AC COBRA

*Intreprinderea de constructii auto A.C. (Auto Carrier), creata in 1904 de Partwine si Weller, a construit la inceput vehicule cu trei roti si din 1918 autoturisme. Initial a folosit motoare Weller, apoi Bristol si, mai tarziu, Ford. Este situata in interiorul vechiului circuit de viteza Brooklands.
*Cobra. Era vremea anilor '60, cind Ferrari cistiga pe circuite. Americanii, obisnuiti cu gustul victoriei, dupa razboiul al doilea mondial, nu reuseau sa faca nimic impotriva invaziei masinilor Ferrari. Ford lanseaza proiectul GT40. Pe de alta parte, un texan, Carol Shelby, construieste roadstere 100% sport tipic americane: caroserie usoara, doua locuri si un motor imens in fata. Prima generatie s-a numit AC Shelby Cobra 260, a aparut in 1962 si era echipata cu un motor Ford de 4,2 litri si 260 CP. Firma engleza AC a primit sarcina proiectarii trenului de rulare si a mai multor componente pentru caroserie. In anul 1963 a urmat Cobra 289, cu un motor mai mare, de 4,7 litri si 271 CP, si o greutate de 1.040 Kg. Acceleratia 0-100 Km era in 5,4 s. Acest model a fost omologat de FIA si a fost cel mai de succes model Cobra. In 1965, a fost prezentata Cobra 427, dotata cu un motor Ford de 6.996 cmc. Descrisa, masina ar fi cam asa: o caroserie ca o caramida, un motor de avion V8 si o pereche de scaune. Trenul de rulare este modificat: sunt inlocuite arcurile de foi cu cele elicoidale, pentru a avea o mai buna tinuta de drum. Botezul acestei masini a avut probleme: Shelby dorea sa se numeasca Shelby Cobra 427, AC dorea sa se numeasca AC Cobra, iar Ford dorea sa apara pe caroserie inscriptia Powered by Ford. Pina la urma sigla AC a disparut de pe masina. Noul roadster nu avea o tinuta de drum prea buna, asa ca s-a trecut la revizuirea sa: inginerii de la Ford, Klaus Aming si Bob Nested, s-au ocupat de proiectarea noilor suspensii iar executia a revenit tot firmei britanice AC. Pentru sasiu s-au folosit tevi mai groase, iar tabla de aluminiu s-a ingrosat cu 1 mm. Totusi, masina putea fi impinsa doar de bord sau de arcul de securitate, altfel se risca deformarea caroseriei! Vechile roti cu spite au fost inlocuite cu jante din aliaj usor Halibrand. Performantele se lasau asteptate. In 1967, nu erau construite decit 50 de exemplare din cele 100 necesare pentru omologarea de catre FIA. Din pacate, duelul Ferrari-Cobra nu a mai avut loc, cu toate ca masina a cistigat citeva curse printre care campionatul SCCA si cursa de anduranta de la Ilford Films, Shelby decizindu-se sa se retraga din competitii, decizie motivata de disparitia lui Ken Miles, unul dintre cei mai apropiati colaboratori si de retragerea asistentei oferite de Ford.
Adresa: AC Cars Ltd., Vickers Drive, Brooklands Industrial Park, Weybridge, Surrey KT 13 OYU, U.K.