ARO

*Pe locul unei fabrici de hirtie a companiei Letea din Campulung-Muscel a fost organizata, in timpul razboiului al doilea mondial, fabricatia de elice de avioane si echipamente de tragere pentru avioanele ce se produceau la IAR Brasov. Dupa incetarea productiei, un grup de muncitori au inceput sa construiasca primele motociclete romanesti in anul 1953. Acestea aveau 2 cilindri, 350 cmc, aprinderea prin magnetou, transmisia prin lant. Au fost fabricate 12 buc, una fiind expusa la muzeul Aro. Tot in 1953, Intreprinderea Metalurgica de Stat, devenita Intreprinderea de Automobile Aro, a inceput sa produca piese de schimb pentru automobilele de teren sovietice GAZ-67 si GAZ MM. In anul 1957, folosindu-se piesele ce erau produse, precum si unele adaptari locale, s-a trecut la proiectarea si realizarea primului automobil de teren romanesc - IMS-57. Produs intr-un numar de 914 exemplare, IMS-57 avea urmatoarele caracteristici: caroserie cu doua usi si prelata, motor pe benzina de 3.260 cmc, 50 CP/2.800 rpm, 80 km/h, consum 24l/100 km. Constructia era artizanala: sasiurile echipate, in stare de functionare, erau incercate pe traseul Campulung-Colibasi, unde erau carosate, vopsite si finisate la Intreprinderea de Autoturisme Pitesti. Piesele din tabla erau confectionate pe calapoade de lemn.
M-59/M-461. Lansat doi ani mai tirziu, noul model reprezenta un pas inainte fata de IMS-57: motorul avea 56 CP, lungimea si ampatamentul reduse cu 150 mm, respectiv 100 mm, greutatea micsorata cu 70kg, viteza maxima ridicata la 90 km/h, stergatorul de parbriz actionat manual inlocuit cu un stergator actionat electric. Automobilele erau carosate, vopsite si finisate la Campulung, uzina din Colibasi fabricind piesele turnate din fonta, cutia de viteza si transmisie, carburatorul vertical. Paralel cu cresterea cadentei de fabricatie a lui M-59, de la 803 buc in 1959, la 3.222 buc in 1963, s-a proiectat. incercat si s-a pregatit fabricatia modelului M-461, a carui fabricatie a inceput in 1964. Acesta avea imbunatatiri de estetica si finisare, mecanica reproiectata (motor, cutie viteze, punti, directie). Motorul, avea patru cilindri in linie, 70 CP, viteza maxima era de 100 km/h, consumul fiind de 17 litri la 80km/h. Cutia de viteze, realizata la Colibasi, avea spre deosebire de tipurile anterioare, treptele 2,3 si 4 sincronizate. Incalzirea interioara se realiza prin presiune aerodinamica, cu ventilator central pentru degivrare. Ca agent incalzitor, se folosea lichidul din instalatia de racire a motorului.
Exportul acestui model a inceput in 1965, in China, Columbia (2.000 buc). Aro M-461 era un automobil de teren performant, el cistigind o serie de concursuri internationale: Raliul Padurilor 1970 (Belgia), Fii Plajelor 1973 (Oregon). Imbunatatite, atit ca realizare, cit si ca peformante, automobilele de teren M-461, au fost fabricate pina in anul 1975, intr-un numar de 80.233 exemplare, din care 46.549 au fost exportate.
ARO 24. Dupa 1966, incepe proiectarea unui nou model de autoturism de teren, din aceeasi clasa, autoturismul Aro 240, primul din seria 24. De la inceput, noul model pornea cu citeva inovatii importante si indraznete pentru perioada cind a fost proiectat. Caroseria era complet noua, asigurind un interior mai confortabil, suprafete vitrate mai mari, geamuri culisante la usi, precum si un sistem de incalzire mai eficient. Tabloul de bord, covoarele, tapiteria, designul corpurilor de iluminat au marcat un evident progres. Acest model era primul, dupa automobilul Range Rover, care folosea sasiul curb, ceea ce permitea o crestere a stabilitatii. Directia cu trapez divizat a eliminat fenomenul de destabilizare a rotilor directoare. Cutia de viteze era cu patru trepte de mers inainte sincronizate, antrenarea rotilor din fata prin cardan. Motorul avea 2.495 cmc si 83 CP, viteza maxima era de 115-120 km/h, panta maxima de 35, consum 13,8 l/100 km. In anul 1972, la un test organizat de firma Ford-Europa, Aro 241a iesit pe locul doi, dupa Range Rover, inaintea modelelor Jeep-Willis, Ford sau Land Rover.
