, care lucrau in ateliere-farmacii,
realizind automobile de turism, de curse, exemplare de
mare rafinament tehnic. La Molsheim s-au construit, de
asemenea, ambarcatii sportive, motoare de avion,
automotoare. Printre cele mai reusite masini care au
vazut lumina zilei la Molsheim se numara tipul 35, construit in perioada 1924-1930.
Aceasta masina a
fost construita in mai multe variante, cu motoare de 1500
cmc, 2000 cmc, si 2300 cmc, 8 cilindri in linie ce aveau
axa cu came in cap care actiona cite trei supape pe
cilindru. Adversar, la inceput, al compresorului, Bugatti
l-a utilizat dupa aceea pe unele dintre motoarele sale. In
materie de limuzine, cel mai reusit model Bugatti a fost
Royale, masina destinata regilor, echipata cu un motor de
8 cilindri, 12.800 cmc, 300 CP. In perioada 1927-1933
s-au construit sapte exemplare ale acestui model, din
care sase mai exista si astazi in unele muzee sau
colectionari particulari, fiind cotate la sume
astronomice.
*Bugatti considera ca proiectarea masinii ramine prima
si, totodata, cea mai importanta etapa a fabricarii unui
nou model de automobil. Isi facea singur schitele, avind
o imaginatie si intuitie mecanica iesita din comun. Avea
pasiunea sa verifice piesa cu piesa, pentru a le aprecia
calitativ. Nu permitea sa se atinga piesele metalice
lustruite decit cu manusi. Primele masini create la
Molsheim au fost tipurile 13-15 si 17 dotate cu motoare
cu 4 cilindri de 1327 cmc. La Salonul de Automobile de la
Paris din 1910, Bugatti a avut mare succes comercial,
montind si un mare numar de automobile sport si lux, cu
pret de cost ridicat. Tot in aceasta perioada, Bugatti a
vindut o licenta de automobil firmei Peugeot (Babycar) cu
motor de 850 cmc si a construit, in acelasi timp, citeva
automobile de curse, dotate cu motoare de 4 cilindri si 5
litri, indreptindu-si atentia spre modificarea
transmisiilor pentru automobilele de curse. Primul
automobil din aceasta serie, l-a vindut aviatorului
Roland Garros. Aceasta masina a purtat numele calului
unui celebru bandit, Black Bess, iar mai tirziu Roland
Garros, in amintirea aviatorului francez disparut. In
1918, Bugatti a brevetat frina hidraulica, pe care a
prezentat-o in 1920 la Salonul de la Paris, brevetul
fiind folosit mai tirziu de cunoscuta firma Lookheed.
Reputatia lui Bugatti a crescut si mai mult dupa
cistigarea curselor de la Le Mans (1920) si Brescia
(1921), asigurindu-si astfel o productie de automobile
constanta, cererea fiind mult peste posibilitatile sale.
Anul 1926 l-a adus pe Bugatti in topul mondial al
constructorilor de automobile, fiind declarat campion
mondial, in urma nenumaratelor victorii acumulate in
curse celebre: Targa Florio, Monza, Reims, Roma. Pina in
1929, Bugatti a mai scos un singur model, 43 Grand Prix
Sport, cel mai rapid automobil din lume. La o intrecere
automobilistica, disputata in anul 1927 la Miramose,
Bugatti l-a intilnit pe Jean Calcianu, alergator roman ce
avea sa lucreze pentru Bugatti, aducind o serie de
noutati si imbunatatiri la modelele Bugatti.
Din 1930, la conducerea uzinei a venit Jean
Bugatti, fiul lui Ettore, care a adus idei noi, moderne,
realizind tipul 57, care a cistigat cursa de la Le Mans
de doua ori. La 10 august 1939 decedeaza Jean Bugatti,
intr-un accident nocturn, in timp ce incerca o masina 57
G. In timpul celui de-al dolea razboi mondial, uzina a
fost distrusa complet, Ettore facind eforturi deosebite
pentru a o reface. Participind cu 5 masini la Marele
Premiu al Eliberarii, in 1946, cistiga ultima cursa din
viata, decedind la 21 august 1947.
La
Royale. In
dupa-amiaza unei zile a lunii august 1928, Bugatti a
acceptat sa se intilneasca cu un om de afaceri, Pierre
Dupont, in separeul cafenelei Central din Molsheim. N-a
apucat bine sa intre in separeul stabilit, ca Dupont se
ridica si i se adreseaza:
- Stimate, domnule Bugatti, imi pare bine ca ati
acceptat aceasta intilnire, dar va rog sa-mi dati voie sa
o prezint pe Lady Marry! (nepoata lui Henry Royce)
- Ettore Bugatti, se prezenta acesta, tulburat si cu un
nod in git, la auzul numelui firmei care il obseda. Daca
nu sint prea indiscret, Lady Marry, ce v-a determinat sa
veniti in acest oras?
