BMW

*Celebra firma germana purtind pe capota sigla bleu-alb simbolizind rotirea unei elice de avion, s-a dezvoltat din Bayerische Flugzeug Werke (fondata in anul 1916) care producea motoare pentru avioane. Numele de Bayerische Motoren Werke a aparut abia in 1922, atunci cind a inceput fabricatia motoarelor pentru barci, camioane si motociclete. Cu toate ca prima motocicleta BMW a aparut in anul 1923, productia de automobile este datata abia incepind cu anul 1928, atunci cind, odata cu achizitionarea uzinelor din Eisenach s-a fabricat pe baza de licenta modelul Austin Seven, purtind denumirea de BMW-Dixi. Acest model a fost succedat in 1932 de un autoturism cu sasiu tubular si suspensie independenta, echipat cu motor de 800 cmc, cu 3 cilindri, dezvoltind o putere de 20 CP. Productia de automobile a fost continuata la Eisenach, in timp ce productia motocicletelor a ramas la Munchen. In anul 1933 a aparut primul model cu 6 cilindri (denumit 303), aceasta gama continuind cu modelele 315(1490 cmc, 34 si 40 CP) si 319(1911 cmc, 45 si 55 CP). Versiunile sport ale acestor modele, ale caror motoare erau echipate cu cite trei carburatoare, au pus baza in acei ani pentru faimoasele masini, remarcate prin viteza si aspectul lor deosebit, care au repurtat succese sportive in prestigioasele competitii de la Le Mans si Mille Miglia din 1940. Ultimul model fabricat inaintea celui de al doilea razboi mondial a fost 335, echipat cu un motor de 3485 cmc si 90 CP. Acest model, care a fost realizat in numai citeva sute de exemplare, a fost destinat in special pietei britanice, fiind vindut sub denumirea de Frazer Nash-BMW.
*Fabrica din Eisenach a fost pierduta odata cu nationalizarea care a avut loc in anul 1945, productia de motociclete fiind transferata la Munchen, unde se produceau si piesele necesare automobilelor. In anul 1952 a aparut prima masina fabricata la Munchen dupa razboi, modelul 501, cu 6 cilindri, 1971 cmc, care a fost cel cu care s-a inceput fabricarea prestigioasei game de 6 si 8 cilindri. Ultimul din aceasta gama a fost modelul 3200CS, un coupe cu doua usi, al carui motor dezvolta 160 CP.
*In anul 1957, BMW a inceput sa produca sub licenta biluta-automobil Isetta care a fost urmata, in acelasi an, de catre modelul 600 cu 4 locuri, model care, trei ani mai tirziu, era echipat cu un motor montat posterior avind capacitatea cilindrica de 697 cmc, cu doi cilindri opusi, raciti cu aer.
*In perioada care a urmat, BMW a inceput sa produca masini de capacitate medie, de 1500 cmc, 1800 cmc si, abia in 1965, de 2000 cmc. Patru ani mai tirziu, firma participa la curse cu o echipa de Formula 2, folosind un motor de 1,6 l montat pe un sasiu Lola, victoriile venind abia in 1977, dar dupa numai doua sezoane firma se retrage din competitii. Dar, revine in anul 2000, ca furnizor de motoare pentru echipa britanica Williams.

Adresa: Bayerische Motoren Werke AG, Petuelring 130, 80809, Munchen, Deutschland