*Pentru inceput, modelul a fost conceput in doua variante: cu doua usi (240) si cu patru usi (241). Din aceste modele au derivat, cu modificari minime, varianta pick-up (242), furgon carosat (243), station wagon (244). De asemenea, a existat si o varianta a lui 244 cu caroseria deschisa, acoperita cu prelata. Acest model a fost folosit, in special, de catre echipajele armatei. In anul 1978, prim marirea ampatamentului de la 2.350 mm la 3.200, s-a trecut la proiectarea autoutilitarei 320, ce se monta la Autobuzul din Bucuresti.
*Urmare a crizei petroliere declansata in 1973, s-a extins, pe plan mondial, utilizarea motoarelor Diesel pe automobilele de teren. La Aro s-a trecut adaptarea motoarelor din import, pe modelele Aro 24 pentru export. S-au folosit motoare de la firmele: Daihatsu, Peugeot, Perkins si Volvo. In paralel, in colaborare cu Intreprinderea Tractorul din Brasov, s-a trecut la proiectarea unui motor Diesel romanesc, D-127. Acesta avea 4 cilindri, 3.119 cmc, 68 CP. Echiparea cu aceste motoare a fost numai o prima etapa, deoarece inginerii intreprinderii au trecut la proiectarea motorului propriu L-27. Fabricatia acestuia a inceput in anul 1984. Caracteristicile acestuia sint: 2.660 cmc, 70 CP, asigurind o viteza de 115 km/h si un consum de 12,3 l/100 km. Pe parcursul anilor, modelul a fost restilizat. Astfel, s-a renuntat la geamurile culisante, introducindu-se cele coboritoare, au fost modernizate mecanismele de la usi, a fost introdusa frina cu dublu circuit. De asemenea, au fost restilizate: plansa de bord, scaunele, corpurile de iluminare, masca de radiator (de doua ori). Aro-24 a fost exportat in multe tari ale lumii, Canada, Australia, etc., cistigind si celebrul Raliu al Faraonilor. Pina la sfirsitul anului 1985, au fost fabricate din familia Aro-24 peste 125.000 de bucati, din care peste 93.000 au fost exportate. Dupa 1989, seria -24 a fost reintinerita, preluindu-se motoare din import (Ford, Peugeot), fiind construita in diverse variante: furgon cu 2 sau 4 usi, station-wagon extins (246), platforma cu obloane si varianta de lux Aro Hunter.
ARO 10. In anul 1980, dupa cinci ani de proiectare, incercare si pregatire de fabricatie, a fost lansat modelul Aro 10. Acesta facea parte din clasa medie, cu un design atractiv. S-a ales constructia cu doua usi laterale, cu caroserie metalica sau acoperita cu prelata, ambele variante putind fi descoperite, parbrizul rabatindu-se, gen Jeep. Modelul avea o serie de elemente comune cu cele ale Daciei 1300 si era construit in patru variante de baza: 10.0, 10.1, 10.3, 10.4. De la Dacia s-au preluat: motorul, transmisiile homocinetice, frinele disc pe fata, cutia de viteze, scaunele, echipamentul electric, mecanismele usilor, comenzile, farurile. Incepind din anul 1984, automobilele au fost echipate cu motorul de 1.397, ce permitea atingerea vitezei maxime de 118 km/h. Exportul a inceput chiar din anul 1980, pina in 1985 exportindu-se aproximativ 90% din productie in tarile: Marea Britanie, Italia, Franta, Germania, Spania, Grecia. Pentru export s-au folosit si motoare Diesel din import: VW si Pegasso. In anul 1985 a fost realizat si modelul 10.8, de tip furgon - pick-up. De-a lungul anilor, Aro 10 a suferit diverse restilizari, fiind dotat cu masca cu patru faruri, cu doua faruri, roll-bar pentru masca, bandaj lateral, roti moderne, etc.
*Dupa 1989, Aro 10 este construit in variante noi: cu patru usi, furgon cu patru usi inchis, deschis sau carosat, furgon cu patru usi, si este dotat cu diverse motoare si echipamente din import.
Adresa: Aro S.A., str. Traian, nr. 223, 0425 Campulung Muscel, jud. Arges, Romania.