|
BMW
*Celebra firma germana purtind pe capota
sigla bleu-alb simbolizind rotirea unei elice de avion,
s-a dezvoltat din Bayerische Flugzeug Werke (fondata in
anul 1916) care producea motoare pentru avioane. Numele
de Bayerische Motoren Werke a aparut abia in 1922, atunci
cind a inceput fabricatia motoarelor pentru barci,
camioane si motociclete. Cu toate ca prima motocicleta
BMW a aparut in anul 1923, productia de automobile este
datata abia incepind cu anul 1928, atunci cind, odata cu
achizitionarea uzinelor din Eisenach s-a fabricat pe baza
de licenta modelul Austin Seven, purtind denumirea de
BMW-Dixi. Acest model a fost succedat in 1932 de un
autoturism cu sasiu tubular si suspensie independenta,
echipat cu motor de 800 cmc, cu 3 cilindri, dezvoltind o
putere de 20 CP. Productia de automobile a fost
continuata la Eisenach, in timp ce productia
motocicletelor a ramas la Munchen. In anul 1933 a aparut
primul model cu 6 cilindri (denumit 303), aceasta gama
continuind cu modelele 315(1490 cmc, 34 si 40 CP) si
319(1911 cmc, 45 si 55 CP). Versiunile sport ale acestor
modele, ale caror motoare erau echipate cu cite trei
carburatoare, au pus baza in acei ani pentru faimoasele
masini, remarcate prin viteza si aspectul lor deosebit,
care au repurtat succese sportive in prestigioasele
competitii de la Le Mans si Mille Miglia din 1940.
Ultimul model fabricat inaintea celui de al doilea razboi
mondial a fost 335, echipat cu un motor de 3485 cmc si 90
CP. Acest model, care a fost realizat in numai citeva
sute de exemplare, a fost destinat in special pietei
britanice, fiind vindut sub denumirea de Frazer Nash-BMW.
*Fabrica din Eisenach a fost pierduta odata cu
nationalizarea care a avut loc in anul 1945, productia de
motociclete fiind transferata la Munchen, unde se
produceau si piesele necesare automobilelor. In anul 1952
a aparut prima masina fabricata la Munchen dupa razboi,
modelul 501, cu 6 cilindri, 1971 cmc, care a fost cel cu
care s-a inceput fabricarea prestigioasei game de 6 si 8
cilindri. Ultimul din aceasta gama a fost modelul 3200CS,
un coupe cu doua usi, al carui motor dezvolta 160 CP.
*In anul 1957, BMW a inceput sa produca sub licenta
biluta-automobil Isetta care a fost urmata, in acelasi
an, de catre modelul 600 cu 4 locuri, model care, trei
ani mai tirziu, era echipat cu un motor montat posterior
avind capacitatea cilindrica de 697 cmc, cu doi cilindri
opusi, raciti cu aer.
*In perioada care a urmat, BMW a inceput sa produca masini de
capacitate medie, de 1500 cmc, 1800 cmc si, abia in 1965,
de 2000 cmc. Patru ani mai tirziu, firma participa la
curse cu o echipa de Formula 2, folosind un motor de 1,6
l montat pe un sasiu Lola, victoriile venind abia in
1977, dar dupa numai doua sezoane firma se retrage din
competitii. Dar, revine in anul 2000, ca furnizor de motoare pentru echipa britanica Williams.
Adresa: Bayerische Motoren Werke AG, Petuelring
130, 80809, Munchen, Deutschland
|
|