- Domnule Bugatti, am avut de rezolvat la Strassbourg
unele probleme comerciale ale firmei. Inainte de ora
prinzului am fost plimbata cu un autoturism Bugatti. Am
luat cunostinta de calitatile automobilului construit de
dvs, nu am de gind sa va necajesc sau sa va sfidez, dar
sa stiti de la mine, care stiu sa apreciez o masina si sa
o conduc, ca cel mai bun autoturism de pe glob ramine tot
marca Rolls-Royce, incheie Lady Marry cu un ton sfidator
si categoric.
A doua zi, Bugatti a adunat toti angajatii din fabrica si
le-a povestit cele intimplate in ziua precedenta la
cafeneaua Central. In unanimitate s-a hotarit ca trebuie
sa se realizeze un autoturism care sa serveasca drept
replica la sfidarea ce le-a fost transmisa prin Lady
Marry. S-a mai hotarit ca totul sa fie secret. In vara
lui 1929 apare modelul dorit, pe care Bugatti l-a numit La Royale. Acesta
a invitat discret pe cei mai buni alergatori ai vremii -
Constantini, Goux si Charavel - ca sa incerce prototipul.
Ei au fost suprinsi de capacitatile acestui automobil,
intrebindu-l pe Bugatti in cite exemplare il va produce.
Ettore le-a raspuns ca va fi produs in sapte exemplare,
din care sase le va vinde celor care pot plati greutatea
sa in aur. Bugatti continua personal probele, folosind
cele mai dificile drumuri din Alpi, Pirinei si nordul
Italiei, in anul 1930 aparind si celelalte sase
exemplare, fiecare avind o caroserie proprie: Bugatti
Royale Torpedo, Bugatti Royale Coach Weymann, Bugatti
Royale Cabriolet Weinberger, Bugatti Royale Coupe Binder(masina ce trebuia sa apartina
regelui Carol II al Romaniei), Bugatti Royale Coupe Napoleon, Bugatti Royale Coupe de Ville,
Bugatti Royale Coach Keliner.
Principalele caracteristici ale acestui fenomenal
autoturism sint impresionante. Motorul avea 1,40 metri
lungime, 8 cilindri in linie, 12.760 cmc, turatia maxima
2000 rpm, 3 supape pe cilindru. Motorul nu poseda nici o
garnitura, totul era perfect ajustat, astfel ca sa nu
apara nici o picatura de apa, ulei sau vaselina. Din
interiorul masinii nu puteai percepe daca motorul
functioneaza sau nu, iar zgomotul tobei de esapament
de-abia se auzea. Ampatamentul acestei masini masura 4,57
metri, cel mai mare pentru un autoturism la acea vreme.
Puntea din fata era tubulara, din doua bucati, unite la
mijloc prin manson filetat, pentru a permite si eventuale
modificari ale ecartamentului, era un brevet Bugatti si
exprima o rara finete constructiva. Prin ea treceau (era
gaurita) cele doua arcuri din fata, in acelasi stil ca la
masinile de curse. Frinele mecanice, deosebit de
puternice, erau racite de jantele de aluminiu, desenate
in chip de turbina, care suflau aer intre tamburi.
Directia si frinele erau servoasistate. Diferentialul
erau unit cu cutia de viteze, care era prevazuta cu trei
trepte. Viteza maxima era de 200 km/h, cu un consum la
aceasta viteza de numai 5 litri/100 km. Aceste sapte
autoturisme erau garantate pe viata, indiferent de
numarul anilor sau kilometri parcursi.
La inceputul toamnei lui 1930, Bugatti invita pe cei mai
talentati constructori de automobile, inclusiv pe rivalul
sau, Rolls-Royce, si pe pilotii celebri, Chiron si
Conelli, pentru a asista la testul paharului cu apa,
lucru nemaiauzit pina atunci. In ziua de 15 septembrie,
orele 10, Bugatti aliniaza in piata din centrul orasului
cele sapte masini si efectueaza testul. Dupa ce motoarele
au fost puse la ralanti, la 200-250 rpm, pe fiecare
capota a asezat un pahar cu apa. Suprafata apei din
pahare a fost tot timpul linistita, nefiind inregistrata
nici o vibratie, nici o trepidatie. Este usor de inteles
ca testul paharului cu apa a avut darul sa umbreasca
faima uzinelor Rolls-Royce si a constituit, totodata, o
indrazneala si o sfidare la adresa batrinului Royce, care
o trimisese pe Lady Marry sa-l jigneasca pe Bugatti. Si
tot ca o ironie si de dispret ostentativ la adresa lui
Rolls-Royce, ce isi ornamenta radiatoarele cu o frumoasa amazoana din
argint, care intruchipa masina de vis, Bugatti a asezat
pe calandrul celor sapte autoturisme un elefant alb, ca
simbol al raritatii si maretiei.
|
|