ASTON MARTIN

Nascuta in 1914, odata cu elaborarea primului prototip de catre Lionel Martin si Robert Bamford, Aston Martin s-a facut remarcata indeosebi prin productia de coupe-uri sport si roadstere de lux, realizate in serie mica. Cel de-al doilea nume al firmei provine de la localitatea Aston-Clinton unde aveau loc in acea vreme concursuri de viteza in coasta. Prototipul din acel an folosea un motor Coventry Simplex de 1,4 l cu supape laterale, montat pe un sasiu Isota-Fraschini. Productia de serie a inceput cu 8 ani mai tirziu, in 1922, motorul avind capacitatea de 1,5 l, cutia de viteze cu patru trepte, iar suspensia fiind cu arcuri semieliptice. In decursul a 6 ani au fost fabricate 60 de asemenea autoturisme, pretul de vinzare fiind de 850 lire. De remarcat este faptul ca firma s-a impus repede in concursurile automobilistice din acea vreme, colectionind un numar destul de mare de recorduri mondiale. In anul 1926, masina proiectata de catre Bertelli, care folosea un motor de 1,5 l - 50 CP, cu arborele cu came in cap, sasiu de curse, cutie de viteze cu patru trepte, caseta de directie de tip elicoidal, masa totala de 965 kg, a intrat in productie un an mai tirziu. Modelele acestei firme care reprezentau pe atunci indeosebi activitatea fratilor Bertelli, au obtinut succese sportive in cursele celebre - locul 1 la Le Mans in 1932 si la Mille Miglia in 1935. Pe parcursul anilor, firma si-a schimbat de nenumarate ori proprietarii. Astfel, in 1933, firma a intrat sub conducerea lui Sutherland care a detinut controlul pina dupa cel de-al doilea razboi mondial. In 1932, se fabrica varianta de 1,5 l, transmisia fiind cu angrenaj conic, cutie de viteze Moss, motor de 55 CP pentru varianta Turism si de 70 CP pentru varianta Sport. Splendidul MK II, fabricat in perioada 1934-1936, a inregistrat cea mai buna vinzare pentru aceasta firma: 105 de masini livrate. Modelul Speed realizat in 1939, avea o caroserie aerodinamica, motor cu supapa rotativa Cross, sasiul tubular. Dupa al doilea razboi, in urma unui anunt de publicitate, David Brown se decide sa cumpere o firma aflata intr-o stare deplorabila: Aston Martin. Se pare ca inspiratia a fost de partea sa, pentru ca firma avea sa devina celebra in decursul urmatoarelor decenii gratie masinilor sport cu 6 cilindri, toate fiind marcate de initialele D.B.
Primul model de dupa razboi, proiectat de catre Claude Hill, avea un motor de 2 l, suspensie frontala independenta si frine hidraulice. Un an mai tirziu, motorul avea 6 cilindri cu 2 arbori cu came in cap, proiectantul fiind renumitul Bentley. Aceasta varianta, denumita Lagonda, era un coupe aerodinamic, sasiul fiind realizat din tuburi cu sectiune patrata. Zilele de glorie ale firmei au urmat dupa anul 1959 cind o masina Aston Martin a cistigat cursa de 24 de ore de la Le Mans. Varianta MK III fabricata in acea perioada avea frine pe disc si cutie de viteze automatica. In 1960 a aparut versiunea GT cu sasiu scurt, motorul dezvoltind o putere de 302 CP. Un alt model celebru, printre cele mai frumoase Aston Martin, este produs in anul 1959: DB4 Zagatto. Ultima realizare datorata integral lui Sir David Brown a fost modelul Aston Martin DB6, lansat in 1965, fiind partenerul lui James Bond din Agentul 007. Caroseria, initiala coupe, a fost modificata de Harold Redford, care a propus un break sportiv cu doua usi (shooting Brake). Din acest model au fost fabricate doar 6 modele.
Dupa ce in anul 1974 numele firmei s-a schimbat in Aston Martin Lagonda, societatea a fost preluata de firma Ford. Cu toate ca nu mai este printre cei vii, presedinte onorific a ramas Sir David Brown, toate modelele purtind in continuare initialele sale: DB. La fel ca la Rolls-Royce, grila radiatorului este traditionala.
Adresa: Aston Martin Lagonda Ltd., Tickford St., Newport Pagnell, Bucks, MK 169 9 AN Great Britain
Adresa: AC Cars Ltd., Vickers Drive, Brooklands Industrial Park, Weybridge, Surrey KT 13 OYU, U.K.