|
ASTON MARTIN
Nascuta in 1914,
odata cu elaborarea
primului prototip de catre Lionel Martin si Robert
Bamford, Aston Martin s-a facut remarcata indeosebi prin
productia de coupe-uri sport si roadstere de lux, realizate in serie mica.
Cel de-al doilea nume al firmei provine de la localitatea
Aston-Clinton unde aveau loc in acea vreme
concursuri de viteza in coasta. Prototipul din acel an
folosea un motor Coventry Simplex de 1,4 l cu supape
laterale, montat pe un sasiu Isota-Fraschini. Productia
de serie a inceput cu 8 ani mai tirziu, in 1922, motorul
avind capacitatea de 1,5 l, cutia de viteze cu patru
trepte, iar suspensia fiind cu arcuri semieliptice. In
decursul a 6 ani au fost fabricate 60 de asemenea
autoturisme, pretul de vinzare fiind de 850 lire. De
remarcat este faptul ca firma s-a impus repede in
concursurile automobilistice din acea vreme, colectionind
un numar destul de mare de recorduri mondiale. In anul
1926, masina proiectata de catre Bertelli, care folosea
un motor de 1,5 l - 50 CP, cu arborele cu came in cap,
sasiu de curse, cutie de viteze cu patru trepte, caseta
de directie de tip elicoidal, masa totala de 965 kg, a
intrat in productie un an mai tirziu. Modelele acestei
firme care reprezentau pe atunci indeosebi activitatea
fratilor Bertelli, au obtinut succese sportive in cursele
celebre - locul 1 la Le Mans in 1932 si la Mille Miglia
in 1935. Pe parcursul anilor, firma si-a schimbat de
nenumarate ori proprietarii. Astfel, in 1933, firma a
intrat sub conducerea lui Sutherland care a detinut
controlul pina dupa cel de-al doilea razboi mondial. In
1932, se fabrica varianta de 1,5 l, transmisia fiind cu
angrenaj conic, cutie de viteze Moss, motor de 55 CP
pentru varianta Turism si de 70 CP pentru varianta Sport.
Splendidul MK II, fabricat in perioada 1934-1936, a
inregistrat cea mai buna vinzare pentru aceasta firma:
105 de masini livrate. Modelul Speed realizat in 1939,
avea o caroserie aerodinamica, motor cu supapa rotativa
Cross, sasiul tubular. Dupa al doilea razboi, in urma
unui anunt de publicitate, David Brown se decide sa
cumpere o firma aflata intr-o stare deplorabila: Aston
Martin. Se pare ca inspiratia a fost de partea sa,
pentru ca firma avea sa devina celebra in decursul
urmatoarelor decenii gratie masinilor sport cu 6
cilindri, toate fiind marcate de initialele D.B.
Primul model de dupa razboi, proiectat de catre Claude
Hill, avea un motor de 2 l, suspensie frontala
independenta si frine hidraulice. Un an mai tirziu,
motorul avea 6 cilindri cu 2 arbori cu came in cap,
proiectantul fiind renumitul Bentley. Aceasta varianta,
denumita Lagonda, era un coupe aerodinamic, sasiul fiind
realizat din tuburi cu sectiune patrata. Zilele de glorie
ale firmei au urmat dupa anul 1959 cind o masina Aston
Martin a cistigat cursa de 24 de ore de la Le Mans.
Varianta MK III fabricata in acea perioada avea frine pe
disc si cutie de viteze automatica. In 1960 a aparut
versiunea GT cu sasiu scurt, motorul dezvoltind o putere
de 302 CP. Un alt model celebru, printre cele mai
frumoase Aston Martin, este produs in anul 1959: DB4
Zagatto. Ultima realizare datorata integral lui Sir David
Brown a fost modelul Aston Martin DB6, lansat in 1965,
fiind partenerul lui James Bond din Agentul 007.
Caroseria, initiala coupe, a fost modificata de Harold
Redford, care a propus un break sportiv cu doua usi
(shooting Brake). Din acest model au fost fabricate doar
6 modele.
Dupa ce in anul 1974 numele firmei s-a schimbat in Aston
Martin Lagonda, societatea a fost preluata de firma Ford.
Cu toate ca nu mai este printre cei vii, presedinte
onorific a ramas Sir David Brown, toate modelele purtind
in continuare initialele sale: DB. La fel ca la
Rolls-Royce, grila radiatorului este traditionala.
Adresa: Aston Martin Lagonda Ltd., Tickford St.,
Newport Pagnell, Bucks, MK 169 9 AN Great Britain
Adresa: AC Cars Ltd., Vickers Drive, Brooklands
Industrial Park, Weybridge, Surrey KT 13 OYU, U.K.
|
|